parkeren , fietsen of wandelen

• Nina

Door mijn nieuwe woonplaats loopt een smalle hoofdweg waarop veel en zwaar (vracht) verkeer rijdt . Er zijn geen voetpaden, maar een soort parkeerstroken aan 1 zijde van de weg.

Volgens sommige buren mag daar niet worden geparkeerd, volgens anderen niet worden gewandeld ( alleen op de openbare weg tegen het verkeer in) en weer anderen zeggen dat het fietspaden zijn omdat hier en daar een bord is geplaatst waarop staat dat er gefietst mag worden op die paden.. Wat weer niet kan omdat er op geparkeerd zou mogen worden.

Hoe moeten burgers erachter komen wat de bestemming is van deze paden? Kunnen wij daar gewoon voor naar de politie bellen of moeten we bij de gemeente zijn?

• - Gerard -

Wegbeheerder. Dus, gemeente, provincie of Rijkswaterstaat. Politieagenten schrijven hooguit een ‘bekeuring’ uit, en dan kun jij bij de (politie)rechter jouw gelijk halen. En dan is het, na zo'n uitspraak, aan de wegbeheerder om de situatie aan te passen.

• KlaasVaak.

Misschien een linkje plaatsen met Google Streetview?

Bij het ontbreken van voetpaden mogen voetgangers de uiterste zijde de rijbaan gebruiken*.

De verplichting omdat aan de linker zijde/tegen de rijrichting te doen bestaat NIET meer.

De wetgever heeft terecht gemeend dat:

a) de voetganger wijs genoeg is om zelf te bepalen welke zijde de juiste is.

b) de linker zijde is niet altijd de meest veilige

Ook voor fietsers geldt dat als er geen verplicht (brom)fietspad is de rijbaan de plek is om te fietsen.*

*Voor beide (voetgangers en fietsers) geldt het voorbehoud dat er dan geen aparte verbodsborden mogen staan die zulks verbieden.

*Belangrijk is ook om te weten of het binnen de bebouwde kom is, een provinciale weg / autoweg is.

En een klein voorbehoud omdat u zegt “aparte paden”.

Dus liever een link van google.

• mwb

Wat u omschrijft lijkt op een erfontsluitingsweg, kijk maar eens op die term op Wikipedia.

Als er echter op zo"n weg veel eh zwaar vrachtverkeer rijdt, kan het wel eens zo zijn dat de gemeente het verkeerde type weg heeft aangelegd.

De stroken waar u het over heeft zijn waarschijnlijk fiets suggestie stroken.

De gemeente kan hier duidelijkheid in verschaffen.

• david

Het lijkt mij dat de politie je dat zal kunnen vertellen, maar voordat je dat doet kijk dan eerst hoe het er precies uitziet. Welke borden staan er. Staat er in de strook die jij als fietsstrook aanziet een afbeelding van een fiets op het wegdek, is er een zone 30Km/h, sommige plaatsen hebben een parkeerverbod voor vrachtauto's binnen de bebouwde kom enz. Gewoon een keertje rustig erlangs lopen van begin tot eind en dat zegt vaak al genoeg. De inrichtingseisen van wegen zijn in de babw opgenomen.

Wij lezers van dit bericht kunnen ons toch geen voorstelling maken hoe het precies bij jou er uitziet, laat staan dat we iets zinnigs kunnen zeggen over wat het precies is. Want het gaat vaak om details, slecht zichtbare borden en onderborden met wollig taalgebruik die bepalen of je ergens mag parkeren of niet.

• Nina

Ik hoop dat de link werkt:) zoniet: In dat geval even invoeren: Hoofdweg 121 Bellingwolde en dan vanaf dat nummer in zuidelijke richting rijden( aflopende nummers)

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Hoofdweg+211,+Bellingwolde&aq=2&sll=-33.988936,18.432988&sspn=50.67419,107.138672&vpsrc=0&ie=UTF8&hq=&hnear=Hoofdweg+211,+Bellingwolde,+Bellingwedde,+Groningen&ll=53.117804,7.165833&spn=0.009079,0.026157&t=m&z=16&iwloc=A&layer=c&cbll=53.117804,7.16584&panoid=N3zbdzDyOEUD8V-xkg8xcQ&cbp=12,209.88,,0,11.75

Zoja, dan kun je zien dat in zuidelijke richting rijdend er aan de linkerzijde meestal grasbermen zijn afgewisseld met uitritten en zijstraten. Aan de rechterzijde is een strook die er soms uitziet als parkeerstrook afgewisseld met delen waar het wandelpad is en met bomen van de weg wordt afgescheiden , Om die kant van de weg gaat het nu. Niet zichtbaar overigens zijn bordjes die aangeven dat er gefietst mag worden op die strook. Daar is ook door niemand bezwaar tegen omdat het erg gevaarlijk is om te fietsen op de klinkerweg . Het probleem ontstaat als er auto's parkeren op diezelfde strook.

Dan moeten wandelaars en fietsers de weg op. Kun je ergens aan zien of die auto's daar mogen parkeren of hangt dat af van de gemeente dus?

Op 5 plaatsen is een snelheidsbeperking tot 30 km/h en nergens staat een bordje Parkeren.

• mwb

De weg is door de gemeente slecht van borden voorzien.

Eerst is het pad een voetpad, even later weer iets zonder bord waar je moet raden wat het is.

Ik kan me goed voorstellen dat u er geen wijs uit kunt.

En de politie waarschijnlijk ook niet.

• MofkaP

Er staat toch duidelijk een aantal malen dit bord:

Lijkt mij duidelijk.

Niet parkeren en niet fietsen.

Parkeren mag aan de kant van de rijbaan of in de berm.

p.s. Parkeren kost €85, fietsen €45.

• KlaasVaak.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=Hoofdweg+211,+Bellingwolde&aq=2&sll=-33.988936,18.432988&sspn=50.67419,107.138672&vpsrc=0&ie=UTF8&hq=&hnear=Hoofdweg+211,+Bellingwolde,+Bellingwedde,+Groningen&ll=53.117804,7.165833&spn=0.009079,0.026157&t=m&z=16&iwloc=A&layer=c&cbll=53.117804,7.16584&panoid=N3zbdzDyOEUD8V-xkg8xcQ&cbp=12,209.88,,0,11.75

Op deze kruising met de Tweekarspelen weg zie je inderdaad borden die het voetpad aanduiden op de Hoofdweg.

Maar ik zie evenwel ook kruisngen waar niets staat.

En soms meen ik een stoeprand te zien en elders weer niet.

Dan ligt de bushalte weer heel apart op het ‘trottoir’ terwijl je daar juist zou verwachten dat er een verhoging zou zijn t.o.v. de rijbaan.

En voorbij de kruising in zuidelijke richting zie je weer een strook tussen het trottoir en de rijbaan.

Beter was geweest een randmarkering daat toe te passen of P-tegels in het vak/de strook toe te passen.

• MofkaP

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Maar ik zie evenwel ook kruisngen waar niets

> staat.

Volgens mij staat bij iedere kruising het bord voetpad.

Die jij bedoelt -waar het bord niet staat - dat zijn m.i. uitritten (door bestemming).

Het bord hoeft niet te worden herhaald bij een uitrit.