Goede tip van KlaasVaak.

• - Gerard -

Ik heb nog eens zitten nadenken over de tip van KlaasVaak, om bij toegangsdeuren waar een (confrontatie)camera is geplaatst, een markering aan te brengen op de deur(post) zodat vastgesteld kan worden wat de lengte van een persoon is. En ja, dat is natuurlijk een goede tip. Alleen …. is het zo'n grote moeite bij een onderzoek van de politie, zelf een politieagent die zijn lengte kent op de positie van de gezochte persoon plaats te laten nemen in die deur en nadat de hoogte van zo'n deur is nagemeten … vast te stellen wat de lengte van de verdachte is?

Ondanks dat, toch een goede tip. Zeker gezien de snelheid van herkenning signalement. (tu) Wij gaan er in ieder geval mee aan de slag.

• Lans

Ha Gerard!

Die KlaasVaak is zo gek nog niet.

Maar inderdaad, ik las jouw posting en toen jij schreef: “is het nu zo moeilijk voor de politie?” moest ik meteen denken aan een zaak waar ik aan gewerkt had.

En ja, het is werkelijk zo moeilijk. Okee, qua eigen lengte of markering is het een perfect middel. Echter puur ter indicatie.

Wil je dit in de rechtzaal gebruiken tegen de verdachte dan komt er meer om de hoek kijken. Via de afdeling Forensische Opsporing zal er een deskundige met de beelden aan de slag moeten. Onder welke hoek staat de camera, welk objectief zit er op de camera etc. Gaat nog een behoorlijke berekening worden qua beeldanalyse. Want wat voor goede camera er ook gebruikt wordt, er is altijd een vertekening van het realistische beeld te zien. Als de man net iets boven het markeringplaatje uit komt op het scherm, kan hij er in werkelijkheid net onder of precies even lang zijn.

Tuurlijk voor indicatieve opsporing perfect, “signalement lengte ongeveer”. Echter de advocatuur gevolgd door de OVJ en de rechter zullen dit direct van tafel vegen als er door een deskundige geen beeldanalyse is geweest.

Maar al met al, je hebt gelijk, de aan de zekerheidgrenzende waarschijnlijkheidsfactor die je daarmee bereikt, kan absoluut bijdragen aan de opsporing. En dat is idd maar een klein kunstje. Wil je het als bewijsvoering gebruiken in een zaak, dan heeft het wat meer voeten in aarde en tegenwoordig met de bureaucratie inderdaad wat meer moeite, Grote moeite is overdreven maar het is ook geen pennenstreepje zetten. Sowieso goed intiatief dat jullie ermee aan de gang gaan.

Ter aanvulling, groetjes, Lans

• KlaasVaak.

Belangrijker nog: vaak kan de beveiliging de beelden terplaatse teurgkijken.

Als ze dan 112 bellen kunnen ze al kijkend op de monitor een goed signalement van zowel kleding al lengte geven.

Hoef je niet te wachten op FO en DO.

Uhh Gerard: er zit patent op dus ik stuur wel een licentie van de gebruiksovereenkomst :P

Nog iets: waarom hangen die camera's altijd aan het plafond of aan een koof(rand)?

Waarom niet in een gat in het bedienpaneel van de kassa?

Waarom niet in een gat in de toonbank?

Waarom niet in een gat op ca. 1 meter hoogte in de deurpost (aan de binnenzijde) van de uitgang?

Een gaatje van 1 mm volstaat tegenwoordig…

Die gasten lopen altijd met een pet of capuchon op.

Maar bij de uitgang op weg naar de straat willen ze niet opvallen dus trekken ze vlak voordat ze de drempel over gaan de gezichtsbedekking af.

Ondanks een overvaller gezien die een paraplu meenam om herkenning door camera's te voorkomen.

• - Gerard -

Ja, waarom niet hier en waarom niet daar een camera? Het blijkt vaak zelfs in CAO's te staan KlaasVaak. In sommige winkels, en zeker als ik er ben, spreek ik de bezoekers altijd aan als ze gezichtsbedekkende kleding hebben. Dan zeg: Wil je die muts, capuchon, helm, pet of wat dan ook afdoen in de winkel, want wij houden jou in de gaten met camera's en we willen je even haarscherp in beeld hebben. En als hij of zij dat niet wil, dan gaat hij of zij rechtstreeks de winkel uit. Zorg ik wel voor. Maar tot nu toe geen problemen ondervonden, ze werken gewoon mee.

Moet ik er wel bij vertellen dat ik nog nooit een overval heb meegemaakt.

• KlaasVaak.

Het blijkt vaak zelfs in CAO's te staan

???

• - Gerard -

Ja, echt waar. Ik hoorde dat laatst bij een winkelbedrijf waar wij winkelsurveillance doen. Doel was het ergste volk er eerst uit vissen en dan een camerasysteem aanleggen. Gaat, A…. ten eerste pas NA goedkeuring OR (maar daar had ik al eerder van gehoord) en B, niet meer camera's dan in de CAO afgesproken. Ik ken die CAO van dat winkelbedrijf niet maar dat gaat, wat ik er van begreep, om het vloeroppervlak en voor deze winkel kwam men uit op 1 confrontatiecamera en 4 camera's in de winkel zelf voor observatiedoeleinden. Tsja, zo gek kan ik het ook niet bedenken KlaasVaak … dus daar komt het toch echt vandaan, aldus mijn werkgever. De CAO van dat winkelbedrijf dus. Kan en zal wel iets met het bieden van veiligheid in de winkel aan winkelpersoneel te maken hebben …. kan me er wel iets bij voorstellen als ik mijn best doe.

• KlaasVaak.

Geen idee wat dat in een Collectieve ArbeidsOvereenkomst te zoeken heeft.

Straks staat er ook nog het merk wc-papier in opgenomen.

En wat als een camera kapot gaat? CAO onderhandelingen?

• - Gerard -

Ik ken de politieCAO ook niet KlaasVaak, maar het zou mij niets verbazen dat daarin is geregeld wie een wapen draagt, welke wapens e.d. Zoals door mij wordt vermoed, zal in de CAO van dat bedrijf tussen werkgever en werknemer afgesproken zijn hoe de veiligheid in winkels m.b.t. de veiligheid van personeel is geregeld. Kortom, een veilige werkplek. In de CAO van de beveiliging is volgens mij opgenomen dat er een uurscontrole is als beveiligers alleen werken op lokatie.

• KlaasVaak.

Ik vind dat toch van een andere orde dan het aantal camera's per vierkante meter.

Want zoals ik al zei: wat als het vloeroppervlak verandert of wat als het camerasysteem tijdelijk niet werkt.

Betekent dat een CAO overtreding en welke consequenties mogen daaraan verbonden worden.

En een wapen dragen is een ander veiligheidsinstrument als een passief camerasysteem.

Maar och, als er branches (bonden en personeel) zo stellig geloven dat veiligheid gegarandeerd wordt door een camera aan de wand of plafond…zucht dan heeft men niets geleerd.

Dat is veiligheidsgevoel en geen veiligheid.

En de echte crimineel laat zich niet zo snel meer afschrikken door een camera.

Staat er ook iets in over

- opnemen van de beelden

- resolutie van de beelden

- framerates

- kleur of zwartopname?

De gemiddelde camera die de jeugd als webcam gebruikt of op zijn mobieltje heeft schiet betere beelden dan de gemiddelde bewakingscamera.