Bij de vierde en laatste productietest is de Sig Sauer definitief afgekeurd.
Na de ondertekening werd het pistool geschikt gemaakt voor seriematige productie, waardoor het opnieuw getest moest worden.
Na drie negatieve testen is de fabrikant ’formeel in gebreke gesteld’.
„Helaas moet na het negatieve resultaat van de vierde en laatste test worden geconstateerd dat de firma SIG-Sauer niet de vereiste kwaliteit in serieproductie kan leveren”,
schrijft Opstelten in een brief aan de Tweede Kamer.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10884432/__Politiewapens_prullenbak_in__.html
Of het nu gaat om het kogelwerende vest, een dienstauto, een holster, een dienstwapen of zelfs dienstschoenen:
Er wordt telkens een taskforce opgetuigd, de commissie Bewapening, Uitrusting en Kleding (de zogenaamde BUK-commissie) die een lijst van eisen opstelt waar geen fabrikant standaard aan kan voldoen.
Dus gaat die fabrikant iets aanpassen of ontwikkelen om aan de eisen te kunnen voldoen. Kost vast niets extra, toch?
Vraag ik me af…kunnen we niet iets inkopen wat een buitenlands korps al heeft bedacht?
Ik kijk nog steeds naar een monochrome dataterminal in mijn dienstauto waar de gegevensuitwisseling trager is dan internet op een C64 met een 27k4 modem.
Waarvan de verbinding vaker wegvalt dan de stroom in een sloppenwijk in Mexico.
Als ik naar thuis naar digitale CrimeChannels kijk zie ik in Amerika laptops in politiesauto's waar 1 agent alles solo kan doen, die snel los te koppelen zijn om te updaten in het bureau, etc.
In Nederland kan ik nog steeds niet zien waar mijn collega's rijden. Dat kan elke logistieke transporteur / pakketdienst / ANWB al.
Welke buitenlandse korpsen gebruiken een Sig Sauer?
Even gegoogled: "Experts zien het Sig Sauer-pistool als de beste keus.
Het gezaghebbende Best Police Guns roemt de afwerking van de Zwitsers-Amerikaanse vuistvuurwapens,
die ook worden gebruikt door onder meer de US Navy Seals en
de lijfwacht van de Amerikaanse president.
Ook de Zwitserse Garde van de paus zou de pistolen gebruiken"
Wat is er in Nederland dan verzonnen aan eisen vraag ik me af?
Gebruikers van de Sig Sauer-pistolen zijn over het algemeen zeer positief:
•I love this gun, thousands of rounds not a single jam.
•I carried a 226 9mm as a reserve officer and carried the 226 .40 when I became Academy Certified. A Wonderful Weapon!
•This is a great weapon. took 26+ to the desert with my squadron and never had a single problem with it. Highly recommended.
•Sig Sauer is the gold standard of handguns bar none!
edit: lijst van eisen gelinkt