Vraag over DNA

• Ineke

Voor een kort fictie verhaal heb ik de volgende vraag:

Kan door een politieonderzoek (forensisch onderzoek) uit het stoffelijk overschot van een heel jong kind dat al meer dan 10 geleden is overleden en gevonden onder de aarde, worden opgemaakt of het om een jongetje of een meisje gaat? Ik had begrepen dat je dit allemaal uit het DNA kan halen, klopt dat? Ook na zo'n lange tijd nog?

Weet iemand het antwoord op die vraag?

Alvast bedankt,

Ineke

• jobcop

Daar heb je geen DNA voor nodig, dat valt ook aan de botresten nog te zien.

• DePeter

Uhh…bedoel je dat de een 1 botje meer heeft dan de ander? Dat is een fabeltje:D:D:D

(sorry kon het niet laten)

grtzzz

• Ineke

Adam en Eva, ja en dat met die rib, haha.

Dit gaat om een doodgeboren baby. Blijft dat dan zo in tact dat het na zo'n jaar of 10 a 14 in de aarde gelegen te hebben nog te onderzoeken is of het een jongentje of een meisje was?

Wat een nare vraag eigenlijk. Maar het verhaal loopt gelukkig goed af.

Groet,

Ineke

• KlaasVaak.

Ik denk dat politieagenten hier weinig tot geen (eigen) ervaring mee hebben.

DNA onderzoek wordt door het NFI uitgevoerd.

Dat zijn, zoals wellicht bekend, geen politieagenten.

De enige ervaring die agenten kunnen hebben (rechercheurs) is dat in een onderzoek waaraan zij deelnamen toevallig onderzoek is gedaan

aan een stoffelijk overschot wat dan ook nog toevallig net zo lang onder de grond gelegen heeft.

En die agenten moeten dan ook hier meelezen…..

Ik zou een brief te sturen aan het NFI of een particulier onderzoekslaboratorium zoals Independent Forensic Services (IFS) en proberen daar een antwoord te krijgen.

• swat

Als er na 10 jaar nog resten zijn en uit die resten kan nog goed DNA worden verkregen dan kan inderdaad vastgesteld worden of het een jongetje of een meisje was.

Het probleem is echter dat kinderen zeker op die leeftijd vrij zachte botten hebben en daarom sneller “vergaan” als een volwassene.

De kans dat nog bruikbaar DNA wordt aangetroffen is dus erg klein.

• Nieko63

ja dat kan, door het lichaam te meten kan men aan de bekkens zien of het mannelijk of vrouwelijk is! die van een vrouwelijk skelet zijn namelijk breder dan van en mannelijk.

• - Gerard -

Zelf denk ik dat de politie dat niet onderzoekt, ze zullen zoeken naar DNA sporen van een eventuele verdachte mocht het lichaam onder verdachte omstandigheden gevonden zijn. Ik denk dat je dan bij een pathaloog-anotoom terecht moet. Ik denk dat daar de kennis en de bevoegdheid ligt vast te stellen wat DNA bewijs is. Dus, neem daar eens contact mee op, heb je meer kans op een juridisch juist antwoord.

• swat

Jawel dat onderzoekt de politie (en met name de Forensische opsporing) wel zelf. De door FO veiliggestelde DNA sporen worden door het NFI onderzocht en die kan aan het resultaat bepaalde zaken vaststellen waaronder het geslacht van de donor.

De pathaloog-anotoom kan alleen iets zeggen over de doodsoorzaak en de algemene lichamelijke conditie van het lichaam. De PA zal waarschijnlijk ook DNA kunnen veilig stellen maar zal dit niet zelf onderzoeken.

• - Gerard -

Kan zijn hoor, dat ik je niet helemaal volg, maar de politie stelt het bewijs veilig (FO) en het NFI onderzoekt? Dat schrijf ik toch ook?