Orgne zwaailicht

  • Marcel

    Ik wilde graag de volgende vraag voorleggen.

    Ik heb enkele jaren geleden geassisteerd bij een ongeval waar een motorrijder bij betrokken was.

    Mijn auto stond toen midden op de rijweg met de alarm lichten aan, ter beveiliging van de motorrijder.

    Mijn vraag zou ik in deze situatie een oragne lamp op mijn dak mogen gebruiken dit om het overige verkeer te waarschuwen. In bovengenoemde situatie, kreeg ik bij toeval assistentie van 2 andere collega beveiligers.

    Die namen het over, waardoor ik mijn weg vervolgde.

    De motorrijder heeft heel veel geluk gehad, door het dragen van een goed motorpak.

    Hij is er achteraf goed vanaf gekomen had een gebroken elleboog.

    Was met volle snelheid op een wegafzetting gereden die op een vluchtstrook stond.

    De motorrijder lag midden op de weg op zijn rug met zijn benen opgetrokken.

  • jobcop

    Jij mag best een oranje zwaailamp voeren, het geeft je alleen geen enkele extra bevoegdheid. Het is alleen om overig verkeer te waarschuwen.

    Ongetwijfeld zal Klaas Vaak, die wetstechnisch veel beter is ingeschoten in de wetstechnische kant, wel weten waar dat op geschoeid is. Toch, Klaas?

  • KlaasVaak.

    Even een overzicht over alle knipperende en/of zwaailampen:

    Blauwe zwaailampen MOCHT je op je motorvoertuig hebben mits niet aangesloten.

    Dat werkte natuurlijk niet, want als het stopteken werd gegeven trok de bestuurder snel de aansluiting los…

    Sinds de invoering van de Regeling Voertuigen (was voorheen het Voertuigreglement) is dat veranderd.

    Je mag nu geen blauw zwaailicht voeren (op/aan het motorvoertuig). Alleen nog vervoeren los in de auto.

    (Al garandeert dat je niet dat ie toch inbeslaggenomen wordt, ter beslissing van de Officier van Justitie)

    Hier alle (permanente*) eisen voor motorfietsen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling4

    Waarvan hier alleen de verlichtingseisen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling4/10

    Een blauwe zwaailamp is niet toegestaan tenzij je van de genoemde diensten (politie/brandweer/ggd/ander aangewezen spoeddiensten) bent. (5.4.65 lid 2 Regeling Voertuigen)

    Knipper(ende)lichten anders dan richtingaanwijzers mogen niet (5.4.64 lid 2 Regeling Voertuigen).

    En ze staan ook al niet genoemd in 5.4.65 lid 1 onder a.

    Artikel 5.4.64 lid 2 Regeling Voertuigen

    Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers en de waarschuwingsknipperlichten, niet zijn voorzien van knipperende lichten.

    Artikel 5.4.65 Regeling Voertuigen

    1. Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen niet zijn voorzien van:

    a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.57 of 5.4.58 dan wel bij of krachtens, de artikelen 5.4.51a of 5.4.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

    b. in of op het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

    2. Motorfietsen niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten.

    Dan, als je meent dat een knipperlicht niet gelijk is aan een zwaai- of flitslamp:

    Artikel 30 Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990

    1.Bestuurders van motorvoertuigen die voor nader aan te geven werkzaamheden worden gebruikt, voeren onder nader aan te geven omstandigheden geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht.

    De in artikel 29, eerste lid, genoemde bestuurders voeren in die gevallen geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht in plaats van blauw zwaai-, flits- of knipperlicht.

    De bestuurder van het motorvoertuig die als eerste of enige de plek bereikt om de daar aan hem opgedragen taak uit te voeren, mag in plaats van dat licht, blauw zwaai-, flits- of knipperlicht voeren.

    2.Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het geel of groen zwaai-, flits- of knipperlicht en de werkzaamheden en omstandigheden waarbij deze signalen worden gevoerd.

    Regeling optische en geluidssignalen 2009 artikel 6

    1. Bij de volgende werkzaamheden of omstandigheden voert een voertuig, indien de kans bestaat dat het voertuig niet tijdig door andere weggebruikers wordt opgemerkt, geel zwaai-, flits- of knipperlicht:

    a. werkzaamheden ten behoeve van de hulpverlening op of langs de weg met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen;

    b. werkzaamheden ten behoeve van wegen, werken of inrichtingen op, aan, in of boven wegen, daaronder begrepen gladheidbestrijding of sneeuwruimen;

    c. werkzaamheden met kennelijk daartoe ingerichte motorvoertuigen voor de hulpverlening aan en het repareren of bergen en wegslepen van voertuigen;

    d. vervoer van ondeelbare lading voor zover het voertuigen betreft waarvoor krachtens de Regeling voertuigen ontheffing is verleend inzake de afmetingen van deze voertuigen of hun lading;

    e. het begeleiden van transporten waarvoor een ontheffing is verleend, voor zover die begeleiding uit de ontheffing voortvloeit en dit geschiedt met daartoe speciaal uitgeruste voertuigen;

    f. het begeleiden van militaire colonnes;

    g. het rijden met landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen met beperkte snelheid, of daardoor voortbewogen aanhangwagens, die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan 2,60 meter.

