Vraag aan KlaasVaak.

• - Gerard -

KlaasVaak, je hebt vaak genoeg aangegeven dat jij in het Rotterdams ‘opereert’. Nu hoorde ik via de radio dat RR bezig is met een proef (uiteraard) waarbij jullie smartphones gebruiken als jullie een ‘bekeuring’ uitschrijven en de betrokkene geen printje daar van krijgt. Ben jij daar ook eentje van en functioneert dat allemaal volgens de verwachting? Hoe is de procudere als je bezwaar wilt aantekenen?

• KlaasVaak.

Nee. Ik heb ze niet mogen hanteren. Er loopt een proef bij de verkeerspolitie in de regio RR geloof ik.

Ik heb het apparaat wel eens gezien bij een collega.

Het voordeel is legio:

scannen van kenteken, rijbewijs etc. ipv intikken.

direct en automatisch worden de gegevens van voertuig en persoon ‘door de systemen’ gehaald

dus geen mondelingen verhandelingen, geen spraakverwarring, geen mankracht, geen portofoonbelasting.

niet een collega aan de andere kant van de portofoon die vergeet te kijken in PAPOS (voor openstaande boetes)

niet alleen een bon uitschrijven zonder portofonisch of telefonisch contact met de achterban om de persoon/het voertuig te checken

gewoon in 1 run persoon en voertuig door alle systemen gehaald

tevens worden de standaard verklaringsteksten die voorwaardelijk zijn volgens mij weergegeven en genoteerd op het (digitale)proces-verbaal:

dat het vorderen van een ID-bewijs verplicht is bijvoorbeeld.

ik weet alleen niet hoe men bijvoorbeeld voorkomt dat een geparkeerd voertuig niet meerdere keren op een dag(deel)

door verschillende eenheden wordt gescand en geverbaliseerd.

Vroeger zag je het geeltje achter de ruitenwisser, dat controleerde je op dag, datum, tijd (ddt), kenteken, locatie ;-)

Was het geeltje er niet of van een andere ddt, kenteken of locatie dan schreef je een nieuwe uit.

Nu komt er geen ‘geeltje’ meer (ook niet als ‘witje’ :-) ) dus….?

Er verandert, voor zover ik heb meegekregen, niets aan het traject.

Wel verandert er dat je geen ‘geeltje’ meer krijgt.

Maar dat hoefde toch al niet, en van een flitspaal of -controle kreeg je ook geen geeltje.

En op straat hoefde de politie ook geen ‘aankondiging van de beschikking’ op papier uit te reiken.

• - Gerard -

Oké, bedankt voor de info. Lijkt mij een geweldig systeem, als het allemaal werkt. Het meerdere malen scannen lijkt mij onvoorkombaar maar het systeem zou natuurlijk wel kunnen aangeven dat er al geschreven is die dag. Je hebt tegenwoordig ook apps waarmee je (telefonisch) parkeergeld kunt betalen, en dat moet natuurlijk ook voor de toezichthouder opvraagbaar zijn.

Ik mag dat wel, dit soort ontwikkelingen…..

• KlaasVaak.

Geen gepruts meer met vlekkende pennen.

Op de achterkant van de ‘prent’ (de witte) zit een middeltje dat als carbon werkt op het ‘geeltje’.

Nadeel daarvan is dat gewone balpennen na 3 letters niet meer schrijven op de achterzijde van het ‘witje’.

Alleen gel-pennen schrijven daar goed overeen.

Maaaar, die vlekken weer als de ziekte als het (mot)regent.

En het geadviseerde potlood….daar begin ik niet eens aan.

Dan schrijf ik maar geen prenten of in de auto als het echt moet. :D