Ik heb me de afgelopen week heel erg verbaast over een opmerking van een advocaat, nl. de advocaat van die benzinedieven op de A2 die een onschuldige man hebben doodgereden, te weten advocaat Gerald Roethof.
Deze beweerde nl. letterlijk in Nieuwsuur dat men NIET verplicht is gehoor te geven aan een stop-teken van de politie en dat men dus gewoon door mag rijden…. Ik was met stomheid geslagen…
Gelukkig lees ik van de week een interview met Emile Kolthoff, lector Veiligheid en Recht dat dit de grootste onzin is en dat je zelfs een strafbaar feit pleegt dat als je aanwijzingen van de politie niet opvolgt. Op dit interview geeft advocaat Roethof als commentaar: “schoenmaker hou je bij je leest, Kolthoff is ex politieman en is blijkbaar vergeten zijn politiebril af te zetten”
Nu zullen jullie waarschijnlijk ook allemaal een “politiebril” (volgens Roethof) op hebben, maar toch zou ik graag van jullie willen weten of men nu wel degelijk verplicht is om de aanwijzingen van de politie op te volgen daar men anders een strafbaar feit pleegt.
Dank voor jullie antwoorden