    In het boevenstaande rijtje komen burgers (=beveiligers) niet voor.

    Ik denk niet dat er een agent in het geschetste geval tijd zal verdoen om je oranje lamp te bekritiseren.

    Maar als het slachtoffer weg is of in elke andere situatie of verkeerscontrole kun je een probleem oplopen.

    Dat kan m.i. varieren van: onbruikbaar maken (bedrading doorknippen), demonteren, of inname van het kentekenbewijs voor een herkeuring RDW omdat het voertuig niet aan de eisen gesteld in de Regeling Voertuigen voldoet. Die keuring moet je zelf betalen. Ga je niet binnen 4 weken naar de RDW voor een keuring is je kenteken ongeldig en moet je zowiezo een herkeuring laten doen.

    Weiger je het doorknippen of demonteren wordt het inname kentekenbewijs en het ter keuren brengen bij de RDW.

    Als er collega's zijn die er anders over denk hoor ik dat graag.

  • Reja

    Even een vraagje, vallen verkeersregelaars in jouw optiek onder 1.b van de Regeling optische en geluidssignalen ?

  • KlaasVaak.

    Volgens mij zijn dat werkzaamheden ten behoeve van verkeer. ;-)

    En niet ten behoeve van wegen (werkverkeer (tijdens uitoefening van hun werk)).

    Er wordt niet aan de weg gewerkt maar aan de verkeersdoorstroming.

    Maar hé, misschien zit ik er wel naast.

    Persoonlijk zou ik alleen vermanend optreden tenzij iemand als een verlichte clown rondrijdt of als het verkeer er gevaar of hinder van ondervindt.

    Als iemand een lamp aanzet om een ongevalssituatie te markeren heb ik er geen moeite mee.

    Als iemand op een motor rondrijdt als was hij een hulpdienst met een oranje zwaai-, flits- of knipperlamp dan heeft hij een probleem.

    Doorgaans komt de vraag zoals van TS alleen op bij mensen die weten dat ze ‘fout’ zitten.

    Die voor de lol een zwaai-, flits- of knipperlicht willen monteren onder het mom ‘dan kan ik mensen helpen in verkeersonveilige situaties’.

    De zogenaamde wannabee wegsleepdienstmedewerkers/ANWB-ers.

    Zodra iemand voor hun werkzaamheden (beroepsmatig) een oranje zwaai-, flits- of knipperlicht nodig hebben dan horen ze dat vroeg genoeg.

    Eigenlijk zegt ‘beroepsmatig’ alles al.

  • - Gerard -

    KlaasVaak. Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > Doorgaans komt de vraag zoals van TS alleen op bij

    > mensen die weten dat ze ‘fout’ zitten.

    Dat weet ik niet, want ik zit niet fout maar zou ook wel het volgende willen weten. Ik kwam gisteren een zooi paarden tegen met honden. Je kent het wel, zoals in Engeland met de vossenjacht. Staat er een grietje in een oranje bouwvakkersjas het verkeer te regelen, en aan de andere kant een kerel met een blauwe jas. Blauwe jas en spijkerbroek. Zie ik ineens het politielogo op de jas. En dan vraag ik mezelf af: kan dit zo maar? Ik dacht dat die personen toch minstens zichtbaar, onderscheidbaar, moeten zijn als of verkeersregelaar of politieagent. En zo'n jasje lenen van een politieagent en dan het verkeer gaan regelen …. ik heb zo mijn twijfels.

    Maar het zou mij niks verbazen als je zegt: het is niet aan jou, - Gerard -, vast te stellen of iemand verkeersregelaar of politieagent is. En dan heb je ook weer gelijk natuurlijk. Maar moet ik daar iets mee? Is het aan mij de politie hier te informeren, wordt dat van mij verwacht? Stelt de politie zo'n vraag op prijs?

