Fantastisch

• - Gerard -

Vandaag mijn aangifte IB 2011 ingevuld? Eigenlijk is het anno 2012…… downloaden, mijn vriendin haar en mijn gegevens inladen met behulp van Digi-ID, controleren en alles tot op de cent akkoord.

Nou heb ik, in ieder geval, bij vrijwel elke overheidsinstantie kritiek op (juiste) communicatie tussen instanties, en als het even kan derden, maar ik voorzie ook voor de opsporingsdiensten zoals de politie grote sprongen vooruit in de nabije toekomst.

Mijn droom? 1 ID-kaart, op verzoek te overhandigen aan de OA en alle relevante informatie is direct beschikbaar voor de OA.

Het kan ……. blijkt uit de IB aangifte 2011, en ik ben eindelijk eens trots op onze overheid.

• Hyperactief A-P

Hoe bedoel je dat - Gerard -, met de nationale politie in het vooruitzicht met één computersysteem? Want nu kan men feitelijk ook al met één druk op de knop je hele hebben en houwen uit de computer halen, dus in die zin niets nieuws onder de zon. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Dat we 1 ID bewijs krijgen.

Ik heb bijvoorbeeld een rijbewijs, een paspoort, een bestuurderskaart en een legitimatiebewijs particuliere beveiliging. 4 BEWIJZEN, en het gaat alleen over mij.

Voorbeeld: een werknemer heeft een legitimatiebewijs PBO en werkt vanaf vandaag niet langer voor de werkgever. Dan moet de werknemer, op last van de politie, dat bewijs aan de werkgever teruggeven, en de werkgever moet dat bewijs aan de politie geven ter vernietiging. (allemaal handelingen van zowel de werknemer, de werkgever en de politie) Wat zie je soms in de praktijk? Werknemer is ineens het legitmatiebewijs ‘kwijt’. Maar kan dus, ongemerkt, dezelfde dag nog voor zichzelf of een andere werkgever, aan de slag als beveiliger met het legitimatiebewijs van de oude werkgever op zak. De politieagent controleert die dag de beveiliger, maar weet dan niet dat het administratief niet klopt, en er sprake is van een economisch delict (dat tot in de duizenden euro kan oplopen).

Dan vind ik het handig als de werkgever even telefonisch contact, of via de mail als dat direct door de politie verwerkt wordt, opneemt met de afd bijzondere wetten en de BW medewerker het legitimatiebewijs per direct ongeldig maakt. Niemand hoeft fysiek een pasje te maken, het is puur een administratieve handeling van de overheid (politie) en de agent op straat beschikt realtime over de meest actuele informatie.

Ik heb een rijopleiding CE gedaan en ben in het bezit van dat rijbewijs.

Ik begon met BE (ooit nog in het leger behaald). Er wordt een nieuw rijbewijs ingevoerd (creditcard model) en ineens beschik ik naast BE over AM. Ik doe examen C, slaag en vraag een nieuw rijbewijs aan bij de gemeente (kost geld, en tijd) Pasfoto laten maken en de administratieve verwerking bij RDW en de gemeente. Want je weet maar nooit of ik ooit in het bezit kom van CE. Dus, nieuw rijbewijs en neem lessen voor E. Dat ook gehaald, weer nieuw rijbewijs aanvragen. Weer naar het gemeentehuis, weer kosten en tijd.

Allemaal niet nodig als de overheid (en derden indien nodig) dat in 1 systeem kunnen samenbrengen en voor de agent direct beschikbaar is als ik over dat ene bewijs beschik dat gekoppeld is aan dat systeem van de overheid. Agent voert mijn gegevens in een, weet ik veel, zijn politiesmartphone of wat ze er maar voor verzinnen om de kaartgevens te kunnen uitlezen, en de agent weet realtime alles wat hij over mij moet weten.

En zo nog talloze mogelijkheden, Hyperactief.

Die vier door mij genoemde, door de overheid vereistte, bewijzen, kunnen dus samengebracht worden tot 1 persoonsbewijs, en wat er allemaal achter dat bewijs (het fysieke kaartje dat ik bezit) aan digitale informatie schuil gaat, en of dat actueel is, is UITSLUITEND de verantwoordelijkheid van de overheid.

• Hyperactief A-P

Oké begrepen - Gerard -, en er is wat voor te zeggen, maar of iedereen je dat in dank afneemt? Waarmee ik bedoel, dat het voor de plaatselijke overheden gewoon melkkoetjes zijn. Want zo kun je bijvoorbeeld nog even doorgaan, met bijvoorbeeld iemands woongeschiedenis. Wordt al een flink aantal jaren bijgehouden, en is in sommige gevallen als uitreksel nodig, maar natuurlijk ook handig bij koppeling bestanden en voor opsporingsambtenaren om up to date te weten waar iemand zit. Maar zo'n A4tje met een stempeltje en handtekening leverd gemeentes wel goudgeld op. Maar terug naar je vele pasjes, in het kader van de Nieuwe Wereld Orde, zal dat in de toekomst in de vorm van een chip geïntroduceerd worden. Waarschijnlijk op het moment als het financiële systeem echt in elkaar stort, en cash betalen geheel verdwijnt. Oftewel de variant van de plastic gemerkte koeienoren komt er voor de mens ook. Het is technisch al mogelijk, en in een intervieuw met de Amerikaanse Federale Bank al jaren geleden benoemd. Maar onder het gemak zit ook een enorm gevaar, met één druk op de knop kun je iemand volledig van alles uitsluiten. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Ik zie het ook als een bezuiniging. Nu moet ik naar de gemeente voor een rijbewijs, moet ik VOORAF betalen. Daar staat dus een gemeenteambtenaar voor achter de balie. En de gegevens komen bij de RDW vandaan. De landelijke overheid heeft veel verantwoordelijkheden naar de gemeente geschoven. Daar klagen gemeenten over. Gemeentehuizen zijn vaak alleen 's morgens open voor het publiek (en dat in 2012).

