Passion

• remia

Vanavond zit ik te kijken naar “the Passion” van de EO-RKK.

Mooie productie, maar het staat me tegen dat de politie wordt gebruikt als methafoor voor de soldaten van het regime van destijds, danwel het joodse Sanhedrin.

Kennelijk werkt de politie hier ook actief aan mee, gezien het materiaal wat ook wordt gebruikt in de verhaallijn.

Ik baal ervan dat we worden neergezet als verraders. Wat vinden jullie?

• nn

Ik vond dit ook een schandalig optreden van de politie. Mag de politie sowieso wel actief mee doen in een evenement en/of is het niet illegaal om de uiterlijke kenmerken van de politie te misbruiken voor andere doeleinden? Hiermee wordt de onafhankelijkheid van de politie en de scheiding tussen kerk en staat geschonden! Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat uitingen die niet passen bij het imago dat de politie wil uitdragen moeten worden voorkomen. In standaard uniform meevaren met de Gay Pride zou nog net kunnen maar daar gaan ze dan toch hopelijk ook geen striptiese of SM scene opvoeren?

• - Gerard -

Ik heb misschien 5 minuten gezien maar eerlijk gezegd ben ik van mening dat jij zeer bedenkelijk afzakt naar het niveau wat Wilders een achterlijke cultuur (de islam) noemt. Pas daar dus voor op, ik ga het je uitleggen.

Ik beschouw de productie zoals die gisteravond te zien was als Kunst. En de kunst van Kunst is kunst te kunnen ‘verkopen’. In jouw geval is dat niet gelukt. Voor mij is het in veel gevallen onmogelijk me te verplaatsen in mensen die bijvoorbeeld moderne kunst maken, en dan moet je denken aan op straat gevonden afval en dat tot een (kunst)voorwerp maken met een boodschap waar andere mensen weer bereid zijn een vermogen voor te betalen.

Kijk, ik ben niet gelovig. Heb helemaal niks met de Bijbel. Maar ik ben ook niet blind voor de ‘boodschappen’, ‘opvoedkundige lessen’, die Bijbel wil vertellen. En zo ook de lessen uit de Koran. Onze Grondwet is grootendeels gebasseerd op de Bijbel. Het gevaar bij dit soort verhaalvertellingen is dat het een ieder vrijstaat deze boodschappen te interpreteren, en zo ontstaan verschillende stromingen van eenzelfde geloof.

Jij ziet in de uitvoering zoals gisteravond de politieagenten als metafoor voor de soldaten van destijds. Blijkbaar vertaal jij de Bijbel als waargebeurd, en dat mag, maar ik … als niet gelovige ‘geloof’ helemaal niets van vormgeving in de Bijbel. Jezus heeft, wat mij betreft nooit bestaan, dus die soldaten ook niet.

Ik begrijp jouw schrijven dus ook heel goed m.b.t. de rol die de politie in deze uitvoering heeft, maar daar kun je alleen bezwaar tegen hebben als je ook geloof hecht aan het waarheidsgehalte van de Bijbel.

Nou ja, hoe dan ook. Dat de Nederlandse politie materieel/materiaal beschikbaar stelt voor deze productie spreekt mij juist aan omdat de politie (het huidige gezag op straat) zich, blijkbaar, kan verplaatsen in het bevoegde gezag destijds en de rol welke de soldaten toen vertegenwoordigde (die van politie). Het zou, naar de tijd van nu, dus minder logisch zijn, die rol in de productie door het Nederlandse leger te laten vervullen. Het Nederlandse leger van nu heeft immers geen rol in de openbare ruimte.

Kortom, probeer je te verplaatsen in de hele metafoor, wat de Bijbel is, en de vertaalslag van de makers naar de tijd van nu.

• remia

Zoals je zegt, zie jij het als kunst en kunt de dingen in perspectief zien. Ik herken mezelf daar ook in en ik zie echt de essentie wel. Toch is de productie gemaakt door de EO, RKK en met medewerking van onder andere het bisdom R'dam. Die mensen zien het paasverhaal in een ander perspectief en het raakt me dat er dan wordt gekozen voor deze invulling. Ik heb bijvoorbeeld meneer Aboutaleb niet gezien als Pontius Pilatus… En logisch, maar zodra Ik de parralel aar de politie trek, dan heb ik wilders-neigingen…? Die logica ontgaat mij volledig.

