Tv kijktip ..... vanavond Zembla

• - Gerard -

Vanavond onder de titel: Macht aan de beveiligers. De link http://zembla.vara.nl/. zegt denk ik al genoeg, ik ga kijken.

Edit

Zinloze uitzending.

Bikers (beveiligers) die denken de baas te moeten spelen op straat in Katwijk. ‘Mag ik je legitimatiebewijs’, en noteert vervolgens een naam op een kladblokje om dat aan de politie door te geven? En dan?

Beveiligers die strafrechtelijk worden verolgd. Moet je daar beveiliger voor zijn?

Controle van BW is gering. Ja, en? Wat moeten ze controleren dan? Hoe de ene burger (met een legitimatiebewijs beveiliging) een andere burger aanspreekt op zijn gedrag? Is dat een politietaak?

Beveiligers met een strafblad en toch toestemming van de korpschef. Moet je dat de beveiliging kwalijk nemen?

Ik heb het opgenomen, maar mijn vinger zit al op de deleteknop.

• - Gerard -

…..

• Reja

Ik heb dat stukje Katwijk ook niet begrepen. Bikers die zich als ware nep-agenten gedragen, namen noteren en je hoort wel of er iets van komt. Nou, daar komt verder helemaal niets van. De jeugd kan er dus lustig op los plassen. Om de één of andere reden zie je bij gemeenten dat men niet is ingesteld op avond/nachtwerk. Dus de gemeentelijke BOA's werken voornamelijk overdag als de rest van de ambtenaren ook aanwezig zijn. De aansturing is ook zoiets, heeft de gemeente of de politie de regie over deze BOA's? Op wie kan de BOA ‘s avonds of ’s nachts terugvallen?

Dan het aansturen van beveiligers door de politie. Dat is al zo oud als de weg naar Rome alleen wordt het wiel elke keer opnieuw uitgevonden en wordt elke keer opnieuw bedacht of het wel of niet kan binnen de kaders van de privacy. Er zijn gemeenten die afspraken hebben met het lokale beveiligingsbedrijf en de politie. Neem de Gemeente Laren die een bepaald bedrag reserveert voor het laten surveilleren van de beveiliger in dat dorp. Daarnaast kan de politiemeldkamer beslissen om deze surveillant naar een klusje te sturen waar zij zelf geen manschappen voor beschikbaar hebben. Denk dan eens aan de vermiste putdeksel of een alarm-melding / inbraakpoging. Als deze surveillant dichterbij is kan deze prima observeren wat er gaande is. Het al dan niet ingrijpen is op basis van de inschatting van de beveiliger waarbij diens eigen veiligheid voorop staat. Er is al eerder een televisie uitzending geweest waarin de surveillant een in heterdaad situatie beland en heen en weer rijdt met zijn auto. Hij grijpt niet zelf in en zet ook zijn auto niet voor de vluchtauto. De confrontatie met drie of vier criminelen is op dat moment eenvoudigweg te gevaarlijk. Een slimme surveillant dus, maar als je zult als werkgever in de beveiliging wel je mensen moeten instrueren en opleiden voor de taak die zij hebben.

De kentekens. Kunnen we ook een lang verhaal van maken maar het belangrijkste is WAT er gemeld wordt en zelfs daar kun je van mening over verschillen.

Wat praktijkvoorbeeldjes:

- Een surveillant ziet midden in de nacht een auto op een industriegebied staan waarvan de autoruiten niet bevroren zijn terwijl alle andere voertuigen dit wel hebben. Er zijn geen bedrijven in de buurt waar gewerkt wordt of licht brandt. Ik zie graag dat onze mensen dit aan de politiemeldkamer doorgeven en dan is het voor ons niet boeiend op wiens naam dit voertuig staat. Maar heeft de eigenaar veel antecedenten dan is het wel prettig als de beveiliger hierover geïnformeerd wordt of instructies krijgt hoe te handelen. De politie heeft de regie.

- Er wordt een oud busje gesignaleerd dat al enige tijd (dagen/weken) op de industrieterrein staat. Zo'n kenteken wordt meestal de volgende werkdag doorgegeven aan de politie of wijkagent. Soms komt er een terugkoppeling dat er niets met het voertuig of de tenaamgestelde is, soms is er geen terugkoppeling en soms wordt er gemeld dat er wel interesse voor het voertuig is.

- Er is een tijd geweest dat er een zogeheten kentekenlijst werd doorgegeven met gestolen voertuigen of voertuigen waarvoor men interesse heeft. In dat laatste geval dan vooral de inzittenden/eigenaren. Van die laatste categorie is men snel afgestapt omdat die figuren vaker wisselen van auto dan van onderbroek.

- Er worden regelmatig kentekens genoteerd van voertuigen die om welke reden dan ook opvallen. Terugkoppeling kan zijn dat er interesse is vanwege een vervallen APK.

Het zijn zomaar wat praktijkvoorbeelden waarbij een ieder voor zich mag bedenken of het wel of niet kan/mag.

• - Gerard -

Dat doorgeven is alleen interessant waar het een collectief betreft, er dus een overeenkomst is tussen de politie, de aangesloten bedrijven en de PBO.

• Reja

Volgens mij is het doorgeven onderdeel van het veiliger maken op straat. Staat los van een collectief, ook zonder overeenkomst kan de politie gebeld/gemaild worden.

