Als niemand er over begint, dan ik maar:
Gisteren in het AD: een werkstudent uit Utrecht heeft een plan bedacht waarbij mensen bij een kleine overtreding een gele kaart krijgen en bij herhaling een boete. Kamerleden van D66 en PvdA lopen hiermee weg. Ik had van Magda Berndsen van D66, die nota bene zelf korpschef is geweest, wel wat meer inzicht in de dagelijkse politiepraktijk verwacht, maar terwijl ik dit typ denk ik bij mezelf : wie hou je nou voor de gek?
Er zitten nog een paar haken en ogen aan dit plan: uiteraard eerst de administratieve rompslomp die dit plan met zich meebrengt en iedereen die dat ontkent weet niet hoe dingen in elkaar steken. Dan de uitrol van smartphones bij de politie waar helemaal geen geld voor is en waar waarschijnlijk een driedaagse training bij hoort. En dan hoort, volgens de bedenker, die gele kaart bij die specifieke overtreding. M.a.w., iemand die een gele kaart krijgt voor fietsen zonder licht en die een week later op de stope fietst, kan daar dus geen bekeuring voor krijgen, maar moet ook daarvoor een gele kaart krijgen.
Volgens mij bepaal ik zelf als agent wie er een waarschuwing krijgt en wie er een boete krijgt. De bedenker heeft willen aangeven dat mensen in Nederland ‘pestboetes’ zat zijn. Welnu, jongeman, de boetes zijn niet bedoeld om te pesten maar om mensen aan te spreken op hun gedrag en duidelijk te maken dat dit niet kan. En ja, dat kost geld, ja.
Waar is de tijd gebleven dat Nederlanders zich gewoon aan de wet hielden EN dat werkstudenten gewoon hun mond moesten houden en moesten leren van ervaren collega's?
Zo, dat moest er even uit. Wat een opluchting, zeg!