Geneuzel over het politieuniform ...

• - Gerard -

…. Gisteren was er in de media nogal wat geneuzel over het politieuniform. Kijk, dat het politieuniform niet ideaal is voor politiewerk, daar kan ik, als de kritiek vanuit de politie zelf komt, alle begrip voor opbrengen. Maar dat het politieuniform geen gezag uitstraalt is natuurlijk complete onzin.

Ik denk dat we het meer moeten zoeken in het optreden van bepaalde politieagenten. Ik volg de nieuwe serie over de politie in Ede en ik als gewone burger word daar helemaal niet vrolijk van …. wat het uitstralen van gezag betreft. Mijn broek zaktte echt af bij de wijkagent die 2 jongens betrapt die met pallets aan de haal gaan. Ordinaire diefstal en wat is dan het optreden van het gezag? “Jongens, breng die pallets eventjes terug. Jullie zien dat het achter een hek staat. Ga morgen anders even vragen of je de pallets mag hebben van de eigenaar.” En dan die wijkagent die eens polshoogte gaat nemen hoe winkeliers hun beveiliging hebben geregeld of hoe de organisatie het kerstfeest denkt te moeten vieren met lampjes.

Zo is het niks en wordt het ook nooit wat met het gezag. Kan geen uniform iets aan veranderen.

• Lans

Al geef je een aap een gouden ring….het is en blijft een lelijk ding, moest ik bij het lezen van jouw posting aan denken.

En je snapt wel wat ik er mee bedoel. Echter wil ik niet uitvlakken dat het uniform een lachertje is. De basis is de persoon zelf. Die moet wat uitstralen. Agree.

Echter door het oubollige uniform, dasje, pantalon en model 2e wereldoorlog pet kan je dit aardig teniet doen. Een moderner goed passend uniform kan wèl bijdragen aan het voorkomen. Zeker bij de jeugd. 80% van de communicatie is non-verbaal. 10% is geluid en 10% is daadwerkelijk verbaal.

Als er een diender komt aanlopen in een oud model pak haal je al een stuk van die 80% weg die je terug moet winnen door jouw optreden als persoon.

Met het dasje en petje op zal bij voorbaat het gros van de jeugd jou al zien als “ouder”. En dan doel ik niet op leeftijd maar het door de jeugd verwachte niveau waarop gecommuniceerd zal worden.

En dit geldt ook voor de burgerij of wat voor uniform dan ook. Bij wie gaan de voelsprieten eerder staan, wie negeer je sneller en van wie denk je sneller die doet mij niets? Een man in een gedateerd maatpak op lederen schoenen? Of bij dezelfde man gekleed in wat stoerdere desnoods wat militaristisch aankleding op hoge schoenen? Ik ga voor de eerste. Mensen zijn bijvoorbeeld sneller onder de indruk van de Kmar in gevechtsteneu met baret dan een agent met pantalon. De eerste worden geassocieerd met de straat, de tweede als bureaupikkie.

Neemt niet jouw stelling weg hoor, maar wilde er mee aangeven dat het uniform er wel wat te maken mee kàn hebben en vlak het niet uit.

Ik was laatst voor een aanvullende opleiding op de academie… wat ik daar als 1 streper zag rondlopen was ronduit lachwekkend. Niet dat ik of de oudere generatie dienders beter zijn hoor, maar zo anders. Werkelijk jochies en grietjes, die ik puur op uitstraling niet de oorlog zie winnen. En inderdaad, in die gevallen zie ik een ander uniform daar geen verbetering in aanbrengen.

Blij dat ik niet meer in de (standaard) uniform dienst zit. Los gezien van het onpraktische aspect van het huidige uniform :-)

En over het stukje over de manier van optreden, tja… laat maar. Weet wat je bedoelt.

VrGr Lans

Edit: typo

• - Gerard -

Ik haalde specifiek even dat voorbeeld aan van die jongens met de pallets. Je hebt tegenwoordig twitterende wijkagenten en dat vind ik persoonlijk prima. Heb je toch een beter beeld wat in jouw wijk of stad speelt. Maar de jongens ‘laten lopen’ en in een ander geval via Twitter een oproep doen bij getuige van diefstal en dan 0900-8844 moeten bellen ….. het schept verwarring. Wanneer is het dan wel diefstal? Als het eigendommen van de gemeente betreft?

