Nee. Ik heb ze niet mogen hanteren. Er loopt een proef bij de verkeerspolitie in de regio RR geloof ik.
Ik heb het apparaat wel eens gezien bij een collega.
Het voordeel is legio:
scannen van kenteken, rijbewijs etc. ipv intikken.
direct en automatisch worden de gegevens van voertuig en persoon ‘door de systemen’ gehaald
dus geen mondelingen verhandelingen, geen spraakverwarring, geen mankracht, geen portofoonbelasting.
niet een collega aan de andere kant van de portofoon die vergeet te kijken in PAPOS (voor openstaande boetes)
niet alleen een bon uitschrijven zonder portofonisch of telefonisch contact met de achterban om de persoon/het voertuig te checken
gewoon in 1 run persoon en voertuig door alle systemen gehaald
tevens worden de standaard verklaringsteksten die voorwaardelijk zijn volgens mij weergegeven en genoteerd op het (digitale)proces-verbaal:
dat het vorderen van een ID-bewijs verplicht is bijvoorbeeld.
ik weet alleen niet hoe men bijvoorbeeld voorkomt dat een geparkeerd voertuig niet meerdere keren op een dag(deel)
door verschillende eenheden wordt gescand en geverbaliseerd.
Vroeger zag je het geeltje achter de ruitenwisser, dat controleerde je op dag, datum, tijd (ddt), kenteken, locatie ;-)
Was het geeltje er niet of van een andere ddt, kenteken of locatie dan schreef je een nieuwe uit.
Nu komt er geen ‘geeltje’ meer (ook niet als ‘witje’ :-) ) dus….?
Er verandert, voor zover ik heb meegekregen, niets aan het traject.
Wel verandert er dat je geen ‘geeltje’ meer krijgt.
Maar dat hoefde toch al niet, en van een flitspaal of -controle kreeg je ook geen geeltje.
En op straat hoefde de politie ook geen ‘aankondiging van de beschikking’ op papier uit te reiken.