Vraag mbt ambulance voor particulier

  • Bart Frankens

    Hallo,

    Ik heb een vriend in Den Haag die een piketauto rijd. Deze heeft hij gekocht als particulier.

    Deze piket auto heeft een blauw zwaailicht op het dak en ambulance stripings op de auto.

    Het zwaailicht etc. zijn niet werkzaam omdat ze niet zijn aangesloten.

    Nu hadden wij een discussie over het feit of je daar nu wel of niet als particulier, wie helpt ons uit de droom?

  • KlaasVaak.

    Zwaailampen zijn niet toegestaan. Zie reglement voertuigen.

    Vroeger mochten ze wel op een auto zitten mits niet aangesloten.

    Maar dat was niet werkbaar voor de politie.

    Na het geven van een stopteken was een stekker gauw uit een sigarettenaansteker getrokken of een kabeltje losgetrokken.

    Dus het mag nu niet meer, blauwe zwaailampen is zowieso alleen voor hulpdiensten of voor diensten met ontheffing (bloedbank heeft bijvoorbeeld wel blauwe zwaailampen).

    Regeling Voertuigen

    Hoofdstuk 5 Permanente eisen

    Artikel 5.2.65

    1. Overminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:

    a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

    b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

    2. personenauto’s niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.

  • Bart Frankens

    Ik neem aan dat volgens dit regelement je de bestickering op de auto wel mag laten zitten?

  • KlaasVaak.

    Wat begrijp je niet van de zin:

    …mogen personenauto’s niet zijn voorzien van:

    a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan,

    uit mijn vorige reactie?

    (de onderstreepte teksten zijn een hyperlinks, om op te klikken dus)

    En voor de volledigheid:

    Artikel 29 RVV1990

    1. Bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, motorvoertuigen in gebruik bij diensten voor spoedeisende medische hulpverlening, en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en een tweetonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.

    Artikel 30b RVV1990

    De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor eerstelijns spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.

    Jouw vriend is, neem ik aan, niet in dienst bij de politie, brandweer of spoedeisende medische hulpverlening.

    Dus geen blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en ook geen tweetonige hoorn en geen retroreflecterende striping en zeker niet de beschermde (!) patronen/kleuren van de hulpdiensten.

  • ­­¥ Lotje ­­¥

    volgens mij mag het geen van beide .

  • Planner

    KlaasVaak

    Dus geen blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en ook geen tweetonige hoorn en geen retroreflecterende striping en zeker niet de beschermde (!) patronen/kleuren van de hulpdiensten.

    En ter aanvulling, de intellectuele eigendomsrechten op het ontwerp van de striping berusten bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

    http://www.ambulancestriping.nl/

  • KlaasVaak.

    De striping moet eraf en de blauwe lampen ook.

    Kortom: een investering die zijn geld (laat staan een eventuele meerwaarde t.o.v. een gewone vergelijkbare auto) niet waard is.

    Blijft over: een kale auto die geen meerwaarde heeft maar waarvoor waarschijnlijk wel iets meer betaald is vanwege het ‘voor de fun’-gehalte.

    En een auto waar vaak niet rustig mee gereden is en die vaak niet warm gereden is alvorens er mee geplankt is.

    Ook al krijgt zo'n auto zijn reguliere onderhoud, in het blok wordt niets veranderd aan slijtage, hooguit op tijd extra olie bijgevuld.

    Ik wens je vriend veel plezier bij het pulken aan de stickers.

    2 tips: laat het door een ander doen of gebruik een haarföhn (en geen verfstripper) om de plaklaag week te maken.

    Die blauwe lamp(en) raakt ie wel kwijt, daar is altijd wel een slachtoffer voor te vinden.

  • Reja

    Dit soort auto's worden regelmatig op veilingsites aangeboden en gaan doorgaans onder de marktwaarde weg. Bij BVA staat erbij dat ze niet op de openbare weg gebruikt mogen worden. Wij hebben een speciaal apparaat om de belettering van onze auto's te verwijderen. Een soort slijptol met een speciale kop, wordt het opeens een eenvoudig karweitje.

  • - Gerard -

    … buitenlandse voertuigen? Ik zie regelmatig buitenlandse voorrangsvoertuigen …..met alles er op en er aan.

  • KlaasVaak.

    Die zijn ook vrijgesteld in een apart artikel in het RVV1990 (Artikel 30b) zoals ik hierboven al schreef: http://politie.startpagina.nl/prikbord/14725258/14725673/re-vraag-mbt-ambulance-voor-particulier#msg-14725673