• K.Hakvoort

Inderdaad een ongewenste ontwikkeling die alleen door kortzichtigen en belanghebbenden wordt toegejuicht. Het voornemen tot verdergaande samenwerking tussen politie en beveiligingsbranche mag niet los gezien worden van het feit dat de top van het ministerie van V en J en de beveiligers nog closer zijn dan voorheen; Opstelten(VVD) en Teeven (VVD) enerzijds en Laetitia Griffith(VVD), voorzitster van de branchevereniging VPB anderzijds.

• - Gerard -

Dan zou ik wel eens willen weten of daar een wettelijke onderbouwing voor is. En als ik die korpschef van Twente zo hoor, dan is het allemaal op het randje wanneer er sprake is van een samenwerkingsverband (waar hij dat vandaan haalt weet ik eerlijk gezegd niet maar lijkt mij de verantwoordelijkheid van justitie), maar is het niet toegestaan. Gegevens van de politie worden niet gedeeld met gewone burgers.

• mwb

Het is helemaal geen zinloze uitzending.

Het wordt de burgers even duidelijke gemaakt wat voor praktijken beveiligers hanteren en waar ze allemaal schijt aan hebben.

• - Gerard -

Grappig, beveiligers treden op namens een vergunninghouder voor een opdrachtgever, en dat kan, zoals blijkt, een gemeente Katwijk zijn. Of beveiligers werken samen met de politie (Twente). Dat beveiligers ergens schijt aan zouden hebben, heb ik dan gemist in de uitzending van Zembla. De ene burger spreekt een andere burger aan op zijn gedrag. Of die andere burger zich daar wat van aantrekt, is aan die andere burger. Volgens mij is het niet wettelijk verboden dat de ene burger de andere burger op zijn gedrag aanspreekt.

Wat wel weer overduidelijk blijkt, maar dat had ik al in een andere topic aangegeven http://politie.startpagina.nl/prikbord/read.php?1489,14821483,14827310#msg-14827310, dat ook hier het Toezicht van de overheid (Bijzondere wetten) weer ontbreekt.

Even twee voorbeelden waarom de politie en de part. beveiligers NIET moeten samenwerken,

Bedrijf A heeft een collectief (beveiliging bedrijventerrein). Er is een inbraak geweest op een bedrijventerrein. Benadeelde bevindt zich wel op het bedrijventerrein maar heeft voor een alarmopvolging een ander bedrijf ingehuurd, bedrijf B. Bedrijf B en de politie zijn aanwezig. Surveillant van bedrijf A gaat polshoogte nemen. Politie weigert surveillant van bedrijf A informatie te verstrekken …. ondanks het collectief. Iedereen wel bekend, de borden: bedrijf A en politie beveiligen dit bedrijventerrein. Agent: ‘het gaat je niks aan, dit is een klant van bedrijf B’. Surveillant wijst nogmaals op het collectief. “Niks mee te maken”. Wat is dan, helaas, de reactie van de surveillant? ‘Oké dan, dan smeer je jouw kentekens en alle denkbare verdachte situaties waar wij op moeten letten ook maar in je haar’. En dan denk ik: daar zit de politie niet op te wachten, en de werkgever van de surveillant ook niet.

Voorbeeld 2.

Surveillant merkt een vreemd gedrag op van een bestuurder. Surveillant houdt de auto in de gaten en merkt dat deze overal kort stopt om vervolgens weer op aardige snelheid te vertrekken. Surveillant meldt dat gedrag, diep in de nacht wanneer het zich afspeelt, aan de politie. Kenteken heeft de aandacht van de politie en vraagt de surveillant de auto, met inachtneming van de eigen veiligheid, te volgen, een surveillancevoertuig van de politie zal zich zo snel mogelijk melden. Uiteindelijk rijdt de politie de auto klem. Wat is het geval? De man brengt kranten rond ….. niets aan de hand.

Nou, vooruit dan, nog 2 voorbeelden….

Evenementenhal. 1.000 bezoekers, 4 mensen bij de garderobe, mannetje of 6 beveiligers. Beveiliging geeft aan, bij de organisatie, dat het straks helemaal mis gaat bij het teruggegeven van de jassen. En het gaat mis, mensen pakken zelf hun jas en er ontstaat een knoppartij. Politie gebeld, 3 x, voordat ze komen. Komen ter plaatse en delen aan de beveiliging mee: jullie zijn beveiligers, los het zelf maar op, en ze blijven lekker buiten voor de deur staan.

Mobiel surveillant ziet een verdachte situatie. Ze ziet 2 mannen in het holst van de nacht op een afgesloten bedrijfsterrein lopen. Ze belt de politie. ook hier weer het antwoord van de politie tegen dat meisje: ‘jij bent beveiliger, los het zelf maar op, wij komen niet’. Volgende dag geeft de surveillant aan bij haar werkgever niet langer surveillant te willen zijn.

Dus, wat moet je er mee … de politie? Ze roepen iets te vaak: denk aan je eigen veiligheid maar ze laten je net zo makkelijk in de steek. Beveiligers hebben een signalerende functie en treden op als dat kan …. met in achtneming van de eigen veiligheid dus. Schat je in dat jouw eigen veiligheid niet te waarborgen is, dan roep je de hulp in van de politie maar dan MOETEN ze wel komen natuurlijk.

Als je als politie te vaak roept: ‘los het zelf maar op’ dan is de wil de ogen voor de politie te willen zijn, ook snel verdwenen.