Schuur

• Francisca

Hallo,

Had laats twee agenten aan de deur die in mijn schuur wilde kijken ivm 2 weedplanten.

Zij vertelden dat zij het recht hadden om in mijn schuur te kijken zonder dat mijn toestemming nodig was omdat het niet tot mijn leefgebied behoorde.

Ik dacht altijd dat tuin en schuur ook mijn eigendom waren. (mijn “erf” en woongebied).

Hadden deze agenten gelijk?

Vriendelijke groet,

Francisca

• LM

Ja, de agenten hebben gelijk. Op grond van art. 9 Opiumwet zijn opsporingsambtenaren bevoegd elke plaats te betreden bij een vermoeden van het overtreden van de Opiumwet. Of er sprake is van een woning of een schuur maakt geen verschil, met dien verstande dat ingeval van een woning de opsporingsambtenaar u een schriftelijke machtiging tot binnentreden had moeten laten zien.

Deze binnentredingsbevoegdheid geeft nog niet het recht om de ruimte te doorzoeken, wel mogen de agenten rondkijken en in beslag nemen wat zij (zonder echt te doorzoeken) aantreffen.

• KlaasVaak.

Kleine correctie: die machtiging tot binnentreden is alleen nodig als (een van de) de bewoners de toegang weigert.

En eigendom of leefgebied (wat dat ook moge zijn) doen niet ter zake.

Het gaat om:

een ruimte die ingericht en bestemd is voor exclusief verblijf voor een persoon of voor een beperkt aantal in een gemeenschappelijke huishouding levende personen. Het is daarbij niet relevant of de ruimte legaal wordt bewoond.

De vraag of een ruimte een woning is, wordt NIET zonder meer bepaald door uiterlijke kenmerken zoals de bouw en de aanwezigheid van een bed en andere huisraad, maar OOK door de aan die ruimte gegeven bestemming.

Een hotelkamer, slaapgedeelte van een vrachtauto maar ook een afgeschermd deel onder een viaduct/brug/perron zouden tot een woning betiteld kunnen worden. Bij een hotelkamer is dat duidelijker dan een hutje onder een brug.