Ik ben zelf ook van mening dat het personeel van de KMar meer gezag uitstraalt. Er is nog een serie bij de EO op de TV; De Luchthaven. Daar zie je steeds 2 dezelfde ‘jongens’ van de KMar. Eventjes voor het detail: had als Tv maker even opgelet want 1 van de 2 wachtmeesters heeft constant problemen met zijn clipdas. Maar dat straalt iets uit. Is het het uniform? Of is het onbekend maakt onbemind? Want wie kent de KMar eigenlijk? Hoe reageren die ‘militairen’ als je niet wil luisteren? Lig je binnen 3 tellen horizontaal op de straattegels of krijg je daar ook een foldertje mee van hoe je je dient te gedragen? Wie het weet mag het zeggen …. ik heb zelf geen flauw idee.

Nou heb ik zelf ook wel eens zo'n (particulier) beveiligersuniform aan en ja, het beeld is toch, denk ik, dat niemand zich iets aantrekt van een part. beveiliger. Maar zelf merk ik daar weinig van. Als ik iets zeg als beveiliger dan luistert men juist prima en volgt ook op wat ik wil. Laatst nog, en lichtelijk tot mijn verbazing eigenlijk, toch een mannetje of 30 aan jeugd op skateboards uit een parkeerkelder doen verdwijnen. Ik was samen met mijn vrouwelijke collega een pand aan het sluiten en de jeugd bevond zich op privéterrein. De opdrachtgever wil dat niet en aan ons de taak ze te verwijderen. Een van die jongeren vroeg aan mij: “Komt u voor ons?”. Ik zeg: Nee, we komen hier een bedrijf sluiten, maar ik zal even bellen. Ik bel mijn collega en zij zegt: Je moet ze daar wegsturen. Dus, ik weer naar die jongen en zeg tegen hem: “Ik heb net even gebeld, en jullie moeten wegwezen. Ik moet jullie wegsturen. We komen straks weer controleren of jullie weg zijn.”. Mijn collega sluit het gebouw, wij rijden naar het volgende adres en ik zeg tegen mijn collega: “En nou komen we straks terug, zijn ze er nog. En dan …. wat doen we dan? Kunnen we dan de politie bellen, moeten we ze vorderen? Ze zien ons al aankomen: we hebben 30 man aangehouden wegens huisvredebreuk … wil u maar ff komen voor de overdracht”. “Geen idee eigenlijk, zien we straks wel hoe het verloopt”. Maar na een half uurtje zijn we terug en ze zijn weg …. de hele parkeergarage LEEEEEEEEG. Mooi toch?

Dus zeg het maar; is het het uniform van de politie dat geen gezag uitstraalt? Want als die 30 man niet was verdwenen hadden we waarschijnlijk TOCH de politie gebeld, en dat feit, denk ik, snappen die 30 man in de parkeergarage ook. Maar dan komt de politie TP ….. en is er dan gezag …. of ontbreekt het al 5 minuten na aankomst?

• Lans

Je haalt 2 mooie dingen aan Gerard, iets waar ik ook over heb nagedacht.

En dan doel ik op het stukje: “Onbekend maar onbemind”, hoe handelen ze? hoe ver kun je gaan bij de Kmar? En ik ben van mening dat dat een sterke troef is die ze in handen hebben. Sluit precies aan bij mijn visie op facebookende, twitterende agenten. Ons kent ons, niet transparant maar doorzichtig. De burger mag veel weten maar je hoeft niet alles bloot te geven. Maar dat doet de politie wel. Die geeft aan de buitenwereld een negatief beeld af met een twitterberichtje: “Vanochtend een verkeerscontrole gehouden daar en daar, nu administratie” of meer van dat soort onzin. Wijkagenten die zich met naam en toenaam op een site of forum voorstellen en vertellen hoe hun gezin eruit ziet. Hoe je het ook leest, je maakt als burger al bewust of onbewust een indruk van een agent die je in het echte leven nooit hebt ontmoet. Ook zijn taalkeuze op fora of twitter geeft onbedoeld al een beeld van hem of haar af. En in de praktijk kan deze compleet anders zijn. Dan staat die agent al met 1 stap achter als hij zijn volgers eens live treft.

