Ik heb misschien 5 minuten gezien maar eerlijk gezegd ben ik van mening dat jij zeer bedenkelijk afzakt naar het niveau wat Wilders een achterlijke cultuur (de islam) noemt. Pas daar dus voor op, ik ga het je uitleggen.
Ik beschouw de productie zoals die gisteravond te zien was als Kunst. En de kunst van Kunst is kunst te kunnen ‘verkopen’. In jouw geval is dat niet gelukt. Voor mij is het in veel gevallen onmogelijk me te verplaatsen in mensen die bijvoorbeeld moderne kunst maken, en dan moet je denken aan op straat gevonden afval en dat tot een (kunst)voorwerp maken met een boodschap waar andere mensen weer bereid zijn een vermogen voor te betalen.
Kijk, ik ben niet gelovig. Heb helemaal niks met de Bijbel. Maar ik ben ook niet blind voor de ‘boodschappen’, ‘opvoedkundige lessen’, die Bijbel wil vertellen. En zo ook de lessen uit de Koran. Onze Grondwet is grootendeels gebasseerd op de Bijbel. Het gevaar bij dit soort verhaalvertellingen is dat het een ieder vrijstaat deze boodschappen te interpreteren, en zo ontstaan verschillende stromingen van eenzelfde geloof.
Jij ziet in de uitvoering zoals gisteravond de politieagenten als metafoor voor de soldaten van destijds. Blijkbaar vertaal jij de Bijbel als waargebeurd, en dat mag, maar ik … als niet gelovige ‘geloof’ helemaal niets van vormgeving in de Bijbel. Jezus heeft, wat mij betreft nooit bestaan, dus die soldaten ook niet.
Ik begrijp jouw schrijven dus ook heel goed m.b.t. de rol die de politie in deze uitvoering heeft, maar daar kun je alleen bezwaar tegen hebben als je ook geloof hecht aan het waarheidsgehalte van de Bijbel.
Nou ja, hoe dan ook. Dat de Nederlandse politie materieel/materiaal beschikbaar stelt voor deze productie spreekt mij juist aan omdat de politie (het huidige gezag op straat) zich, blijkbaar, kan verplaatsen in het bevoegde gezag destijds en de rol welke de soldaten toen vertegenwoordigde (die van politie). Het zou, naar de tijd van nu, dus minder logisch zijn, die rol in de productie door het Nederlandse leger te laten vervullen. Het Nederlandse leger van nu heeft immers geen rol in de openbare ruimte.
Kortom, probeer je te verplaatsen in de hele metafoor, wat de Bijbel is, en de vertaalslag van de makers naar de tijd van nu.