Loslopende hond(en)

• Henk

Bij mij in de straat zijn er 2 “gezinnen” die vertikken om hun hond aan te lijnen. Om div. redenen ben ik hier niet van gediend en er heerst ook nog eens een landelijk aanlijngebod waar ze dus lak aan hebben.

Het zijn ook het type mensen die gewoon hun hond los laten lopen op een kinderspeel veldje etc.

Ik heb ze hier al div. malen op aangesproken maar niets helpt, het eindigt alleen maar in ruzie.

Welke mogelijkheden zijn de beste om hier een eind aan te maken.

Bij voorbaat dank voor de tips.

Henk

• mwb

stap 1 heeft U al gezet: de mensen zelf er op aanspreken.

stap 2 is dan, als ze hun gedrag niet aanpassen, dat U belt met de gemeente, die dan waarschijnlijk een boa hier naar toe kan sturen.

• ­­¥ Lotje ­­¥

Regels met betrekking tot loslopende honden zijn te vinden in de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente. Ten aanzien van loslopende honden staat meestal in de APV dat honden binnen de bebouwde kom aangelijnd moeten zijn.

de gemeente bellen

• MofkaP

Bij de eigenaar van de loslopende hond die zijn resten in mijn voortuin achterliet, heb ik persoonlijk de resten in de brievenbus gedaan.

Daarna was de hond aangelijnd.

• KlaasVaak.

Foei :D

• ­­¥ Lotje ­­¥

heb je,je handen toch gewassen :D

• - Gerard -

Ja, wat is het nou? Is er een landelijk aanlijngebod m.b.t. honden of staat het in de lokale APV?

http://www.encyclo.nl/begrip/Aanlijngebod

• KlaasVaak.

een GEbod kan best landelijk zijn

gemeenten die op zeker willen gaan zetten een VERbod in hun APV

• - Gerard -

Ja, dat kan maar waar staat het? Volgens mij, maar ik weet het niet, heb het ook niet uitgezocht, is de APV opgesteld door de VNG en kan elke gemeente er uit vissen wat voor die gemeenten op bepaalde plaatsen binnen die gemeente van toepassing is. Nu lijkt het alsof een landelijk gebod is maar dat de een gemeente het verkleint tot een verbod, en dat dan 't ook nog eens specifiek voor bepaalde aangewezen plaatsen/plekken geldt.

• Reja

Maar niet in onschuld.