…. Gisteren was er in de media nogal wat geneuzel over het politieuniform. Kijk, dat het politieuniform niet ideaal is voor politiewerk, daar kan ik, als de kritiek vanuit de politie zelf komt, alle begrip voor opbrengen. Maar dat het politieuniform geen gezag uitstraalt is natuurlijk complete onzin.
Ik denk dat we het meer moeten zoeken in het optreden van bepaalde politieagenten. Ik volg de nieuwe serie over de politie in Ede en ik als gewone burger word daar helemaal niet vrolijk van …. wat het uitstralen van gezag betreft. Mijn broek zaktte echt af bij de wijkagent die 2 jongens betrapt die met pallets aan de haal gaan. Ordinaire diefstal en wat is dan het optreden van het gezag? “Jongens, breng die pallets eventjes terug. Jullie zien dat het achter een hek staat. Ga morgen anders even vragen of je de pallets mag hebben van de eigenaar.” En dan die wijkagent die eens polshoogte gaat nemen hoe winkeliers hun beveiliging hebben geregeld of hoe de organisatie het kerstfeest denkt te moeten vieren met lampjes.
Zo is het niks en wordt het ook nooit wat met het gezag. Kan geen uniform iets aan veranderen.