voorrang rotonde

• KlaasVaak.

Ik vind je hele casus met verdijvingsvlakken en vrachtauto's niet ter zake doen.

En in je eigen link naar wikipedia (wat daar ook de waarde van moge zijn) staat dat in België en Duitsland naar links richting aangeven verboten ist. Dat zal niet voor niets zo zijn.

En wat het CBR meent te moeten zien als een exameneis van iets wat niet verplicht is in de wet is voor hun rekening.

BTW: Zeiden ze er ook bij dat het alleen in Nederland moest?

Ik snap niet dat iemand zoals jij je oren zo laat hangen naar het CBR.

Iemand die ik ken als kritisch en niet snel te overtuigen en de discussie niet uit de weg gaand B)

• - Gerard -

Uiteraard had ik mijn vraagtekens, KlaasVaak. Ook ik wist toen ook dat richting aangeven naar links op een rotonde niet verplicht is in Nederland maar wat heb ik er aan als het voor het examen CE verplicht wordt gesteld? Het CBR neemt de examens af, kan jij ik en de rest van Nederland het wel beter weten, je hebt er tijdens examen toch mee te maken.

En zo heb ik meerdere zaken meegemaakt. In de opleiding Beveiliger (MBO niveau 2) bijvoorbeeld leer je dat part. beveiligers op Schiphol BEVOEGD zijn te fouilleren. Ik weet 100% zeker dat dat onzin is, heb daar ook bij het opleidingsinstituut voor aan de bel getrokken nadat ik me voor de zekerheid op de hoogte had laten stellen bij de Koninklijke Marechaussee in Den Haag. Maar dat antwoord is het enig juiste antwoord op het examan beveiliger. Ga je de vervolgopleiding doen (Coördinator MBO niveau 3) dan leer je dat part. beveiligers op Schiphol helemaal niet bevoegd zijn maar dat je gefouilleerd wordt op vrijwillige basis. Wil je je niet laten fouilleren, dan kom je eenvoudigweg het vliegtuig niet in.

Het raakvlak met het verdrijvingsvlak is, dat het volgens mij verboden is een andere richting te nemen dan aangegeven door pijlen op het wegdek of aangegeven d.m.v. verkeersborden. Als ik met mijn personenauto dezelfde manier van rijden zou hebben als vrachtwagenschauffeurs, dus het rijden over een verdrijvingsvlak en het negeren van de aangegeven rijrichting, dan krijg ik MINIMAAL een waarschuwing maar waarschijnlijker gewoon een bekeuring. Waarom de vrachtwagenchauffeur dan niet? Gelden er voor vrachtwagenchauffeurs andere verkeersregels? Niet dat ik weet, KlaasVaak.

Tijdens de rijlessen, het examen word ik gedwongen de richtingaanwijzer te gebruiken, ook al is dat niet verplicht volgens de wet, tijdens het rijden met een vrachtwagen moet ik bepaalde verkeersregels negeren, ook al staat de wet mij dat niet toe.

Wil je slagen, wil je veilig door het verkeer komen, dan geef je je verstand VOORRANG.

• MofkaP

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Als mijn rijinstructeur zegt dat ik richting moet

> aangeven op een rotonde (dat naar links dus, want

> naar rechts bij het verlaten deed en doe ik altijd

> al) dan doe ik dat. Dat wordt mij niet gezegd

> omdat het verboden is maar omdat het op het examen

> wordt geeist. Dat is mij verteld en daar heb ik

> mee te maken.

>

Dus het komt niet van het CBR, maar van de rijinstructeur.

Wel geslaagd?

• - Gerard -

Uiteraard geslaagd, incl. code 95.

Het is trouwens wel handig als je ook begrijpt wat ik schrijf ….http://politie.startpagina.nl/prikbord/14684520/14686665/re-voorrang-rotonde#msg-14686665 (eerste zin)

• MofkaP

Het is vooral handig om niet zo goedgelovig te zijn en je zaken op de mouw te laten spelden die absoluut onjuist zijn.

