Opsporing verzocht vraagje

• DePeter

Laatst bij opsporing verzocht ging het om een zaak waarbij een auto betrokken was waarvan men het merk,type/model en de eerste 4 tekens van het kenteken wist.

(dacht zelfs de kleur ook nog)

Is mijn vraag: Als men al deze info weet (niet compleet natuurlijk laatste 2 zijn onbekend) kan men dan niet deze gegevens uit de RDW database halen en dan alleen zoeken op de eerste 4 tekens?

Misschien is dit geen goed voorbeeld maar als ik bvb iets wil zoeken in een PDF bestand of mijn email dan kan ik bvb ook de eerste 4 tekens opgeven.

Ben benieuwd waarom dit niet zou kunnen, misschien iets om over na te denken binnen de gerechtelijke macht.

grtzzz

• KlaasVaak.

Volgens mij kan dat wel. Maar IK mag het niet.

Ik mag wel een kenteken wat ik heb gezien bevragen om te controleren of aan alle regels is voldaan.

Maar ik mag niet reeksen invoeren om gegevens van willekeurige kentekenhouders op mijn scherm te zetten.

(Ik weet niet of men in een TGO ook gebonden is aan deze regels of dat zij afhankelijk van de ernst van de zaak daarvan mogen afwijken.)

Dat levert niet alleen veel werk op maar ik vraag me af of je die kentekenhouders wel op die grond als verdachte mag aanmerken en in een onderzoek mag betrekken.

Bovendien kan ik me voorstellen dat ze liever contact hebben met een getuige die wel het hele kenteken gezien heeft.

Die kan mogelijk nog meer vertellen…

Bovendien vragen dealers soms per lading auto's kentekens aan.

Zij bestellen bovendien gangbare types en modellen als showroomvoorraad.

Zeker als het tegen december/januari loopt. Dan gaan hele ladingen snel op kenteken.

De kans dat in die reeks van XX-XX-00 tot XX-XX-99 veel dezelfde types en kleuren zitten is erg groot.

• Lans

Dit kan inderdaad. De onderzoekende agent kan een verzoek doen bij de afdeling Info, (doorgaans I&I genoemd van betreffende regio) en deze kan een zoekstring opgeven met daarin merk, type, kleur en deel van het kenteken.

Dit zullen ze uiteraard gedaan hebben. Mogelijk hebben ze allang een auto op het oog. Echter getuigen en reacties die binnenkomen via opsporing verzocht kan èn aanvullend zijn èn meer details geven èn kan een netwerk van personen openen die op een of andere manier betrokken zijn cq verbonden zijn met betreffende auto.

Ik snap jouw vraag wel hoor, maar ga er maar vanuit dat daar echt wel aan is gedacht en ik weet zeker, allang is uitgevoerd. ;-)

Groetjes, Lans

• - Gerard -

Wat KlaasVaak uitlegt, heb ik altijd al walgelijk gevonden. Ik vind dat elke agent op elk moment alles moeten kunnen navragen/nakijken als hem dat uitkomt. Dat de agent daar achteraf eventueel verantwoording moet afleggen, daar heb ik geen moeite mee. We werpen chineze muren op in opsporingsland. Zo komen we natuurlijk nooit tot een rap resultaat. Maar ja … het is nog niet anders. Ik hoop dat minister Opstelten snel dit soort onzin opruimt.

En, maar dat is persoonlijk, heb ik altijd een flinks dosis achterdocht als de politie iets vraagt. Vaak weten ze alles al maar zeggen ze dat ze weinig weten. Zou mij ook helemaal niks verbazen als je je een keer meldt met informatie je zelf verdachte wordt. Ik vertrouw ze voor geen cent. Maar dat hangt echt van de vraagstelling af. Soms denk ik, wat een stelletje padvinders. Zoals bij de overval van ook zo'n geldtransportbedrijf ergens in Rotterdam geloof ik. Komen er 2 auto's in beeld en vragen ze aan het publiek of ze het merk van de auto herkennen. Nou, dan geloof ik er echt geen reet van dat ze dan niet zelf kunnen vaststellen. Dat slaat werkelijk nergens op, en dus moet er wel een andere reden achter zitten waarom ze zo iets simpels vragen.

• DePeter

Okay duidelijk antwoord.

grtzzz

• DePeter

Hey Klaas, je hebt merk, model, kleur en 4 tekens van het kenteken dan lijkt mij dat je toch een heel eind moet kunnen komen. Lijkt me sterk dat er veel auto's in Nederland rondrijden die aan deze 4 gegevens voldoen. Mij lijkt dat het er hooguit een paar zijn (zeg 5) dan zou je toch deze 5 kunnen natrekken, of is dit te makkelijk gedacht?

Omdat de meeste mensen werken zouden er zeker al een paar afvallen want die kunnen aantonen dat ze die dag op het werk waren.

grtzzz

• - Gerard -

Volgens mij staat het antwoord van jouw vraag al in de eerste zin van KlaasVaak zijn antwoord.

• KlaasVaak.

Dat zit er ook heus wel, maar daar ga ik hier niet verder op in.

Je zult wel begrijpen waarom. ;)

• - Gerard -

Heb ik alle begrip voor KlaasVaak. Doel is en blijft opsporing.