Wat is het geval? Ik heb het al eerder geschreven maar sinds gisteren toch maar eens de telefoon gepakt om het plaatje helemaal helder te krijgen. Dat plaatje was mij al helder, maar een politiekorps denkt daar toch heel anders over. Resultaat is dat IK een klacht moet indienen bij dat korps maar de kans dat IK de pisang ben, of het bedrijf waar ik voor werk, weegt niet op te het gelijk hebben en het gelijk ook daadwerkelijk krijgen.
Gistermiddag een aanhouding winkeldiefstal. Bedrijfsleider belt 112, op mijn verzoek, en ook nu wordt weer gezegd: NIET 112 bellen, 0900-8844 en 112 verbreekt de verbinding. Ik weet 100% zeker dat je 112 MOET bellen, maar dat korps heeft sinds jaar en dag, volgens een politiemedewerker die ik vanmorgen aan de telefoon had, het protocol: 0900-8844. En dan gaat die medewerker verschillende argumenten opnoemen waarom ik met 0900-8844 moet bellen en ik kan het met al deze redenen eens zijn. Maar daar gaat het niet over. Er hoeft wat mij betreft geen verschil van mening te zijn over het waarom. Hoe dan ook, contact opgenomen met het verantwoordelijke OM voor dat korps. Ook hier is het klip en klaar, aldus de OvJ: U belt bij een aanhouding winkeldiefstal op heterdaad 112.
Ik kan nu een klacht, volgens het betrefffende korps, indienen bij de klachtencoördinator van dat korps via email. Maar dan ontstaat het gevaar dat de speurneuzen gaan uitzoeken wie ik ben, namens welke werkgever ik in opdracht van welke opdrachtgever mijn werkzaamheden verricht. En ik zie de ellende vooraf al aankomen. Toch EIS ik dat het korps zich houdt aan, wat ik vind, wat de ‘spelregels’ bij aanhouding zijn, en wat de OvJ mij nogmaals bevestigt.
Hoe los ik dat nou netjes op?
ps. En nou hoop ik natuurlijk dat na mijn telefoontje naar het OM de OvJ denkt: wel potverdorie ….. wat is dat voor een gesodemieter bij de pliessie? Toch even de korpsleiding bellen.