je word gestraft

• richard sauerbier

ik heb me toen in 2011 me vrijwillig aangemeld om een handje te helpen in deze maatschappij ik heb geen strafblad ik heb een antecedente onderzoek bij mij thuis gekregen en die was positief een bewijs van goed gedrag ik heb zelf een uitnodiging gekregen op het buro bijdorp zelf dat liep prima met de wijk agent alles was in kanne en kruiken ik dacht zo eindelijk misschien later in vaste dienst , krijg ik 2 maanden later dat het niet door gaat wegens omstandigheden in de familie , met de familie heb ik niks mee te maken sommige heb ik daar geen contact meer mee waarom moet ik gestraft worden iemand die blanco is en die een handje bij wil staan in deze maatschappij.

• mwb

Dat zou je aan de politie moeten vragen.

• KlaasVaak.

Je wordt niet gestraft (voor iets wat je familie heeft gedaan). Dat noem jij zo omdat jij dat zo ervaart.

Maar de politie is vrij om iemand aan te stellen of om dat niet te doen.

Even het volgende voorbeeld: jij viert je verjaardag thuis en nodigt vrienden uit.

Eén van je uitgenodigde vrienden vraagt of hij een vriend(in) mag meenemen.

Als het goed is stel jij daar ook jouw voorwaarden aan, en die wijken wellicht af van de voorwaarden van de uitgenodigde vrienden.

Want die ken je inmiddels….die vertrouw je, daar weet je van wat je er aan hebt.

Hetzelfde bij de politie.

Als je erbij wilt en de politie heeft de keuze om te kiezen kan het zijn dat ze besluiten het niet te doen vanwege je familieleden.

Aan de andere kant kan het gebeuren dat een agent (die al is aangenomen) een familielid heeft die iets stoms doet maar die agent wordt dan niet ontslagen.

• richard sauerbier

hallo klaas vaak , nou heb ik aan jou een vraag waarom was de antecedente onderzoek positief en waar om kreeg ik dan een uitnodiging op het politieburo om langs te komen alles was positief , het staat duidelijk in de brief einde van samenwerking wegens familie omstandigheden leg mij dat is uit

• KlaasVaak.

Daar kan ik je geen antwoord op geven want ik doe geen antecedentenonderzoeken.

Ook weet ik niet voor welke functie je solliciteerde. Veelal verschilt het antecedentenonderzoek per functie.

En zelfs dan…al was je wel aangenomen dan was het nog mogelijk geweest om je op een later tijdstip te ontslaan.

Iets wat waarschijnlijk bij jou het geval was: “einde samenwerking einde wegens familie omstandigheden”.

Misschien was het onderzoek niet zo diepgaand voor de betreffende functie maar merkte het bureau waar je naartoe moest,

of een agent die je naam zag, wie je was en wist hij iets (van je familie) wat niet acceptabel of ongewenst was.

Ook is het mogelijk dat men je (nu) verwijt dat je zelf geen opgave hebt gedaan van de bij jou bekende antecedenten van je familieleden.

In mijn sollicitatieformulieren stond ook zo'n soort vraag.

Ook stonden er meerdere andere vragen over mijn directe familieleden.

• BennieMak

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Maar de politie is vrij om iemand aan te stellen

> of om dat niet te doen.

Wat bedoel je precies ‘is vrij’, Klaas? Er is een sollicitatiecode…

• BennieMak

Inderdaad mwb, krijg je dan ook een antwoord? Ik kan me zomaar voorstellen dat vanwege privacy wetgeving geen nadere verklaring komt…

• LM

Of iemand nu vrijwillig voor de politie werkt of in een betaalde functie maar in feite niet uit. Elke persoon (tot aan de schoonmaker toe) zal een bepaalde mate van antecedentenonderzoek ondergaan. De diepgang van dit onderzoek kan wat afhangen van functie (toegang tot systemen etc.), maar vrij basaal is:

- geen antecedenten, dwz dat je zelf niet in aanraking kwam met politie en / of justitie (let op dit gaat dus verder dan alleen een veroordeling)

- niet in de invloedssfeer staan van (kortweg) criminelen.

Als ik het goed begrijp is eerst de eerste slag gemaakt en is hieruit naar voren gekomen dat Richard geen antecedenten had. Vermoedelijk is vervolgens op een later moment geconstateerd dat hij wel familieleden heeft met antecedenten. Op zichzelf hoeft dan geen probleem te zijn, dit is pas een probleem als er aanwijzingen zijn dat je onder hun invloed staat. Voor een volwassene met een zelfstandig leven zal dit dus minder snel aan de hand zijn dan bijv. iemand die nog thuis woont met een criminele vader of oudere broers.