dna afname weigeren?

  • frank

    Ik heb een grote mond gehad tegen een agent, nacht vast gezeten, 20 uur werkstraf, en nu krijg ik een brief dat ik dna matriaal moet afstaan omdat er max zoveel jaar op mijn “misdaad” staat en mijn dna opgenomen word in een databank, ja wat zullen we nou krijgen….. beetje overdreven dacht ik zo? mijn dna is de bouwtekening van mijn lichaam, ik heb niks te verbergen, maar dit is gewoon van mij, zo simpel is het. Mijn vraag: ik zit er hard over na te denken om deze poppenkast te weigeren. wat zijn de sancties die dan tegen mij genomen worden?

    Mvg

    Frank

  • KlaasVaak.

    Als je niet komt opdagen wordt je gesignaleerd.

    Bij een eerstvolgend contact met de politie/marechaussee (denk aan verkeerscontrole maar ook grenscontrole etc.) wordt je aangehouden.

    Als dat ‘s avonds en/of ’s nachts is wordt je ingesloten tot de volgende ochtend wanneer er iemand aanwezig is die bevoegd is tot DNA afname.

    Het is wettelijk bepaald dat iedereen die veroordeeld is voor een strafbaar feit waar wettelijk gezien(!) een staf op staat van 4 jaar of meer dat er DNA afname moet volgen.

    Het afdoen van het feit met een lagere straf (schikking/werkstraf) doet niet ter zake.

    Het gaat om de strafmaat in de wet genoemd.

  • frank

    Oke, prima, ik wordt aangehouden en er komt een bevoegd arts, maar ik volhard, en blijf weigeren. wat gaat er dan gebeuren?

  • KlaasVaak.

    Er komt geen arts.

    Een politiemedewerker die is opgeleid/gecertificeerd voor DNA afname haalt 2x een wattestaafje langs de binnenzijde van je wang en thats all.

    Die 2 staafjes worden verzegeld opgestuurd naar het lab en komen zo in de database.

    Bij een volgend (ernstig) delict wordt de database geraadpleegd en als er een match is ben je de sjaak.

  • ¥ Lotje ¥

    Ik heb een grote mond gehad tegen een agent, nacht vast gezeten, 20 uur werkstraf, en nu krijg ik een brief dat ik dna matriaal moet afstaan omdat er max zoveel jaar op mijn “misdaad” staat en mijn dna opgenomen word in een databank,

    ********************************************************************************************************************************************

    De DNA doen ze niet voor niks afhalen . Daarbij ….. als je het niet doet wordt het van kwaad tot erger . Met andere woorden . je help je eigen verder de nesten in

  • MofkaP

    Dat is dan wel een heel erg grote mond geweest als er een max van vier jaar of meer op staat.

    In het bevel van de OvJ staat het misdrijf omschreven.

    Weigeren kan niet, maar er staat wel een rechtsmiddel open tegen het bevel. Dat staat er ook in.

  • KlaasVaak.

    Ik schatte al in dat ‘een grote mond’ afgezwakt zou zijn.

    Maar om niet weer een lawine te veroorzaken maar niet op ingegaan.

    En wie wil er nu iets met een “bouwtekening van zo'n lichaam” ;)

    Ennuh: waarom de cryptische omschrijving "omdat er max zoveel jaar op mijn “misdaad” "

    En niet omdat er: “omdat er 4/6/8 jaar staat op ……”

  • LM

    Weigeren is er niet bij, de officier van justitie beveelt de DNA afname. Kom je niet opdragen dan kun je hiervoor aangehouden worden. Het weigeren op zich levert geen strafbaar feit op, maar “de sterke arm” mag geweld gebruik maken voor zover nodig om het bevel van het OvJ te kunnen uitvoeren.

    Je hebt het over “een grote mond”, dat lijkt op belediging en dat is niet voldoende voor een DNA afname. Op dit moment geldt de verplichting alleen voor kortweg mensen die zijn veroordeeld voor een zedendelict of voor de wat serieuzere geweldsmisdrijven.

  • frank

    ….. ik had een vraag over wat er gebeurd als ik geen dna afgeef. Met andere woorden, wat gebeurd er als ik bij die arts zit, en dat wattenstaafje it zijn handen duw, of gewoon mijn lippen op elkaar houden, dat ik mijn vraag, ik wist niet dat het voor jullie zo belangrijk zou zijn wat precies de aanlijding was: grote mond: Ik zal jou eens een beuk voor je kopo geven agetn en welnu. dat ik de maximumstraf niet wist op te noemen komt omdat ik het schrijven van de officier niet bij de computer had liggen, ik heb ff gekeken: max 4 jaar.

    Nu hoop ik een antwoord te krijgen op mijn vraag :)

    Gr,

    Frank

  • Hyperactief A-P

    Ik schatte al in dat ‘een grote mond’ afgezwakt zou zijn.

    Maar om niet weer een lawine te veroorzaken maar niet op ingegaan. Aldus: KlaasVaak 20/02/2012 10:57.

    Het is dat MofkaP de vraag stelde KlaasVaak, maar ik dacht precies hetzelfde toen ik jou antwoord op de begintopic zag staan. Belediging om maar wat te noemen komt op geen stukken na aan de vier jaar, dus in deze had dat een aanvullende opmerking geweest. Groetjes v Hyperactief A-P.:)