Hoe los ik dit nou probleemloos op?

• - Gerard -

Wat is het geval? Ik heb het al eerder geschreven maar sinds gisteren toch maar eens de telefoon gepakt om het plaatje helemaal helder te krijgen. Dat plaatje was mij al helder, maar een politiekorps denkt daar toch heel anders over. Resultaat is dat IK een klacht moet indienen bij dat korps maar de kans dat IK de pisang ben, of het bedrijf waar ik voor werk, weegt niet op te het gelijk hebben en het gelijk ook daadwerkelijk krijgen.

Gistermiddag een aanhouding winkeldiefstal. Bedrijfsleider belt 112, op mijn verzoek, en ook nu wordt weer gezegd: NIET 112 bellen, 0900-8844 en 112 verbreekt de verbinding. Ik weet 100% zeker dat je 112 MOET bellen, maar dat korps heeft sinds jaar en dag, volgens een politiemedewerker die ik vanmorgen aan de telefoon had, het protocol: 0900-8844. En dan gaat die medewerker verschillende argumenten opnoemen waarom ik met 0900-8844 moet bellen en ik kan het met al deze redenen eens zijn. Maar daar gaat het niet over. Er hoeft wat mij betreft geen verschil van mening te zijn over het waarom. Hoe dan ook, contact opgenomen met het verantwoordelijke OM voor dat korps. Ook hier is het klip en klaar, aldus de OvJ: U belt bij een aanhouding winkeldiefstal op heterdaad 112.

Ik kan nu een klacht, volgens het betrefffende korps, indienen bij de klachtencoördinator van dat korps via email. Maar dan ontstaat het gevaar dat de speurneuzen gaan uitzoeken wie ik ben, namens welke werkgever ik in opdracht van welke opdrachtgever mijn werkzaamheden verricht. En ik zie de ellende vooraf al aankomen. Toch EIS ik dat het korps zich houdt aan, wat ik vind, wat de ‘spelregels’ bij aanhouding zijn, en wat de OvJ mij nogmaals bevestigt.

Hoe los ik dat nou netjes op?

ps. En nou hoop ik natuurlijk dat na mijn telefoontje naar het OM de OvJ denkt: wel potverdorie ….. wat is dat voor een gesodemieter bij de pliessie? Toch even de korpsleiding bellen.

• swat

Het OM heeft niets te zeggen over wanneer er wel en wanneer er niet met 112 of met 0900 8844 gebeld moet worden. Dat een OvJ meent dat er wel 112 moet worden gebeld is leuk maar feitelijk niet relevant.

Ik zie niet in dat het indienen van een klacht de door u voorspelde gevolgen zal hebben.

• - Gerard -

Ik zie dat ook niet gebeuren, vandaar de zoektocht naar een oplossing. Ik zei ook al tegen die politiemedewerker: “ik zie mijn klacht al in het ronde politiearchief verdwijnen dus praat liever met de bazen van de politie en niet met de politie zelf”. Dus, hoe los ik dit, het liefst in raptempo, op?

• KlaasVaak.

112 is voor spoed.

Wat is er spoed aan een (niet agressieve) winkeldief?

• swat

Niet veel maar in onze regio wordt een aangehouden meewerkende winkeldief als een prio 2 zaak aangemerkt en dus inzet van een noodhulpauto en daarvoor zou je wel 112 mogen bellen. In de regio van Gerard wordt dit kennelijk anders gezien. Het zou te maken kunnen hebben met de grootte van de betreffende regio. In grote regio's waar noodhulpauto's langere afstanden moeten afleggen zullen deze meldingen wellicht als prio 3 worden aangemerkt zodat een wijk(team)auto gestuurd moet worden.

Voor wat betreft de klacht van Gerard. Hij zou natuurlijk een brief naar de Minister kunnen sturen, die is immers de “baas” van de politie. Echter een klacht zal eerst afgehandeld dienen te worden door de instantie waarover geklaagd wordt dus zal de Minister de klacht doorsturen naar het betreffende Regiokorps.

Klagen bij de Nationale Ombudsman zal hetzelfde gevolg hebben.

• - Gerard -

Precies, kom ik na een brief naar de minister in een never ending tombola terecht van verwijzingen. Van het kastje naar de muur. Heb ik niks mee en leen ik me ook niet voor.

• - Gerard -

En zo nog vele vragen met prima antwoorden die ik allemaal begrijp en waar ik ook begrip voor heb. Daar gaat het dus NIET over.

Vraag ik het aan het OM; bel 112

Kijk je op de site van vraag het de politie: (http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?327), bel 112

Kijk je op de site van Hoofdbedrijfschap detailhandel (http://www.hbd.nl/pages/49/Onderwerpen/Bestrijding-van-winkelcriminaliteit/Winkeldiefstal.html), bel 112

Waar staat nu eigenlijk dat je 112 NIET MAG bellen?

Paar jaar geleden, ik meen Roermond maar kan ook een andere stad zijn. Ik was samen met mijn collega en hielden een winkeldief aan. Nadat de politie de winkeldief had opgehaald vonden we een mes. Politie weer gebeld want wij mogen geen wapens vervoeren. Zegt de poltie: “goed dat jullie hem opgepakt hebben, hij wordt gezocht wegens bedreiging van een politieagent met een wapen. Hebben jullie ook vesten bij jullie? Doe dat dan maar aan, er loopt hier levengevaarlijk tuig rond”.

