Agenten liegen in verklaring na ruzie over boete

• Karel

Twee Amsterdamse agenten hebben zo gelogen over een uit de hand gelopen arrestatie na een ruzie om een parkeerboete dat de rechtbank de strafzaak tegen de beboete man en diens partner van tafel heeft geveegd.

Het Openbaar Ministerie mag de verdachten niet meer vervolgen voor fysiek en verbaal geweld tegen de agenten, omdat zij zowel in hun proces-verbaal als onder ede als getuigen de waarheid hebben verdraaid, zo blijkt beelden van beveiligingscamera's.

De agenten op scooters wilden 13 november 2009 in Westerpark een bekeuring uitdelen omdat een auto verkeerd geparkeerd stond voor de woning van de eigenaar van de auto en diens partner. Er ontstond een woordenwisseling.

Volgens de agenten werd één van hen bedreigd, beledigd en op zijn helm geslagen. De ander zou in het gezicht zijn geslagen en zijn gekrabd. De agenten deden de noodoproep ‘assistentie collega’, waarna de straat volstroomde met tientallen politiemensen.

De agenten, die aangifte deden, wisten kennelijk niet dat een beveiligingscamera het incident had opgenomen. Op de beelden is te zien dat de agenten niet werden vastgepakt, geslagen of bedreigd. Ook is er geen mislukte poging te zien een verdachte te boeien. Dat de agenten een verdachte uit huis hebben getrokken, hebben zij verzwegen.

Raadsman Sander Janssen van één verdachte: 'Wat de zaak vooral ernstig maakt, is dat de rechtbank doorgaans voor waar aanneemt wat agenten zeggen. Als we die beelden niet toevallig hadden gehad, zouden de verdachten keihard veroordeeld zijn.'

Ik neem dus niet zomaar voor waar aan wat agenten zeggen want leugen + ambtseed = feit

Is maar goed dat het gefilmd is anders waren de 2 onschuldig veroordeeld dankzij leugen + ambtseed = feit

• Karel

P.s. ik hoop wel dat de agenten op staande voet zijn ontslagen en worden aangeklaagd door het OM maar dat zal wel net want ons kent ons.

• mwb

Wat heeft U dan wél gezien op die camerabeelden ?

• Arie

Beste Jan (http://politie.startpagina.nl/prikbord/15218869/politie-doet-niets-met-aangiften#msg-15218869) c.q. Karel.

Gaat u, behalve een link en vlugge opmerking dumpen, dit keer ook gewoon meedoen met de discussie?

Mod Arie

• KlaasVaak.

Ik stel voor dat wij, net als Karel alias Jan niet reageren.

• MofkaP

Ik stel voor dat je dat nu juist wel doet.

Anders voed je precies de gevoelens die Karel uit.

Agenten die menen op ambtseed of belofte te kunnen of mogen liegen die zijn ongeschikt als agent.

Door hun handelen halen zij de hele integriteit van het korps naar beneden, dat zich vertaalt in wantrouwen van de burger aangaande de eerlijkheid van de individuele agent.

Zij zijn een smet op het blazoen van de gehele beroepsgroep en dienen op staande voet ontslagen te worden.

• KlaasVaak.

Mee eens. Klaar.

Karel heeft zijn antwoord.

Einde discussie dan, nu? ;)

• Hyperactief A-P

Mooi verwoord MofkaP, de spijker op zijn kop, wie het item neergezet heeft doet niet ter zake. Het is al schokkend genoeg dat dit soort dingen gebeuren, en dat is niet de eerste keer. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

mwb Schreef:

——————————————————-

> Wat heeft U dan wél gezien op die camerabeelden ?

Als je even de moeite genomen had om wat te lezen over deze zaak mwb, dan had deze vraag overbodig geweest. Zo is er o.a. op de beelden te zien dat er helemaal niet geboeid is of geprobeerd dat te doen, terwijl er werd beschreven dat boeien niet lukte. Ook van de aanval was niets op de beelden waar te nemen… Groetjes v Hyperactief A-P.

• ingrid003

Dit is maar het topje van de ijsberg, machtsmisbruik is schering en inslag bij de politie maar meestal is dit moeilijk te bewijzen. Deze mensen zullen een waarschuwingkje krijgen maar ernstige gevolgen zal het niet voor ze hebben. En maar klagen dat mensen de politie niet serieus nemen en dat ze slecht behandeld worden. Ik zeg je krijgt de behandeling die je verdient. Deze engerds moeten natuurlijk in een cel wegrotten maar dat zal helaas niet gebeuren. Ik roep pownews op om deze mensen effe meteen camera thuis te bezoeken zodat we ze goed in beeld hebben.