    En nog zo'n vraag. Je ziet wel eens scholen die een kennismakingsweekje hebben georganiseerd. Gaan er mannetje of 50/100 gezellig op de fiets naar plaats van bestemming, of komen terug van het reisje. Dan zijn daar wat juffen, meesters, leraren of ouders mee die de fietstocht begeleiden. Ook zo'n oranje/geel hesje aan en houden het verkeer tegen omdat ze allemaal in één keer willen oversteken. Ja, en dan denk ik. Als er verkeer aankomt, dan moet je als begeleider tegen die leerlingen zeggen: STOPPEN, er komt verkeer aan, dus wachten….MOET ik dan stoppen omdat zo'n begeleider dat zegt (geeft een stopteken)? Of moet die begeleider tegen de leerlingen die nog niet overgestoken zijn zeggen: STOPPEN, er komt verkeer aan?

    En dat is niet omdat ik EIS dat ik mag doorrijden met mijn auto KlaasVaak, want uiteraard stop ik gewoon en geef voorrang aan de leerlingen. Maar hoe zit het volgens de regels?

  • KlaasVaak.

    Ik verbaas me er ook over.

    Ik zag laatst op de markt in Rotterdam bejaarden lopen in een regenjack met opschrift “Politie”

    Ik vroeg wat rond. Dat noemde men ‘volontairs’ en die krijgen 10 Euro per dag. Geen BOA's, niets.

    Die geven preventie adviezen voor zakkenrollerij en zijn extra ogen en oren.

    Als mijn neefje dat doet voor niets wordt hij waarschijnlijk aangehouden voor valselijk uitgeven voor agent, met zo'n jack.

    Als ik in burger wil lopen dan wil de chef dat niet omdat dat ten koste gaat van de zichtbaarheid.

    Het moet in uniform en het liefst met een fluoriserend geel hesje erover en een pet op die overal boven uitsteekt.

    De joker “meer blauw op straat” wordt dan dus getrokken.

    En als ik dan zeg: een burger wordt in slaap gesust door het zien van een uniform, waarmee we tegelijk de straatrover/overvallen helpen want als die geen politie (in uniform) zien is die er dus ook niet.

    (Er was ooit een ideeënbus-actie voor vernieuwende ideeën. Er was serieus iemand met een idee om op de pet een blauw ledje te monteren zodat we (nog) beter herkenbaar zouden zijn in drukke gebieden.)

    Ik loop liever in burger en pak zo makkelijker een fietsendief/zakkenroller/overvaller/straatrover dan dat ik ergens loop en de potentiële dader loopt bij mij vandaan en slaat elders zijn slag.

    Want hij herkent mij altijd door mijn uniform en ik hem niet omdat hij geen uniform heeft. Dus zal ik hem op een andere manier moeten betrappen.

    Volontairs, stagelopende MBO studenten “Handhaving Toezicht Veiligheid”, dierenagenten.

    Het zijn allemaal kronkels die bedacht worden omdat het geld ernstig op is.

    En de minister blijft verlangen dat er meer en langer en beter gewerkt wordt.

    Let op mijn woorden: het wordt een vervelend jaar voor Opstelten of voor de Politie in 2012.

  • - Gerard -

    Ik hoop dat je ongelijk krijgt m.b.t. Opstelten. Tot nu toe heb ik, met de beperkte informatie die ons via de media bereikt, nog volop vertrouwen in Opstelten. De man weet waar hij naar toe wil. Denk ik. Ik zie dat met de nationale politie helemaal zitten, al krijg ik toch weer ernstige bedenkingen nu blijkt dat het toch weer 10 districten worden. Weer 10 baasjes met hun eigen ego's. Maar ik ben het weer met je eens dat bejaarden met een regenjack met opdruk politie helemaal fout is, zeker als JIJ niet vooraf weet wie dat zijn. Weer een ernstig gebrek van communicatie.

    KlaasVaak ….. haha, is het eigenlijk nog wel een leuke job…. politieagent? Ik kan me zo voorstellen dat de organiatie jou blijft verbazen, en niet altijd positief.

  • Reja

    Ik vroeg het mij af omdat er een aardige lichting verkeersregelaars probeert zoveel mogelijk op de politie te lijken. Daar zijn hier eerder al voorbeelden van voorbij gekomen. Ik verbaas mij daarover omdat er wel gecontroleerd (en opgetreden wordt) op de striping van beveiligingsvoertuigen, maar dat de verkeersregelaars kennelijk met rust gelaten worden.

  • - Gerard -

    En zo zag ik van de week, maar dat is weer iets anders, een auto van ProRail met BLAUWE zwaailampen. Het wordt steeds gekker. Nog even en elke (semi-)overheidsdienst slash hulpverleners rijdt met blauwe zwaailampen. Kan alles wat NIET politie/KMar/justitie is niet uitgerust worden met RODE zwaailampen?