Richting aangeven naar links, op of voor de rotonde, is ongewenst, onverplicht, onnodig, verwarrend en gevaarzettend.

Om die reden in vele landen dan ook expliciet als strafbaar feit in de onderscheidene verkeerswetgeving aangemerkt.

In Nederland door verkeersorganisaties om dezelfde reden afgeraden.

Een bestuurder die geen richting aangeeft, die blijft de rotonde volgen.

De bestuurder die richting naar rechts aangeeft, die verlaat de rotonde naar rechts.

Zo zijn de regels en zo simpel is het, anders niet.

Het CBR kan nooit (lees: nooit) een kandidaat voor het rijexamen laten zakken omdat die persoon op een rotonde geen richting naar links aangeeft.

Wel als iemand verzuimt richting naar rechts aan te geven bij het verlaten van de rotonde.

Het CBR maakt namelijk geen verkeersregels, dat is bij uitsluiting voorbehouden aan de wetgever.

• - Gerard -

Goed, nog één keer dan. Ik MOET tijdens rijlessen en het examen richting naar links aangeven op een rotonde. Wat jij, KlaasVaak, de wetgever en ik er ook van vinden, of het onwenselijk is, verwarrend, in het buitenland zelfs verboden is allemaal voor het afrijden volstrekt irrelevant. Wat telt is: Ik moet examen doen, ik wil dat rijbewijs hebben, dus geef ik richting aan naar links.

Ik zelf vind het niet verwarrend, ik vind het juist positief bijdragen aan de veiligheid (maar misschien moet je het eerst zelf ervaren) en het buitenland boeit mij niet zolang ik Nederland rij, In Frankrijk mag je geloof ik ook 130 rijden met een caravan ….. lijkt mij ook levensgevaarlijk, en het is in Nederland verboden.

Dus ja, het is niet verplicht gezien de wet, maar wel tijdens de rijlessen en het examen. Dat is het hele verhaal.

Ik ben voor het C-rijbewijs gezakt, de eerste keer, vond ik zelf ook terecht want als ik wel geslaagd zou zijn stelt dat examen niks voor. Welke overtredingen/gedragingen heb ik begaan tijdens het eerste examen? Helemaal niks. Dus, wettelijk gezien ging het 100% goed. Geen enkele keer een ingreep maar de examinator vond dat ik onvoldoende op hetzelfde niveau reed. Tijdens het examen met je uiteraard gewoon vlot doorrijden, op tijd afremmen voor bochten, kruizingen en rotondes. Je moet dock rijden, en dat moet je in 1 keer goed doen waarbij je jezelf 1 keer mag corrigeren, je moet keren op een bedrijventerrein, en als je dan achteruit draait dan moet de vrachtwagen combinatie kaarsrecht langs de stoeprand staan en niet scheef.

Al die aspecten, en nog veel meer, spelen een doorslaggevende rol tijdens het examen en 't heeft werkelijk NIETS met de wet(geving) te maken.

CE rijbewijs, trekkeroplegger. Ik negeer verdrijvingsvlakken, ik negeer verplichte rijrichtingen als ik een bocht moet maken, ik rij op twee rijstroken tegelijk op een rotonde als die rotonde mij geen ruimte biedt. Ik ga op het midden van de weg rijden als het moet en daarmee het achter mij rijdende verkeer hinder mij in te halen. Allemaal verboden, maar levert mij wel het CE rijbewijs op. Omdat ik zo MOET rijden.

• KlaasVaak.