Als de belastingdienst Banken en werkgevers kan dwingen financiële informatie af te staan aan de overheid, voorzie ik, waar het legitimatiebewijzen betreft die de overheid nu ook al verplicht stelt, geen problemen.

Het zou voor een agent toch veel makkelijker zijn als ze iemand ‘staandehouden’ direct de hele doopceel in een scherm te kunnen zien? Nu zie je nog wel eens dat iemand zijn rijbewijs niet bij zich heeft en verder ook geen ID. Nou, moet zo'n iemand mee naar het bureau, of een familielid/kennis moet het rijbewijs snel kunnen brengen. Ik heb liever dat jij, Hyperactief, kunt zeggen als je niks bij je hebt: Ik ben Hyperactief, bsn: ******, de agent tikt het in en ziet jouw foto, met al jouw bevoegdheden … zoals rijbewijzen. Alles ter plaatse oplossen doordat het direct opvraagbaar is voor de agent op straat. Wat mij betreft heeft de agent software bij zich waarmee hij jouw vingerafdruk kan invoeren, en hoppa …. daar verschijnen al jouw gegevens in zijn scherm.

• Hyperactief A-P

Het valt nog maar allemaal te bezien of het echt bezuinigingen zijn - Gerard -, de gemeentes hebben dan inderdaad meer taken op hun bordje gekregen die ze niet makkelijk meer over de schutting van de rijksoverheid kunnen gooien. Maar de ervaring leerd dat ordinaire bezuinigingen op het ene, aan de andere kant bij bijvoorbeeld Justitie de uitgaven opdrijven. En aangezien dat nog steeds landelijk betaald wordt, blijft het gevaar bestaan, dat niet tot het uiterste gegaan wordt om de kosten in zijn geheel te beperken. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Even voor de duidelijkheid Hyperactief. Waarom moet ik een rijbewijs halen bij de gemeente als de RDW ook over deze gegevens beschikt? Nu is dat omdat ik een fysiek bewijs moet kunnen tonen aan de handhaver/politie.

Maar als de agent dat op zijn smartphone ook kan vaststellen, hoe ik dus geen rijbewijs te kopen en te tonen.

Dat scheelt gemeenteambtenaren, ruimte in het gemeentehuis, en mij kosten. Zo simpel zie ik dingen.

Vorig jaar moest ik mijn loon en alle bankrekeningen, werkgever, e.d. zelf invoeren in de software van de belastingdienst. Nu staat het er allemaal al in, hoef ik het alleen maar te controleren en ik heb toch goed begrepen dat er bij de belastingdienst ook duizenden werknemers uit zijn gegaan?

Hoe rijm je dat dan?

• Hyperactief A-P

Nu staat het er allemaal al in, hoef ik het alleen maar te controleren en ik heb toch goed begrepen dat er bij de belastingdienst ook duizenden werknemers uit zijn gegaan?

Hoe rijm je dat dan? Aldus: - Gerard - 21/03/2012 21:14.

De discussie gaat nu een heel andere kant op, maar bij dat soort bezuinigingen is men de poppetjes volledig uit het oog verloren. En dat is in een tijd van grote werkloosheid naar mijn mening een dubbele ramp, omdat het meer mensen in de ellende stort, en uiteindelijk weer meer banen kost. Wat men niet heeft kan men niet uitgeven ook. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Dat er ambtenaren uit moeten, is al een tijdje bekend. Bij de Rijksoverheid alleen al 100.000. Maar als we niet innoveren en het doel is de ambtenaren aan het werk te houden, schiet het niet op. De overheid is er voor de burgers, niet andersom. De regering is van mening dat ontslagen ambtenaren best zelf een baan kunnen gaan zoeken. Moeten jij en ik ook als we ontslagen worden. De regering is daarnaast van mening dat de overheid zo klein mogelijk moet. En dat ben ik met de regering eens.

En over dat: wat men niet heeft kan men ook niet uitgeven. Als een politieagent in zijn systeem kan zien dat ik een rijbewijs heb, waarom moet ik de gemeente dan betalen voor zo'n roze plastic kaartje? Ik kan dat geld toch beter gebruiken dan aan zo'n plastic kaartje uitgeven?

• Hyperactief A-P

De eerste alinea grotendeels mee eens - Gerard -, alleen die banen zijn er niet voor iedereen, dat is het probleem. De tweede alinea begrijp ik ook wel vanuit jou standpunt, maar de hele maatschappij draait op het rondpompen van geld, zo kun je ook automatisch de huur/ hypotheek etc. incasseren, maar voor de poppetjes die er vrij komen, is er op dit moment niets anders. Nog even één off topic voorbeeld, bij de gemeente Amsterdam zijn veel vuilnismannen overbodig geworden na het ondergronds inzamelen. De reinigingsrechten voor burgers zijn niet gedaald, terwijl er wel een hoop ambtenaren hun baan kwijt zijn. Oftewel er blijft teveel aan de strijkstok hangen. Dus reken je nou niet rijk - Gerard -, de gemakzucht van de Euro heeft ook goudgeld gekost. Groetjes v Hyperactief A-P.