Homo dj uit shoarmazaak gegooid
Radio dj Patrique Mercier van stadsomroep Almere is deze week uit een shoarmazaak gezet. Mercier zegt er zeker van te zijn dat dit komt door zijn homoseksuele geaardheid
Mercier: “Ik was met twee vrienden naar een shoarmazaak aan het Van Eesterenplein in Almere Buiten gegaan. Hier aangekomen hebben we wat gegeten en gedronken. Vervolgens ben ik even op een gokkast gaan spelen die daar in de zaak staat. Schijnbaar was het geluk aan mijn kant want ik won een bedrag van rond de 100 euro.”
“Vervolgens hoorde ik dat een van de eigenaren over mij sprak. In zijn uitspraak hoorde ik hem mij vieze homo noemen. Ik ben vervolgens naar hem toegegaan om hem hierop aan te spreken en te vragen waarom hij dit zei. De eigenaar zei tegen mij: ‘Dit is geen plaats voor een vieze homo, ga weg , ga weg.’ Daarop is er een ruzie ontstaan, waarna ik samen met mijn vrienden ben weggegaan. Misschien herkende deze meneer mij van radio of tv en is hij geen fan van me… dat kan zo zijn, maar dan nog zijn zijn uitspraken niet goed te praten.”
Mercier voelt zich aangetast in zijn persoon. Vanmorgen heeft hij contact gehad met de politie om een afspraak te maken voor het doen van aangifte, volgens Mercier werd hem echter verteld dat zij weinig konden doen. Tevens werd gezegd dat hij zich “niet zo druk moest maken”.
Mercier: “Ik vind het schandalig dat de politie niets wil ondernemen tegen deze man. Schijnbaar staat discriminatie niet op het ‘to do’-lijstje van de politie. Ik ben dan ook diep teleurgesteld. Om eerlijk te zijn weet ik ook niet wat ik hier verder mee moet doen. Het is jammer dat dit soort praktijken gewoon nog gebeuren in 2012. Ik had verwacht dat mensen wel beter zouden weten.”
Mercier is van plan opnieuw de shoarmazaak te bezoeken: “Ik laat me niet wegjagen door dit soort figuren. Als hij mij eruit wilt zetten, zal hij toch echt de politie erbij moeten gaan halen. Ik ga er zeker aandacht aan schenken in mijn radio-uitzending bij stadsradio Almere. Ik ga me ook zeker sterk maken voor dit soort zaken. Het kan niet zo zijn dat mensen anders worden behandeld wegens hun geloof, afkomst of seksuele voorkeur.”
Waarom neemt de politie het wel serieus mocht een allochtoon ergens worden uitgezet wegens discriminatie maar als het om een homo gaat niet ?