Ik negeer verdrijvingsvlakken,

Dat denk ik niet, ik denk dat je (door de weg) situationeel gedwongen wordt (om het zo uit te drukken) en dat is iets anders dan jezelf

(bijv. als bestuurder van een personenauto) in die situatie te brengen door te laat in- of uit te voegen.

ik negeer verplichte rijrichtingen als ik een bocht moet maken,

Je negeert de verplichte rijrichting als je van N naar Z rijdt terwijl de rijrichting van Z naar N is

en niet als je (door de weg) situationeel ‘gedwongen’ wordt om de bocht te kunnen maken en dat niet kunt zonder over dat wegvlak te rijden.

ik rij op twee rijstroken tegelijk op een rotonde als die rotonde mij geen ruimte biedt.

idem: situationeel ‘gedwongen’

Ik ga op het midden van de weg rijden als het moet en daarmee het achter mij rijdende verkeer hinder mij in te halen.

idem: situationeel ‘gedwongen’ omdat dit zorgt voor veilig(er) afbuigen

Naar links richting aangeven hoeft niet, niets maakt dat je situationeel ‘gedwongen’ wordt, en het wèl doen maakt het rijden op een rotonde niet veiliger.

Immers: verkeer op de rotonde heeft voorrang, daarmee hoor je op de rotonde voorrang te krijgen van verkeer dat de rotonde op wil.

Wel of niet richting aangeven doet daar niets aan af.

Er is nog nooit iemand mee weggekomen door te zeggen: de auto op de rotonde gaf geen richting aan dus reed ik de rotonde op, want ik dacht dacht: ‘geen richting, dan verlaat hij vast de rotonde’.

En voor wat betreft situationeel ‘gedwongen’: de agent is wijs genoeg om van zijn discretionaire bevoegdheid gebruik te maken

of om te oordelen of een (personen)autobestuurder zichzelf in die situatie bracht of een (vracht)autobestuurder geen andere optie heeft.

Een vrachtwagen kan vaak niet anders op rotondes dan over een andere rijbaan terecht te komen of het achteropkomende verkeer ‘op te vangen’ om e.e.a. veilig te houden.

• - Gerard -

Gedeeltelijk mee eens KlaasVaak. Er bestaan opleggers met meedraaiende achterassen, dan blijft de oplegger netjes in de rijstrook. En het gaat er ook niet over dat je geen richting aangeeft als je de rotonde verlaat maar we hebben het over als je op de rotonde rijdt. Als je de rotonde verlaten wilt, dan moet je gewoon richting aangeven, helemaal duidelijk. En nog eens iets. Je rijdt op een rotonde maar de rotonde bevat ook een fietspad. Word je in feite RECHTS ingehaald door de fietser maar moet je die fietser voorrang verlenen omdat het RECHTDOORGAAND verkeer is ….. nota bene. (rechts).

M.a.w. …… het blijft een raar fenomeen …. zo'n rotonde.

Als jij schrjft dat de agent discretionaire bevoegdheid heeft dan ruik ik al onraad (haha). Het mag dus eigenlijk niet, maar de agent vindt het goed gegeven de aard situationeel ‘gedwongen’. Maar wellicht oordeel ik nu buiten mijn boekje?

Als maar duidelijk is dat het links richting aangeven verplicht is tijdens rijlessen en examen…..ik kan er niets anders van maken. Laat ik zo zeggen; ik moest het doen van mijn rijinstructeur, deed het ook tijdens de rijlessen en het examen en de examinator heeft tijdens het examen nimmer gezegd: 'Waar ben jij in vredesnaam mee bezig, waarom geef je richting aan naar links op een rotonde?'….. En ik heb toch heel wat rotondes gezien tijdens het examen…..

O, en nu niet gaan schrijven: de examinator zei niks omdat het niet verboden is……want dat kan ik zelf wel bedenken.

• Reja

Een goede vriend van mij is rij-instructeur (auto, motor, bromfiets, vrachtwagen en het zou mij niet verbazen zelfs voor de rollator) en volgens hem is een rotonde niets meer dan een kruispunt met een bloembak in het midden. Het verlaten van de rotonde wordt gezien als rechtsafslaan en dus wordt er dan richting aangegeven. Zo wordt het door de instructeur geleerd en geëxamineerd door het CBR.

• - Gerard -

Jammer dat je de verkeerde vraag hebt gesteld. Dat je bij het verlaten van een rotonde richting aan moet geven, weet iedereen met een rijbewijs.