voorrang rotonde

  • karin

    Even een vraagje over een in mijn ogen “rare” rotonde.

    Situatie:

    Binnen de bebouwde kom een rotonde met totaal 4 wegen die er op uitkomen, voor gemak deze 4 even noemen Noord, Oost, Zuid en West.

    Bij Noord en Zuid staan de haaientanden direct aan de rotonde en achter die haaientanden een zebrapad. Hier is het duidelijk, verkeer op de rotonde heeft voorrang op verkeer uit Noord en Zuid, aangezien Noord en Zuid haaientanden hebben.

    Nu de situatie bij Oost en West. Direct aan de rotonde grenst het zebrapad en voor het zebrapad staan de haaientanden (dus haaientanden staan in dit geval niet direct aan de rotonde, maar tussen haaientanden en rotonde heb je nog een zebrapad liggen). Stel er is geen voetganger die op het zebrapad wil oversteken, wie heeft er nu voorrang? Verkeer op de rotonde, of verkeer dat uit Oost (of West) komt?

    In de praktijk neemt de rotonde voorrang op Oost en West, maar als het tot een aanrijding komt, heeft de rotonde dan eigenlijk wel voorrang op Oost en West?

    Bedankt voor jullie antwoorden

  • - Gerard -

    Ik heb nu wel beeld …. denk eerder aan een ‘foutje’ van de wegbeheerder. Vrij onzinnig haaientanden VOOR een zebra te plaatsen want het kan nooit betrekking hebben op het zebrapad. Aan de andere kant maakt het (volgens mij) voor de voorrangssituatie niks uit. Geeft gewoon aan dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer op de rotonde. Dus …. voor of na het zebrapad de haaientanden ….. dat maakt niks uit.

  • ­­¥ Lotje ­­¥

    beetje raar is het wel ja ze kunnen het zebrapad wel op de rotonde plaatsen .8-) vraag me af waarom dat zo direct bij de rotonde .

  • - Gerard -

    Ruimtegebrek?

  • KlaasVaak.

    Onthoud het volgende:

    1. voorrang bestaat alleen tussen bestuurders onderling.

    2. een rotonde (de cirkelvormige weg) is een opzichzelf staande éénrichtingsverkeer weg.

    Haaientanden betekenen: BESTUURDERS op de kruisende weg hebben voorrang.

    Haaientanden hebben dus géén betekenis voor VOETGANGERS.

    Dus vóór of àchter de voetgangersoversteekplaats (zebrapad) plaatsen van haaientanden heeft geen rechtswaarde/invloed t.o.v. bestuurder op een voetgangersoversteekplaats (zebrapad).

    Men wil er hooguit mee insinueren of suggereren dat men de voetgangers voorrang moet geven. (maar zie onthou 1)

    Of men wil bereiken dat men bij het zien van verkeer op de rotonde of bij een file stopt vóór de voetgangersoversteekplaats ipv erop.

    De regel bij een voetgangersoversteekplaats luidt: “men dient voetgangers voor te laten gaan” en niet “voetgangers hebben voorrang”.

    Vanwege onthou punt 2 betekent het ook dat als je op de rotonde rijdt je géén richting moet aangeven naar links!

    Ook niet bij het OPRIJDEN van een rotonde*, alleen bij het VERLATEN van de rotonde.

    *richting aangeven op een rotonde

    Ooit heb ik mezelf bij het oprijden van een rotonde bijna doodgereden (ik rij motor).

    De auto die uit de weg links van mij de rotonde opreed gaf richting aan naar rechts.

    Ik maakte daaruit op dat de man de weg op zou rijden waar ik vanaf kwam en negeerde hem en wilde de rotonde oprijden.

    Maar hij wilde de rotonde ‘rechtdoor’ rijden (verlaten via de weg rechts van mij).

    Hij gaf dus op de rontonde ter hoogte van mijn zijweg richting naar links en de volgende zijweg, waar hij afsloeg, richting naar rechts.

    Totaal gaf hij 3x richting aan. Verwarrend en gevaarlijk

    Geef alleen bij het VERLATEN van de rotonde richting aan. Dat is wettelijk gezien voldoende, zie onthou punt 2 !!!

    Op de rotonde, de in feite rechtdoorgaande eenrichtingsweg hoef je geen richting aan te geven.

    Dat doe je op geen enkel weg die je volgt, alleen bij het verlaten van een weg.

    Nog een veel gemaakte fout:

    Denk aan een weg (noem het De Hoofdweg) met een apart fietspad in dezelfde richting.

    Die weg en het fietspad kennen een kruisende weg, noem deze weg Kruisweg.

    Een automobilist rijdt met zijn auto op de Hoofdweg en wil op de kruising met de Kruisweg rechtsaf.

    Op het fietspad langs de Hoofdweg rijdt een fietser. Het fietspad heeft haaietanden ter hoogte van de Kruisweg.

    De automobilist en de fietser ‘komen elkaar tegen op de kruising’.

    De automobilist kan denken: daar staan haaietanden dus ik heb voorrang.

    De fietser kan hetzelfde denken: ik heb haaietanden dus ik moet voorrang verlenen.

    Realiteit is dat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor gaat op afslaand verkeer.

    Automobilist dient voorrang te verlenen aan bestuurders op het fietspad.

  • MofkaP

    KlaasVaak. Schreef:

    ——————————————————-

    > Realiteit is dat rechtdoorgaand verkeer op

    > dezelfde weg voor gaat op afslaand verkeer.

    > Automobilist dient voorrang te verlenen aan

    > bestuurders op het fietspad.

    Een veel gemaakte fout.

    Verkeerstekens gaan boven verkeersregels indien de regels onverenigbaar zijn met de tekens.

    Haaientanden behoren tot de verkeerstekens.

    Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer is een verkeersregels.

    De fietser (met haaientanden op het separate fietspad van de kruising) dient dus voorrang te verlenen aan de afslaande automobilist die de rotonde verlaat.

    De fietser is dan “uit de voorrang genomen”, zo heet het. Buiten de bebouwde kom is dat de gebruikelijke situatie.

    Merkwaardig is het wel, zeker als het kruisende fietspad gecombineerd is met een daaraan parallel gelegen zebrapad of anderszins aangegeven oversteekplaats.

    De (afslaande) bestuurder is voorrangsgerechtigd t.o.v. de fietser (voor hem gelden haaientanden), maar moet daarentegen weer de (rechtdoorgaande) voetgangers voor laten gaan.

    Niet echt het summum van verkeersveilige wegaanleg.

    Om die reden is het advies (CROW) om binnen de bebouwde kom fietsers op de rotonde in de voorrang mee te nemen.

    Niet iedere wegbeheerder volgt die adviezen.

    Overigens is het al enige jaren geleden dat het hof Leeuwarden heeft bepaald dat er geen ander verschil is tussen “voorrang verlenen” en “voor laten gaan” dan het (uit de wetshistorie verklaarbare) tekstuele.

    Beide termen termen betekenen zowel feitelijk als juridisch: het de betrokken (voorrangsgerechtigde) weggebruikers in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen

    Het plaatsen van haaientanden vóór het zebrapad, heeft te maken met praktische zichtbaarheid en waarneembaarheid.

  • - Gerard -

    Ik heb het rijbewijs CE en daar is het voor zowel tijdens de rijlessen als ook op het examen verplicht richting aangeven op een rotonde.

    Nader je een rotonde en neem je de eerste afslag (naar rechts dus) dan geef je dat voordat je de rotonde opgaat al aan met de richtingaanwijzers.

    Nader je een rotonde en wil je rechtdoor, dan geef je op de rotonde, wanneer je de afstag naar rechts bent gepasseerd, richting aan naar rechts.

    Nader je een rotonde en wil je linksaf (rotonde driekwart nemen) dan geef je richting aan naar links en direct na het passeren van de afslag rechtdoor (de 2e afslag dus) geef je richting aan naar rechts … het verlaten van de rotonde.

    Doe je dat niet (hoewel er inderdaad volgens mij ook helemaal geen wettelijke basis voor is) dan zak je gewoon bij het herhaaldelijk niet gebruiken van de richtingaanwijzers op rotondes.

    Dus, KlaasVaak, rij je achter een vrachtwagen dan weet je voordat de vrachtwagen de rotonde oprijdt al waar hij naar toe gaat; geeft hij richting aan naar rechts, dan de 1ste afslag, geen richting, 2e afslag, richting naar links, 3e afslag.

    Lijkt mij heel veilig.

  • MofkaP

    Het lijkt wel of het CBR zijn eigen verkeersregels maakt.

    Richting aangeven naar rechts doe je alleen tijdig bij het verlaten van een rotonde (zoals KlaasVaak zegt), dat is ook verplicht.

    Richting aangeven naar links op of voor een rotonde is uit den boze, het is verwarrend en onnodig.

    De ANWB ontraadt het dan ook.

    In o.a. Duitsland en België kun je er een bekeuring voor krijgen, omdat het gevaarzettend is.

    Die bekeuringen worden ook daadwerkelijk uitgedeeld.

    Trouwens, hoe geef je richting aan op een rotonde met 3, 5, 6, 7 of 8 (ze bestaan echt) afritten?

    Of als de afritten niet in elkaars verlengde liggen?

  • - Gerard -

    Die rotondes kom je in Nederland niet tegen, tijdens rijlessen en examen. Daarnaast, ik weet niet of je wel eens met een trekkeroplegger hebt gereden maar de chauffeur is al bij de 2e afslag als de achterkant van de vrachtwagen de rotonde nog op moet in de bebouwde kom. Je hebt dus met lengtes te maken en niet met de ANWB. Ik vind het proefondervindelijk heel veilig. Een vrachtwagen besturen is hard werken en dan ook nog eens met je richting aanwijzers aan de slag gaan. Zoals voormalig verkeerofficier Spee ook steeds zegt: de richtingaanwijzer is GEEN dirigeerstokje maar het enigeen belangrijkste communicatiemiddel tussen bestuurders onderling op de weg.

    Probeer het eens MofkaP en het is echt niet zo gevaarlijk OMDAT de ANWB het zegt, het is eerder veilig OMDAT het CBR het eist.

    Zo word je ook geleerd en dus gedwongen als vrachtwagenchauffeur de voor jou beste en veiligste positiie op de weg te kiezen en gewone personenautobestuurders moeten zich daar dan maar aan aanpassen. Een vrachtwagen in de berm is heel iets anders dan een personenauto in de berm. Op smalle weggetjes rijden we gewoon in het midden van de weg en als iemand met een personenauto wil inhalen heeft hij pech …. komt er eenvoudigweg niet langs.

    Als je een bocht naar rechts of links moet maken dan trek je je als vrachtwagenchauffeur (noodgedwongen) ook niks aan van sorteervakken, neem je gewoon 2 rijstroken ……. KAN gewoon niet anders. Een wegbeheerder kan wel een kwak verf op het wegdek donderen maar in sommige situaties is het onmogelijk je daar aan te conformeren.

  • WimNl54

    Zoals Gerard zegt: richtingaanwijzers zijn om te communiceren en dat is helemaal duidelijk als je links knippert voor de derde (of vierde,vijfde et cetera) en bij het verlaten van de rotonde rechts knippert. Hoe duidelijk communiceer je dan? Irritant juist als bestuurders het knipperlicht niet gebruiken en met knipperlicht juist duidelijkheid creeeren.