Bel naar een afdeling Werving en Selectie, zij zijn de eersten die je kunnen vertellen of er vacatures aanstaande zijn.
Verder: Bedenk wel dat opleiden, maar ook het werven en selecteren veel geld kost.
En dat regio's waarschijnlijk een soort gentlemens agreement hanteren om elkaars aspiranten (en elkaars geworven en geselecteerden) niet weg te snoepen.
Ik weet het: dat is in een vrij land niet netjes (al valt er wel wat voor te zeggen) en dan ben je gebonden etc. maar het is wel waar je mogelijk mee te maken krijgt.
Ook werkt men nog steeds met budgetten.
Ik ken verhalen over (hoofd)agenten die naar een andere regio wilden maar niet ‘welkom’ waren terwijl er in die regio wel aspiranten geworven werden.
Toen werd gezegd: voor aspiranten krijgen we opleidingssubsidie dus hebben we liever aspiranten.
Terwijl de argumenten:
- ik ben direkt inzetbaar,
- een aspirant zit eerst 3 of 4 jaar op de academie waarvan hij maar de helft inzetbaar is in de praktijk
- ik heb ervaring
niets aan veranderden. Het ging om op tijd aan aantallen voldoen en over inkomsten.
Opstelten liet niet voor niets de klas van januari in december al naar de academie komen voor een verkort programmaatje.
Hij had de tweede kamer beloofd de aantallen (aspirant)agenten in 2011 te zullen halen. Nou dat heeft hij waargemaakt NOT. Politiek geneuzel: YAAH.
Het zijn de cijfertjes over geld en aantallen die gelden en niet de praktische zaken.
Ik hoor ook wel eens dat het straks met 1 politienederland nog wel eens zo kan gaan worden dat als je opleiding klaar is dat je dan pas hoort waar je màg gaan werken.
Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Dan loopt je net opgeleide personeel sneller weg dan je ze kunt opleiden. Maar dat het tewerkstellingsgebied groter wordt zal een feit zijn.
BTW: Als je van dit soort verhalen al allergieplekken krijgt: niet solliciteren.
De politie is slechts 1 letter minder dan politiek. (En beleid is een anagram van debiel)
En veel zaken hebben niet met rationeel denken en doen te maken maar met cijfertjes en geld (politiek)