En wat doet de Kmar? Juist. Transparant, maar niet het ons-kent-ons principe. Mensen hebben bij de Kmar vaak een afwachtende en niet een ingenomen houding. Dat heeft de politie m.i. verloren. Dus ja, mooi punt wat je aankaart, kunnen we uren over doorfilosoferen, maar ik denk dat je het bij het juiste eind hebt.

Het 2e mooie gedeelte: Hoe je omgaat met de jeugd. Zelfverzekerd, duidelijk, rechtvaardig en niet te zakelijk of formeel (afgaande wat je schreef). En dat heet nu gezag uitstralen Gerard! Moet wel, want anders hadden ze er nog gestaan. Zou een zweterig nerveus menneke die jongens hebben aangesproken en net de verkeerde intonatie hebben gehad, tja, kan je zelf wel invullen denk ik.

Kan je nagaan hoe snel ze weggaan als jij ook nog eens een imposant flitsend uniform aan zou hebben… :D

• Hyperactief A-P

Met alle respect - Gerard -, maar haal je niet twee dingen door elkaar? Ik heb zelf in Amsterdam de (praktijk) ervaring, met diverse agenten zowel in uniform als zonder uniform dat eerlijkheid/ oprechtheid oftewel handelen meer invloed heeft dan hoe je eruit ziet. Ik heb het absoluut niet over doorsnee jeugd, maar over harde kern jeugd die overvallen en meer van dat soort shit op hun naam hebben hebben staan. Maar 1 persoon (wijkagent) in uniform, of anderen in burger, ja zelfs burgers zelf waaronder ik mezelf even uitvlak, kunnen allemaal gezag uitstralen, door niet te zeggen wat je gaat doen, maar door te doen wat je zegt, dat laatste bewijst zichzelf. Ik kan helaas geen link meer geven van één van de meest omstreden voortgezette onderwijs instellingen in Amsterdam Nieuw West.

Kort samengevat: Het levende bewijs was een lerares aldaar die op een school met verschillende culturen les ging geven. Ze had een laag uitgesneden bloesje en korte rok tot boven de knieëen. Al haar toen toekomstige collega's raden haar af daar zo les te gaan geven. Ze heeft overwogen wat anders aan te doen, maar gelukkig als “wijf” met ballen (op zijn Amsterdams dus niet negatief bedoeld) zichzelf te blijven. Ze stond haar “mannetje” door te laten zien dat er niet met haar te spotten viel, en greep ook bij vechtpartijen zelf in. Ze was opgeklommen als directeur, maar voelde zich tevens niet te beroerd nog voor de klas te staan, en bemiddelde in moeilijke situaties.

