ik heb iemand geduwd, en deze doet nu aagifte
is duwen strafbaar dan?
De smoezen radar ging weer af.
Vertel het hele verhaal vanaf het begin.
En wat is ‘deze doet nu aangifte’?
Is de aangifte gedaan?
Is deze ook daadwerkelijk opgenomen?
En aangifte doen voor duwen bestaat niet.
Dus als de aangifte reeds is opgenomen dan zal dat voor iets anders zijn.
Maar zoals gezegd: er zal vast nog een kop en een staart aan dat berichtje van 2 regels zitten.
martine Schreef:
——————————————————-
> ik heb iemand geduwd, en deze doet nu aagifteHoe kwam het tot stand??? duw jij zomaar als er niks voorvalt???Of is er meer aan de hand . ?
>
> is duwen strafbaar dan?Kan (denk ik) onder lichamelijk geweld vallen . Maar als er aangifte gedaan wordt zou de politie wel het een of ander van het voorval willen weten.
Voor “duwen” kan je zeker aangifte doen. Volgens de wet is mishandeling pijn en of letsel EN/OF een onaangename gewaarwording.
Mishandeling hoeft dus echt geen pijn te doen. De HR heeft hier talloze jurisprudentie van. Iemand in het water gooien, een sneeuwbal in je nek krijgen, kan vervolgd worden voor mishandeling. Dus als de duw in ogen van de aangever haar die ongename gewaarwording heeft opgeleverd kan zij hiervan aangifte doen.
Er zijn nog veel (ervaren) dienders die nog steeds denken dat er bij aangifte van mishandeling daadwerkelijk pijn en of letsel moet zijn ervaren. Net zoals sommigen denken dat bedreiging pas strafbaar is als het slachtoffer van mening is dat de verdachte deze bedreigingen ten uitvoer zal brengen.
Dat justitie de zaak waarschijnlijk niet gaan vervolgen en dat het echt helemaal nergens over gaat zoals Martine stelt, kan ik mij helemaal in vinden. Maar puur theoretisch, als iemand aan de balie verschijnt en zegt aangifte te willen doen van het feit dat deze is geduwd zal deze opgenomen moeten worden en het enige artikel wat je daarvoor kan gebruiken is de (eenvoudige) mishandeling.
Groeten, Lans
Edit:typo
Dat justitie de zaak waarschijnlijk niet gaan vervolgen en dat het echt helemaal nergens over gaat zoals Martine stelt, kan ik mij helemaal in vinden. Aldus: Lans 29/01/2012 11:47.
Waar staat dat dan allemaal wat jij schreef Lans? martine heeft nog maar één keer gereageerd, ze heeft haar posting nog niet gewijzigd, ze schreef toch echt dit alleen:
ik heb iemand geduwd, en deze doet nu aagifte
is duwen strafbaar dan? Aldus: martine 29/01/2012 02:21
Oftewel martine stelt niets over justitie, en stelt gewoon een vraag. Groetjes v Hyperactief A-P.
Het antwoord is toch duidelijk?
Ze zegt dat ze iemand heeft geduwd, dat er aangifte is gedaan en ze vraagt of duwen strafbaar is.
Daar geef ik toch antwoord op?
- Duwen valt onder mishandeling. En mishandeling is strafbaar. Waar dat allemaal staat hoef ik denk ik niet uit te leggen.
- Ik haak vervolgens in op de gedane aangifte en geef daarbij aan wat het gevolg kan zijn.
De aangifte zal verplicht opgenomen moeten worden. Of de justitie dit een zaak vindt die vervolgd moet worden is een tweede.
- Dat ik er mij in kan vinden dat het nergens over gaat is een gedeelde mening op het topiconderwerp “dit geloof je niet” en mijn ervaring wat justitie hier doorgaans mee doet.
Ik had ook met enkel en alleen JA kunnen antwoorden. Ik heb er echter voor gekozen om mijn antwoord uit te leggen. Heeft ze denk ik wat meer aan.
Dat justitie de zaak waarschijnlijk niet gaan vervolgen en dat het echt helemaal nergens over gaat zoals Martine stelt, kan ik mij helemaal in vinden. Aldus: Lans 29/01/2012 11:47.
Het ging alleen om deze zin Lans, niet om op elke slak zout te leggen, maar ik miste het waardeoordeel in martine haar reactie, dat is alles. Voor de rest is je antwoord niets mis mee, en een duidelijke uitleg. Groetjes v Hyperactief A-P.
Wat mij betreft staat er te weinig info in om te kunnen oordelen.
Je hebt harde en zachte duwtjes.
Een duwtje om iemand even te passeren bij de supermarkt kan onbeschoft zijn, maar is niet strafbaar.
Hetzelfde duwtje bij iemand die boven aan een trap staat kan de dood tot gevolg hebben en dan heb je een ander verhaal.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?