Gisteren, verdachte probeert te ontsnappen. Winkelpersoneel in paniek, alarmbellen laten ze afgaan ….allemaal nadat de verdachte realiseerde dat de politie onderweg was.

Dus, wat is er spoed aan een meewerkende verdachte? Geen flauw idee, dat kan elke seconde omslaan. En als ik dat wapentuig dat jullie dragen ook tot mijn beschikking had, stond ik er ook iets anders tegenover of wanneer ik de verdachte eerst gefouilleerd had op wapens. Maar ik weet niks van de verdachte en weet dus ook niet hoe hij 5 seconden later zal reageren.

Niet zolang geleden, een collega houdt met winkelpersoneel 2 winkeldiven aan en zet ze in een cel. Politie ter plaatse en de verdachten willen aangifte doen wegens mishandeling. De beveiliger zou geweld gebruikt hebben, en zij konden de politie overtuigen door de verwondingen te tonen. Zie je het al voor je hoe de agenten dan reageren? Maar boven de cel hangt een camera en uit beelden bleek dat ze in de cel op elkaar stonden in te beuken. Gelukkig maar dat er een camera hangt.

Dus ja, een beetje tempo mag best. Maar ook daar gaat het dus niet over.

• mwb

Gerard

ook nu wordt weer gezegd: NIET 112 bellen, 0900-8844 en 112 verbreekt de verbinding

Het is dus al vaker tegen je gezegd: bij gewone winkeldieven 0900-8844 bellen.

Er is helemaal geen probleem, alleen jij hebt een probleem met de bestaande werkwijze van de politie.

Helaas voor jou, je gaat daar niet over (een OvJ trouwens ook niet).

Ook het hoofdbedrijfschap detailhandel, waar jij naar verwijst, kan roepen wat ze willen, ze gaan er ook niet over.

112 is voor ‘bloed en spoed’. Dat is het criterium, niet meer en niet minder.

Mensen die alles tot tien cijfers achter de komma uitgespeld willen zien, hebben daar wel eens moeite mee.

Het is heel simpel. 112 is voor spoed, als elke seconde telt.

De ene winkeldief is de andere niet, net zoals bij aanrijdingen.

Je kunt niet zeggen: bij elke aanrijding 112 bellen, want bij alleen blikschade is het onzin dat “elke seconde telt”.

Bij een winkeldief is dat precies zo. Je zult een afweging moeten maken of het om spoed gaat of niet.

Als oma van 60 gewoon meewerkt bel je 0900-8844.

Als de junk een mes trekt bel je 112.

Gerard

Toch EIS ik dat het korps zich houdt aan, wat ik vind…

Als je gaat eisen dat er bij elke winkeldief 112 gebeld moet worden, alleen omdat jij dat vindt, wens ik je veel succes en sterkte met je Don Quichot actie.

Best kans dat ze op de meldkamer een lijstje bijhouden van mensen die voor elk wissewasje 112 bellen, en dat jij ook op dat lijstje staat.

Dan heb je ook kans, als je volhoudt om 112 te bellen, dat je vandaag of morgen gewoon eens een PV krijgt voor dit soort fratsen.

• KlaasVaak.

de route om mensen die er over gaan te laten oordelen wil je niet volgen…..

maar je belt wel naar mensen die er niet over gaan….

vreemd

• - Gerard -

Wat ik eis is een uniform optreden van de overheid, in dit geval de politie. Het kan niet zo zijn dat als je in de ene politieregio bent, je 112 moet bellen bij heterdaad, naast jouw bloedspoed, als elke seconde telt, en je dat in de andere regio niet mag. Zoals ik al schreef, ik heb vanmorgen alle argumenten, jij noemt het ook, zoals een oude dame van 60 jaar, al gehoord en ik ben het daar ook mee eens. Zelfs al zou je aanvoeren dat de politie over te weinig capaciteit beschikt, allemaal zaken waar ik begrip voor heb.

Maar nogmaals, daar gaat de discussie niet over.

RR, zo gaf KlaasVaak, heeft een convenant. Ik ga het niet herhalen, ik heb er begrip voor, mooie oplossing maar het zou niet mogelijk moeten zijn. Want iemand heeft voordeel bij dat convenant en dat moet ten kostte gaan van een ander. Anders verzin je zo'n convenant niet en volstaat de normale gang van zaken.

En de opmerking dat ik een PV zou krijgen voor het jouw ogen, of in de ogen van een MK, onnodig gebruik maken van 112 is volkomen onzin. Ikzelf bel nooit met de politie, dat laat ik winkelpersoneel doen …. buiten het bereik van de verdachte. Ik behandel een verdachte netjes, hij krijgt koffie, thee of een glaasje water voor de schrik, en het vindt altijd plaats buiten het zicht van het publiek. Als hij dat nodig heeft om hem kalm te houden wil ik ook nog wel doen alsof ik begrip heb voor de winkeldief. Maakt mij allemaal geen zak uit, zolang hij maar afgevoerd wordt door de politie.