Zelfs bij onze oudere allochtone “conservatieve” medebewoners is deze vrouw bij haar pensioen op handen en voeten gedragen. Dat leverd niet hoe je eruit ziet op, ook niet wat je zegt, maar wat je daadwerkelijk doet. Dat is ook mijn eigen ervaring. Ik ga hier geen inhoudelijke uitleg geven welke rol ik precies gespeeld heb. Maar ik kan uit ervaring (praktijk) bevestigen dat het niet zoals vaak gedacht om hoe je eruit ziet gaat, maar om wat je doet. En mijn dubbele rol met aan de ene kant de politie “dienen” en aan de andere kant de moeilijke jeugd. Leverde bij afscheid reacties van beide zijden op, dat ik na anderhalf jaar nog gemist wordt, en beslist niet als kiespijn. Terwijl de moeilijke jeugd wist dat ik aan de ene kant begrip had voor hun situatie, maar aan de andere kant ze met crimineel gedrag gewoon aan het verkeerde adres waren, net als ik mijn ene zoon (de andere ging vanzelf) nooit spaarde als die de fout in ging. Daar zit de kern, niet lullen, maar doen, een apepakkie is bijzaak… Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Ik vind dat toch moeilijk Lans, zoals jij over twitterende agenten schrijft. ‘Mijn’ wijkagent twittert ook dat soort berichten, heeft daarnaast ook nog een privétwitteraccount, dat ik niet volg, maar de man straalt, wat mij betreft, desondanks gezag uit. Ik kom de man ook wel eens tegen in de Appie in zijn privétijd, maar dan staat daar toch een echte kerel hoor. Maar ik heb ook wel een beetje beeld bij de personen waar jij op doelt. In de afgelopen uitzending van de politie van Ede was een hoge politiemevrouw (hfd. inspecteur) te zien. Ze was op pad met de burgemeester (volgens mij oud-staatsecretaris Defensie). Maar goed, dan zie ik zo'n dametje met haar haar in een paardestaart staan en hoor haar praten en dan denk ik eigelijk alleen maar: ‘best een lekker ding’, maar ondanks het uniform zie ik er geen politie in…. heel vreemd. Of dat meisje (hoofdagent) dat regelmatig aan het woord is. Aardige meid maar niet politie …. ga zwemles geven, of ga in een adminstratiekantoor werken. Bij de politie werkt zo'n beetje alles wat je in burgerkleding op straat tegen kunt komen; oud, jong, dik, dun, blank, zwart, lesbisch …en de helft lijkt wel vrijwilliger … het: ‘we doen het er in onze vrije tijd even bij, sjoelen begon uiteindelijk ook te vervelen’ en bij de KMar is het toch voornamelijk …. man, minstens 1,85 meter, liefst 1,90 en niet ouder dan 35 jaar (want na 35 jarige leeftijd moet je opzouten bij de KMar of je moet wel erg goed zijn) en er komt net zoveel informatie uit als uit een oester. Kortom, een SELECTIE. Fysiek dan, want qua intelligentie heb ik helemaal geen beeld van de KMar. Ook over de resultaten van de KMar (APD en recherche) tegenover dat van de politie heb ik helemaal geen informatie, dus ik weet niet wie beter is. En als dat bij beide politieorganisaties zo'n beetje hetzelfde is, maakt het dus inderdaad helemaal niks uit ….. het uniform. En dat sterkt alleen maar de titel van mijn topic …. allemaal geneuzel.

• KlaasVaak.

Maar nu even een andere vraag:

'best een lekker ding', maar ondanks het uniform zie ik er geen politie in

Feitenlijk zijn we dus afgegleden naar: als ik denk dat jij stoer en breed bent dan wil ik naar je luisteren en anders niet, had je maar een ander vak moeten kiezen.

Terwijl het eigenlijk zo zou moeten zijn dat dat helemaal geen snars uitmaakt.

Het is niet de toneelvereniging die voor je staat in een kostuum….het is het bevoegd gezag. Wat je daar ook van vindt.

Grappig is ook dat als ik in burger opereer met collega's en mijn pasje laat zien iedereen denkt dat we ‘van de recherche’ zijn.

En men nogsteeds denkt dat je een superagent bent en bij de recherche màg werken.

Terwijl het omgekeerde waar is: ik mag (gelet op mijn opleiding) er zo naartoe maar ik wil er voorlopig niet werken.

Geen nachtdiensten (en dus geen toeslagen en daarom een aanslag op mijn inkomen) en alleen maar binnen zitten. Die tijd komt nog wel een keertje, denk ik.

Het heeft allemaal te maken met het beeld in het hoofd van de burger.

Ik denk zus, dus doe ik zo.

En wat we niet meteen kunnen beïnvloeden is hoe een ander denkt.

Dat moet die ander zelft veranderen en anders leert hij dat waarschijnlijk wel veranderen.

• - Gerard -

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Maar nu even een andere vraag:

>

> ‘best een lekker ding’, maar ondanks het uniform

> zie ik er geen politie in

>

> Feitenlijk zijn we dus afgegleden naar: als ik

> denk dat jij stoer en breed bent dan wil ik naar

> je luisteren en anders niet, had je maar een ander

> vak moeten kiezen.

