WERKEN BIJ DE POLITIE

• Tinus

Ik wil graag werken bij de politie in Gelderland, maar, nu zijn er geen vacatures voor de gehele provincie Gelderland (hoofdagent)

Weet iemand of er vacatures vrij komen in de toekomst. En als je solliciteer bij een andere regio, kun je dan later overstappen?

• KlaasVaak.

Bel naar een afdeling Werving en Selectie, zij zijn de eersten die je kunnen vertellen of er vacatures aanstaande zijn.

Verder: Bedenk wel dat opleiden, maar ook het werven en selecteren veel geld kost.

En dat regio's waarschijnlijk een soort gentlemens agreement hanteren om elkaars aspiranten (en elkaars geworven en geselecteerden) niet weg te snoepen.

Ik weet het: dat is in een vrij land niet netjes (al valt er wel wat voor te zeggen) en dan ben je gebonden etc. maar het is wel waar je mogelijk mee te maken krijgt.

Ook werkt men nog steeds met budgetten.

Ik ken verhalen over (hoofd)agenten die naar een andere regio wilden maar niet ‘welkom’ waren terwijl er in die regio wel aspiranten geworven werden.

Toen werd gezegd: voor aspiranten krijgen we opleidingssubsidie dus hebben we liever aspiranten.

Terwijl de argumenten:

- ik ben direkt inzetbaar,

- een aspirant zit eerst 3 of 4 jaar op de academie waarvan hij maar de helft inzetbaar is in de praktijk

- ik heb ervaring

niets aan veranderden. Het ging om op tijd aan aantallen voldoen en over inkomsten.

Opstelten liet niet voor niets de klas van januari in december al naar de academie komen voor een verkort programmaatje.

Hij had de tweede kamer beloofd de aantallen (aspirant)agenten in 2011 te zullen halen. Nou dat heeft hij waargemaakt NOT. Politiek geneuzel: YAAH.

Het zijn de cijfertjes over geld en aantallen die gelden en niet de praktische zaken.

Ik hoor ook wel eens dat het straks met 1 politienederland nog wel eens zo kan gaan worden dat als je opleiding klaar is dat je dan pas hoort waar je màg gaan werken.

Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Dan loopt je net opgeleide personeel sneller weg dan je ze kunt opleiden. Maar dat het tewerkstellingsgebied groter wordt zal een feit zijn.

BTW: Als je van dit soort verhalen al allergieplekken krijgt: niet solliciteren.

De politie is slechts 1 letter minder dan politiek. (En beleid is een anagram van debiel) :D

En veel zaken hebben niet met rationeel denken en doen te maken maar met cijfertjes en geld (politiek)

• Tinus

Politiek blijft altijd hetzelfde, ik weet daar alles van ivm 10 jaar ervaring bij Defensie.

Het ging mij vooral over het feit van de vacatures maar het is inderdaad wel verstandiger om even te bellen naar werving en selectie.

Bedankt voor de uitgebreide en verhelderende uitleg.

• Roy

Ik merk inderdaad dat de Politie haast heeft met werving, selectie en opleiden.

Ik zit zelf in het starttraject en merk nu al dat dingen die door de voorlichters/intake-medewerkers gezegd zijn, niet waargemaakt worden door de selectie afdelingen. Er wordt een hoge druk opgevoerd om de race tegen de klok maar te winnen.

• - Gerard -

Mooi.

• KlaasVaak.

Ik heb het bericht een aantal keer gelezen maar ik kan er als lezer niks mee. Het zijn conclusies zonder inhoud.

1. hoe merk je dan dat de politie haast heeft met W, S en O?

2. wat is er beloofd voor de voorlichters/intakemedewerkers?

3. wat is er niet van waargemaakt door de selectie?

4. race tegen welke klok…we zitten nog pas in januari en de limieten gelden voor een heel jaar. Zelf de eerste intakeperiode op de academie is nog niet afgelopen (eind maart/begin april).

Ook lijken er verbanden gelegd te worden die niet mogelijk zijn.

En de selectie gebeurt door het landelijk selectiecentrum. Die kan niets met beloften doen, gaan zij niet over.

Die kunnen niet meer doen dan aangeven aan de afd. werving hoeveel selectieplaatsen (sollicitanten) per regio ze kunnen ontvangen.

Vor de rest is het een kwestie van uitwerken en rapporten terugsturen naar kandidaten door het selectiecentrum.

Daar kan de voorlichter/intaker (werkzaam voor her korps) weer niets aan doen of veranderen. Die kan slechts mensen inplannen bij het Landelijk Selectiecentrum.

Vervolgens kan de academie ‘slechts’ zorgen voor voldoende docenten en lokalen om mensen in te ontvangen. En de klassen zitten tegenwoordig meestal weer maximaal vol.

Veel docenten zijn namelijk vorig jaar en het jaar daarvoor vertrokken omdat ze met de bezuiniging de bui al zagen aankomen en wilden voorkomen werkloos te raken.

Nu komen er langzaam aan mensen uit de praktijk naar de academie die een jaartje iets anders willen (LEP: leer ervaringsplaats) en (algemeen) docent worden op de academie.

De bonden hebben de regering hiervoor gewaarschuwd:

Nu bezuinigen zorgt voor leegloop (over de hele linie: geen geld > geen vacatures > geen docenten > geen examinatoren) die pas na 4 jaar weer verholpen is (met volwaardig opgeleide agenten).

• mwb

Ja, in de toekomst komen er volop vacatures.

In ieder geval de eerste twee, drie jaar.

De regio's houden op te bestaan, er komt 1 landelijk korps en dan wordt het makkelijk om van de ene naar de andere streek te gaan.

• - Gerard -

O, ik meen te hebben begrepen dat de regiokorpsen gaan verdwijnen en we 10 politiedistricten krijgen, naast het klpd, net zoals we zien bij de rechtbanken en justitie (arrondissement). Maar dat we 1 politiekorps zouden krijgen is mij niet bekend, wel 1 korpchef. Ik zag bij Wegmisbruikers ook al zoiets in beeld: Een agent van regiopolitie Drenthe werd aangeduid als medewerker politie Noord-Nederland.

• Thakoer Raoul Shailesh

Hallo , ik Thakoer Raoul shailesh ben nu woonachtig in Nederland ,ik zou graag willen weten als ik met mijn Surinaams politie diploma hier werk zou kunnen vinden bij de politie Nederland . Ik ben ook in bezit van een subject object Nederlands diploma die ik in Suriname had gevolgd met de arrestatie team Rotterdam rijnmond.

• KlaasVaak.

Wat ik niet begrijp: waarom kom je dit op een forum vragen en niet bij de bron?

Bel met werving en selectie (0900-8844) van het korps naar keuze en vraag het daar.

Het zou niet in mij opkomen om in een publieke niet te verifiëren bron zo'n vraag te stellen.

Waarom niet? Omdat ik aan het antwoord niets heb.

Ongeacht wat voor antwoord het is, positief of negatief.

Het zou hooguit als indicatie kunnen fungeren.

Werving en selectie kent als enige het laatste beleid en de noodzaak om te werven.