Aanraking jusititie strafbaar feit ja of nee?

• Remco

Hallo,

Ik moet een vragenlijst invullen (antecedentenonderzoek B) nou vraagt men of ik ooit met jusititie in aanraking ben geweest.

Ik dacht van niet, tot ik een dagvaarding ontving om voor de kantonrechter te verschijnen. De zaak gaat over het ontlasten van mijn hond in de berm. Ik ben het niet eens met de sanctie (gebeurtenis uit november 2009!!).

Ik heb toen de transactievoorstellen vanuit het CJIB niet voldaan, omdat op het voorstel staat als ik het niet eens ben of beroep in wil stellen dat ik dan van zelf een dagvaarding zou ontvangen voor mijn beroep in een zitting.

Nou ben ik geschrokken van de term verdachte, zeker omdat ik de sanctie belachelijk vind en daar de rechtbank van hoop te overtuigen. Verder ben ik justitieel brandschoon.

Moet ik dit bovenstaande nou wel of niet vermelden? Vind het nogal zwaar overkomen…

Vriendelijke groet,

Remco

• - Gerard -

Gewoon eerlijk zijn, maakt de ander wel uit, welk belang ze aan jouw ‘zaak’ hechten.

• swat

In beginsel zijn alleen feiten die als misdrijf worden aangemerkt van belang voor de vraag of u met politie en justitie in aanraking bent geweest als verdachte.

Uiteraard zegt u tijdens het gesprek als deze vraag naar voren komt dat u nooit met justitie in aanraking bent behalve dan een enkele bekeuring voor het te hard rijden en het hondenpoep feit.

• Remco

Sorry voor de late reactie, mijn zus heeft via een vriendin die voor OM werkt navraag gedaan.

De vraagstelling is een heel ruim begrip, maar advies was wat Gerard zei,openheid van zaken geven, dan is het aan de medewerkers van bureau integriteit om te beoordelen hoe ernstig zij dit feit vinden. Verder wel advies om toelichting te geven dat het kantongerecht betreft en een zaak van beroep t.a.v. een “hondenpoep” overtreding betreft.

Maar bedankt voor de reacties!

Remco

• hippo

sorrie -reageer wa laat - maar om eerlijk te zijn begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt met “het ontlasten van mijn hond in de berm” .heeft je hond zijn ontlasting gedaan in de berm OF heb je je hond in een berm gedumpt??

In het eerste geval zoude hond “verdachte ”zijn, dacht ik zo en treft jou geen blaam.