Ja, dat klopt.

> Terwijl het eigenlijk zo zou moeten zijn dat dat

> helemaal geen snars uitmaakt.

Mee eens, maar daar heb jij vast niks aan.

> Het is niet de toneelvereniging die voor je staat

> in een kostuum….het is het bevoegd gezag. Wat je

> daar ook van vindt.

Ja, het opschrijven is niet zo moeilijk KlaasVaak, kan ik ook. Dus, even een voorbeeld: twee agenten spreken een groep agressieve jongeren aan. Het wordt gevaarlijk voor de agenten (eigen veiligheid eerst), en de bange agenten trekken zich terug of gaan schieten (zoals in jouw topic over HvH). Maar ja, toch maken de 2 agenten deel uit van het bevoegde gezag. Dus ja, wat wil je KlaasVaak? Komen er 10 agenten bij, zijn die 2 andere agenten ineens ook weer heel stoer.

> Grappig is ook dat als ik in burger opereer met

> collega's en mijn pasje laat zien iedereen denkt

> dat we ‘van de recherche’ zijn.

> En men nogsteeds denkt dat je een superagent bent

> en bij de recherche màg werken.

>

> Terwijl het omgekeerde waar is: ik mag (gelet op

> mijn opleiding) er zo naartoe maar ik wil er

> voorlopig niet werken.

> Geen nachtdiensten (en dus geen toeslagen en

> daarom een aanslag op mijn inkomen) en alleen maar

> binnen zitten. Die tijd komt nog wel een keertje,

> denk ik.

>

> Het heeft allemaal te maken met het beeld in het

> hoofd van de burger.

> Ik denk zus, dus doe ik zo.

> En wat we niet meteen kunnen beïnvloeden is hoe

> een ander denkt.

> Dat moet die ander zelft veranderen en anders

> leert hij dat waarschijnlijk wel veranderen.

Ik denk het niet. Jullie zijn het bevoegde gezag, handel daar dan ook naar. Straal gezag uit, door te handelen.

• KlaasVaak.

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

Ja, het opschrijven is niet zo moeilijk KlaasVaak, kan ik ook. Dus, even een voorbeeld: twee agenten spreken een groep agressieve jongeren aan.

Het wordt gevaarlijk voor de agenten (eigen veiligheid eerst), en de bange agenten trekken zich terug of gaan schieten (zoals in jouw topic over HvH).

Maar ja, toch maken de 2 agenten deel uit van het bevoegde gezag. Dus ja, wat wil je KlaasVaak?

Komen er 10 agenten bij, zijn die 2 andere agenten ineens ook weer heel stoer.

Ik weiger op deze discussie in te gaan als je dit belachelijke voorbeeld vergelijkt met HvH.

Pas het voorbeeld aan of neem het terug dan overweeg ik te reageren

• - Gerard -

Ik pas niks aan.

Dan reageer je gewoon niet, mij een biet. Ik heb geen zin elke discussie alles wat jij in mijn ogen verkeerd opvat, tot in detail te verantwoorden. Dan snap je maar een keer niet wat ik bedoel.

Het is heel simpel. De agenten in HvH MOESTEN schieten (niks mis mee). Dan kun je wel zeggen: wij zijn het bevoegde gezag, leer er mee leven …. maar dat helpt je als politie niet. Dat is bureau geredeneer.

Als een cultuur de vrouw achterstelt op de man, dan heeft zo'n politieagente al een moeilijke positie bij een man die deel utmaakt van die cultuur. Kun je wel vanachter jouw computer schrijven: maakt niet uit wat de cultuur van de man is, hier is de politieagente het bevoegde gezag, in de praktijk heb je daar als agente geen zak aan.

Als 1 iemand in discussie gaat met een agent, dan is er hoogstwaarschijnlijk gezag. Staat die agent tegenover 10 raddraaiers …. dan is het maar de vraag hoeveel gezag die agent op dat moment nog heeft.

Dat probeer ik uit te leggen, verder niets. Nogmaals, dan snap je het maar niet. Ik pas niks meer aan.