inzage procesverbaal

• peatstreet

Geachte Lezers,

Mijn vrouw is onlangs door de politie aangehouden, en kreeg vervolgens een rijverbod voor 5 uur. Er is uiteraard een procesverbaal opgemaakt, en door haar ondertekend. Doch in de consternatie, en de inpact van het hele gebeuren, kan zij zich niet meer herinneren wat er precies instaat.

Vraag: Kan zij alsnog inzage in het procesverbaal krijgen.

Dank voor antwoord en moeite.

vr.gr. peatstreet

• Lans

Ja hoor. Uw vrouw heeft het recht om alle registraties in het politiesysteem (BVH) in te zien waarin zij is geregistreerd. Verwacht niet dat je dat direct te zien krijgt, uw vrouw zal dit verzoek moeten indienen bij het politiebureau en zal uitgenodigd worden om het in te lezen. Daar waar in de stukken derden zijn genoemd zal eruit gelaten worden. Dus zij kan haar eigen verklaring gewoon inzien.

VrGr Lans

• NickB

Het beste kun je hierover bellen naar 0900-8844 en vragen naar de privacymedewerker van het korps.

Deze persoon neemt de aanvragen tot inzage in behandeling en kan dus ook uitleggen hoe je zo'n aanvraag kan doen.

• swat

Dat lost wel geld. Ik meen 4,50 euro of zoiets. Daarnaast krijgt zij dan alleen de mutatie's te zien en niet de onderliggende stukken.

Beter kan ze wachten tot de zaak bij justitie ligt en daar gratis inzage vraagt.

• Lans

Swat, voor zover ik weet het zij het recht op alles wat aan haar gekoppeld is. Ik bedoel dus haar verklaring, mutatie, kortom, alles waar in dat proces haar naam aan gekoppeld is. Uiteraard geen ambtelijke verslagen en/of getuigen verklaringen. Dat inderdaad pas als het bij de rechter ligt. Of een raadsman in de hand nemen. Heb je ook via hem/haar inzage in alle stukken.

Maar goed, het gaat om haar verklaring zoals vraagsteller stelt, dus via de privacymedewerker/officer via het bureau mag dit haar niet geweigerd worden.

VrGr Lans

• ¥ Lotje ¥

http://parket-mechelen.opam.be/documents/34.html#15