De politie is zo overduidelijk aanwezig en is de enige metafoor die is gelegd met de huidige tijd. Ik had het chiquer gevonden als ze daar een andere invulling voor hadden gekozen. Blanco acteurs, in blauwe pakken of groene, in ieder geval geen verwijzing naar een bestaande organisatie.

• - Gerard -

remia, nu ga je dus toch …. en daar heeft die Wilders dus zo'n pesthekel aan (bezwaar tegen), en ik met hem …… mij, ons, vertellen wat volgens jou de EO, RKK en het bisdom Rotterdam MOETEN vinden. Je schrijft: Die mensen zien het paasverhaal in een ander perspectief En dat omdat jij blijkbaar een beeld hebt van de EO, RKK en het bisdom Rotterdam. Maar de EO, RKK zenden deze productie WEL uit op de nationale TV, dus vraag jezelf even af of jouw beeld van de EO, RKK en het bisdom Rotterdam nog wel klopt.

• remia

Reageer eens inhoudelijk op het tweede deel van mijn reactie. Dat vind ik namelijk veel belangrijker.

• - Gerard -

Het resultaat heb je gisteravond kunnen zien. De EO, de RKK, het bisdom Rotterdam en de politie hebben samen met de producent (goed)gevonden/besloten dat je de Passion op deze manier MAG/KUNT en misschien wel MOET, maken. En aan jou de vrijheid in dit land om het met al die partijen oneens te zijn.

• LM

Ik begrijp deze keus wel. Ik heb de uitzending ook gezien, erg mooi en aansprekend uitgevoerd.

In de eerste plaats zag ik bekende NL als politieagent, dit waren de acteur-agenten die nadrukkelijker in beeld waren (ik zag Klaas Wilting bijv. als ME-er die JC wegvoerde) en min of meer een rol vervulden, acteurs dus net zoals in een film of toneelstuk waar ook wel politieagenten voorkomen.

In de twee plaats is dit een groot evenement waarvoor vergunning is verleend en wordt zoiets begeleid door politieagenten, dit waren de niet-acteurs die gewoon een echte politierol vervulden.

In de derde plaats is het verhaal bedoeld om een ieder, gelovig of ongelovig, tot nadenken te stemmen. Het verhaal is vertaald naar deze tijd. JC werd indertijd door het openbaar gezag (politie bestond in die tijd niet, dit waren soldaten) en kerkleiders ter dood veroordeeld. Of je het verhaal precies letterlijk geloofd of niet doet niet zo ter zake, veel historici zijn het er wel over eens dat het verhaal van JC (m.u.v. de opstanding) in historisch opzicht waarheidsgehalte heeft. We weten uit de 2 WO dat de politie ook een nogal dubieuze rol heeft gespeeld. De boodschap naar een ieder is, dat je maar zo aan de verkeerde kant van de streep kan gaan staan als je onder druk gezet wordt.

Ik denk dat niemand door deze productie negatiever over de politie is gaan denken. Eerder tegenovergesteld. Net zo min mensen negatief gaan denken over de politie bij het zien van een film waar de politie een negatieve rol speelt.

• axel

Opvallend dat deze vragen niet gesteld worden als de serie “Flikken in Maastricht” wordt uitgezonden, of ben ik dan naief?

B)

• - Gerard -

LM Schreef:

——————————————————-

>

> Ik denk dat niemand door deze productie negatiever

> over de politie is gaan denken. Eerder

> tegenovergesteld. Net zo min mensen negatief gaan

> denken over de politie bij het zien van een film

> waar de politie een negatieve rol speelt.

Mee eens, ik denk dat de Rotterdamse politie het mogelijk heeft gemaakt dat de productie heeft kunnen plaatsvinden. Ik vond het geweldig om te zien (in de herhaling gistermiddag) dat het ‘gewone leven’ in Rotterdam gewoon doorging ondanks de tijdelijke ‘hinder’. Super gedaan van politie en iedereen die het verder mogelijk heeft gemaakt.