Ha Gerard!
Die KlaasVaak is zo gek nog niet.
Maar inderdaad, ik las jouw posting en toen jij schreef: “is het nu zo moeilijk voor de politie?” moest ik meteen denken aan een zaak waar ik aan gewerkt had.
En ja, het is werkelijk zo moeilijk. Okee, qua eigen lengte of markering is het een perfect middel. Echter puur ter indicatie.
Wil je dit in de rechtzaal gebruiken tegen de verdachte dan komt er meer om de hoek kijken. Via de afdeling Forensische Opsporing zal er een deskundige met de beelden aan de slag moeten. Onder welke hoek staat de camera, welk objectief zit er op de camera etc. Gaat nog een behoorlijke berekening worden qua beeldanalyse. Want wat voor goede camera er ook gebruikt wordt, er is altijd een vertekening van het realistische beeld te zien. Als de man net iets boven het markeringplaatje uit komt op het scherm, kan hij er in werkelijkheid net onder of precies even lang zijn.
Tuurlijk voor indicatieve opsporing perfect, “signalement lengte ongeveer”. Echter de advocatuur gevolgd door de OVJ en de rechter zullen dit direct van tafel vegen als er door een deskundige geen beeldanalyse is geweest.
Maar al met al, je hebt gelijk, de aan de zekerheidgrenzende waarschijnlijkheidsfactor die je daarmee bereikt, kan absoluut bijdragen aan de opsporing. En dat is idd maar een klein kunstje. Wil je het als bewijsvoering gebruiken in een zaak, dan heeft het wat meer voeten in aarde en tegenwoordig met de bureaucratie inderdaad wat meer moeite, Grote moeite is overdreven maar het is ook geen pennenstreepje zetten. Sowieso goed intiatief dat jullie ermee aan de gang gaan.
Ter aanvulling, groetjes, Lans