Tegenaangifte

• ko

wat moet je doen als je zeker weet dat er 2 mensen een valse getuigenis hebben afgelegd tegen je,maar je kunt dit niet bewijzen. (deze blijken nml vrienden van aangever)

en mag je bij je verhoor laten opnemen dat je hier aangifte tegen doet?

wordt hier dan tevens rekening meegehouden bij de beslissing wel of niet vervolgen.

ik heb begrepen dat een aangever bericht krijgt wat er als de verdachte vervolgt wordt of niet.

hoe werkt dit dan eigenlijk, krijg ik dan ook bericht als de aangever is verhoord voor zijn strafbare feit.

• mwb

Ja hoor.

En dat doet de eerste aangever weer aangifte tegen U vanwege valse aangifte.

En u weer tegen hem vanwege laster.

Zo gaat ie lekker.

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren (als de agent niet met zijn klo.en laat spelen).

Er is een aangifte en daar wordt onderzoek in gedaan.

Als u vindt dat een getuigeverklaring niet klopt, zeg dat dan en dat wordt in het onderzoek meegenomen.

Uiteindelijk komt die zaak voor de rechter en doe doet uitspraak nadat hij alle verhalen heeft gehoord.

En een rechter oordeelt niet naar wat er gezegd wordt, maar naar wat er bewezen is verklaard.

Dat zijn twee heel verschillende dingen.

• riek

Vreemd, volgens mij moet dit wel want een aangifte tegen de aangever van hetzelfde of ander feit behoren ze toch ook te onderzoeken. Stel ik lok iemand uit en scheld hem verrot zodat deze mij slaat.

Dat kan ik aangifte doen van mishandeling tegen de dader maar de dader kan mij aanklagen voor belediging lijkt me. Dit wordt dan toch gelijk meegenomen in het verhoor lijkt me. Of gaan ze die aangifte van degene die scheld nu negeren(td)

Het zou mijn straf kunnen verlagen of evt beide worden vervolgd.

Maar nu ben ik geen jurist maar wel benieuwd hoe dit zit.

• KlaasVaak.

Als jij het beter weet…pfft

1. Iemand doet aangifte: dat is meteen het formele verzoek tot onderzoek ervan.

2. De politie doet onderzoek naar het strafbare feit en daartoe hoort de politie de verdachte.

Dan is er toch geen reden om een tegenaangifte te doen?

De verdachte legt toch een verklaring af?

3. Als daaruit blijkt dat de aangever zelf ook strafbare gedragingen heeft gedaan kan dat meteen meegenomen worden.

4. Doorgaans wordt de aangever dan opnieuw uitgenodigd, zo mogelijk als verdachte van het nieuwe strafbare feit.

En een (tegen)aangifte doet niets verlagen van je strarf die je voor een (ander) feit krijgt.

Het hele plaatje telt, niet of jij wel of niet een tegenaangifte hebt gedaan.