Weet iemand hoe het op dit moment staat met de aanbesteding van het nieuwe dienstwapen ?? Weet iemand iets van deadlines of actuele tests ??
Heb al even gezocht maar kan er nergens iets over vinden.
Het gekozen wapen, de Sig Sauer, is afgekeurd.
Nadat het de gewenste proefexemplaren geleverd had, die voldeden bij de tests, bleken de serieproductieexemplaren niet meer te voldoen.
Toen wilde de politie in zee met de nummer twee uit de tender.
Toen gingen de fabrikanten in verzet en naar de rechter.
De rechter gaf ze gelijk en zei dat er opnieuw een Europesche inschrijving moet plaatsvinden.
Dus dit gaat weer maanden duren, zoniet 2 jaar.
Ik denk dat het niet aan Sig Sauer ligt.
Dat wapen wordt nog steeds gebruikt bij special forces over heel de wereld.
Maar Nederland moet altijd overal zijn eigen pakket van eisen voor bedenken, zodat geen enkel standaard product volstaat.
Dus wordt het maatwerk, en dus wordt duurder.
Of het nu gaat on een uniform, een koppel, schoenen, auto's, dienstwapen, kogelwerend vest, pepperspray, etc.
Waarom kieze wijze mensen niet uit een standaardproduct.
Of schiet de Nederlandse politie op een andere manier dan de Special Forces?
En v.w.b. de kogelwerende vesten…
Schieten ze met andere kogels op de Nederlandse politie?
En waarom moeten wij in een uniform van een couturier?
Is een standaard werkbroek niet goed genoeg?
Het doet mij een beetje denken aan de demonstraties tegen nieuwe kernwapens. Een kennis van mij wilde daar tussen gaan lopen met een bord:
“Geen nieuwe kernwapens in de wereld, maak eerst de oude op !”
Ik beken meteen dat ik 0,0 verstand heb van vuurwapens, maar waarom moeten er nieuwe dienstwapens komen. Voldoen de oude niet meer aan de huidige eisen ?
De oude zijn inmiddels 25 jaar oud en de reserve-onderdelen worden schaarser en duurder. Wij zijn de enige die de P5 nog gebruiken en speciaal daarvoor houdt Walther een productielijn open. Dat kost veel geld. Daarnaast is het wapen technisch verouderd. Het is nog steeds een single-stack magazijn, waardoor de capaciteit klein is ( 8 patronen t.o.v. 15 of meer bij moderne wapens), er is een externe hamer die kan blijven haken aan kleding bij het trekken en zo zijn er nog wel een paar nadelen op te noemen.
Weet je zeker dat Walther (Umarex) nog een productielijn heeft lopen voor de NL politie?
Voor zover ik weet, worden er geen P5s en geen reserve-onderdelen meer geproduceerd.
De laatste WP5s zijn geleverd in 2001. Onderdelen werden daarna nog wel
geproduceerd maar dat is ook stop gezet.
De politie moet het doen met de huidige voorraad reserve-onderdelen en ik heb al gezien dat
kapotte P5's gekannibaliseerd worden om andere in dienst te houden. Vooral de voorraad lopen,
frames en trekkerstangen zullen snel opdrogen omdat deze onderdelen het nog al eens begegeven
door de zware munitie.
Een slechte timmerman zal zeggen: Het ligt aan mijn gereedschap… (volgens Jeremy Carlier, te horen rond vijf uur op radio West)
Ik meende hier een interessante bijdrage te hebben geplaatst, een paar weken geleden. Toch geen aanleiding geweest om hierover van gedachten te wisselen, want het is weggehaald…
En voor die gast van Midden en West Brabant die de rest van het burgervolk een trol noemt: Het is niet het gereedschap, maar hoe je het gebruikt!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?