Kan het me nauwelijks voorstellen..

• - Gerard -

In mijn woonplaats heeft een vernieling plaatsgevonden. De, voor mij onbekende, heeft bij de politie bekend het strafbare feit te hebben gepleegd en de benadeelden schadeloos te willen stellen. Onze wijkagent heeft het over een ‘dader’. Er zal PV worden opgemaakt en er komt, volgens de wijkagent, zelfs geen rechter aan te pas.

Lijkt mij een sterk verhaal. Als je een, in mijn ogen verdachte, dader noemt dan moet daar eerst een uitspraak van de rechter aan vooraf zijn gegaan. Het voor mij een nog groter vraagteken, zeker als de wijkagent zegt dat PV zal worden opgemaakt, voor wie de wijkagent dat PVdan maakt. De politie is toch zeker slechts een opsporingsinstantie, de OvJ bevoegd een verdachte te willen vervolgen. Dan zal deze dader, volgens mij gewoon verdachte, toch voor de rechter moeten worden gebracht of leef ik nog in een andere tijd?

• remia

Dit kan heel goed. Ligt aan diverse omstandigheden, maar ik heb wel vaker meegemaakt dat een bekenende verdachte van vernieling de schade vergoed en dat er door tussenkomst van de hopper ( hulpofficier / parketsecretaris) van het parket wordt afgezien an verdere vervolging.

Geweldig middel! Niemand is in deze bij rechtsgang gebaat. Kleine zaken klein houden ;-)

• - Gerard -

Als dit juridisch zo kan, dan is het inderdaad een prima oplossing. Bedankt voor de info, remia.

• swat

Ter aanvulling op Remia.

De OvJ hoeft allang niet meer elke zaak voor de rechter te brengen om deze te kunnen afdoen.

De OvJ zou in dit specieke geval kunnen kiezen voor:

- een voorwaardelijk sepot met als voorwaarde “Vergoeden schade”;

- de verdachte voor te stellen strafvervolging te voorkomen door de schade te vergoeden. Betalen aan de OvJ die vervolgens uitkeert aan de slachtoffers.

- een transactievoorstel met daarnaast de voorwaarde de schade vergoeden (of na schadevergoeding een lagere transactie te geven)

- een strafbeschikking (geldsom of werkstraf) + de opdracht een schadevergoeding te betalen.

In al deze gevallen volgt een aantekening op het strafblad en is de zaak afgedaan zonder dat een rechter hem gezien heeft.

• - Gerard -

Oké, bijna helemaal duidelijk, swat. Is daar de instemming van de ‘dader’ voor nodig? M.a.w.,kan de dader ook zeggen: de kans dat ik straf ontloop bij een rechter acht ik aanwezig, dus wil ik dat de OvJ het toch voorlegt aan een rechter?

• remia

Ja, dan gaat hij/zij niet in op het transactievoorstel en wordt het een gang naar de rechter.

• swat

Inderdaad.

• - Gerard -

Helemaal duidelijk, bedankt beide.