SigSauer definitief afgekeurd

• KlaasVaak.

Bij de vierde en laatste productietest is de Sig Sauer definitief afgekeurd.

Na de ondertekening werd het pistool geschikt gemaakt voor seriematige productie, waardoor het opnieuw getest moest worden.

Na drie negatieve testen is de fabrikant ’formeel in gebreke gesteld’.

„Helaas moet na het negatieve resultaat van de vierde en laatste test worden geconstateerd dat de firma SIG-Sauer niet de vereiste kwaliteit in serieproductie kan leveren”,

schrijft Opstelten in een brief aan de Tweede Kamer.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10884432/__Politiewapens_prullenbak_in__.html

Of het nu gaat om het kogelwerende vest, een dienstauto, een holster, een dienstwapen of zelfs dienstschoenen:

Er wordt telkens een taskforce opgetuigd, de commissie Bewapening, Uitrusting en Kleding (de zogenaamde BUK-commissie) die een lijst van eisen opstelt waar geen fabrikant standaard aan kan voldoen.

Dus gaat die fabrikant iets aanpassen of ontwikkelen om aan de eisen te kunnen voldoen. Kost vast niets extra, toch?

Vraag ik me af…kunnen we niet iets inkopen wat een buitenlands korps al heeft bedacht?

Ik kijk nog steeds naar een monochrome dataterminal in mijn dienstauto waar de gegevensuitwisseling trager is dan internet op een C64 met een 27k4 modem.

Waarvan de verbinding vaker wegvalt dan de stroom in een sloppenwijk in Mexico.

Als ik naar thuis naar digitale CrimeChannels kijk zie ik in Amerika laptops in politiesauto's waar 1 agent alles solo kan doen, die snel los te koppelen zijn om te updaten in het bureau, etc.

In Nederland kan ik nog steeds niet zien waar mijn collega's rijden. Dat kan elke logistieke transporteur / pakketdienst / ANWB al.

Welke buitenlandse korpsen gebruiken een Sig Sauer?

Even gegoogled: "Experts zien het Sig Sauer-pistool als de beste keus.

Het gezaghebbende Best Police Guns roemt de afwerking van de Zwitsers-Amerikaanse vuistvuurwapens,

die ook worden gebruikt door onder meer de US Navy Seals en

de lijfwacht van de Amerikaanse president.

Ook de Zwitserse Garde van de paus zou de pistolen gebruiken"

Wat is er in Nederland dan verzonnen aan eisen vraag ik me af?

Gebruikers van de Sig Sauer-pistolen zijn over het algemeen zeer positief:

•I love this gun, thousands of rounds not a single jam.

•I carried a 226 9mm as a reserve officer and carried the 226 .40 when I became Academy Certified. A Wonderful Weapon!

•This is a great weapon. took 26+ to the desert with my squadron and never had a single problem with it. Highly recommended.

•Sig Sauer is the gold standard of handguns bar none!

bron

edit: lijst van eisen gelinkt

• swat

Waarschijnljk stelde Nederland zoveel extra eisen dat een, in beginsel, goed (standaard)wapen een slecht “maatwerk” wapen is geworden.

Overigens begreep ik van de testers dat de Sig het beste van de goedkoopste wapens was die zijn getest.

• MofkaP

De specifieke eisen die aan het wapen gesteld worden die ken ik niet.

Wel weet ik dat dat Sig-Sauer uitstekende handvuurwapens maakt die in vele landen bij overheidsdiensten worden gebruikt.

Politiek zijn er twee mogelijkheden *

1 In het buitenland is al veel positieve ervaring opgedaan en zijn de negatieve aspecten inmiddels geëlimineerd, om die reden is het rechtstreeks in Nederland te implementeren.

2 De specifieke situatie in Nederland verschilt op essentiële punten met die in het buitenland, om die reden is rechtstreekse overname niet wenselijk.

(*) Doorhalen hetgeen politiek zo uitkomt.

• Chris

Waarom niet het wapen dat

- in binnen en buitenland gebruikt wordt.

- naar volle tevredeneid.

- makkelijk voor mannen en vrouwen

- goedkoop in onderhoud

- licht

- gedeeltelijk kunststof

- meerdere holsters mogelijk, uniform en onder kleding.

- gemaakt in europa.

De Glock.

• KlaasVaak.

Omdat de Glock een dubbele trekker heeft en dat wil de politie niet.

• - Gerard -

Waarschijnlijk heeft de Raad van Comm. al veel eerder bepaald wie de opdracht krijgt. Was er ook niet zoiets met Pon en hun volkswagentjes? Zal wel een klapperpistool uitkomen die iedereen had kunnen leveren, maar goedkoper, beter, en eenvoudig leverbaar en dus, voor de politie, niet interessant. Het moet duur zijn bij die club. Ik denk aan een wapen a la Apple. Met niets uitwisselbaar en veel te duur. Het klpd bestelde destijds ook helicopters die, eenmaal aangepast aan de eisen van de NEDERLANDSE politie, niet langer geschikt waren om nog een meter te kunnen vliegen.

• swat

En te weinig zichtbare veiligheden.

• swat

Het gekozen pistool was al het “beste” van de goedkope pistolen maar niet het beste uit de test.

• - Gerard -

Vreemd, ik lees dat nergens. Het is het beste wapen maar kan niet aan de politie geleverd worden. Dat staat er. (dat de firma SIG-Sauer niet de vereiste kwaliteit in serieproductie kan leveren)

• KlaasVaak.

Waarom is de SigSauer in de standaard uitvoering niet veilig genoeg of niet werkbaar voor de Nederlandse politie en is die dat wel voor al die andere diensten?

En welke agent schiet 10.000 patronen en valt erover dat er dan 5 keer (ofzo, geen zin om de details terug te zoeker) storing is.

Elke storing bij een politiewapen is te veel aangezien de politie niet op blikjes schiet maar op mensen en alleen in situaties die geen uitstel dulden of igv noodweer.

Waarom moet er weer een Rolls Royce van gemaakt worden?

Daar wordt ie niet goedkoper van.

Daar wordt ie niet sneller leverbaar door.

Daar wordt ie niet betrouwbaarder door.

Affijn ik val in herhaling: maar dat deed de BUK ook: bij de schoenen, de veiligheidsvesten, het wapen, het koppel, het holster, het uniform (doorschijnblousen/koperen knoopjes op borstzakken die bij de dames op de tepel vielen en daarom aangepast moesten worden zodat daar witte knoopjes kwamen, geen gein, echt gebeurd)

Er zou een regel moeten komen die voorschrijft dat er eerst 3 op de markt aanwezige alternatieven die ook bij 3 buitenlandse politiekorpsen gebruikt worden getest moeten worden.

En dan grondig motiveren waarom het daar wel voldoet en in Nederland niet en waarom Nederland zo'n uitzonderingspositie heeft dat dit zo is.

Kunnen we aan die uitzonderingspositie gaan veilen en schaven in plaats van aan het marktconforme product.