Betaald: niet geleverd ( marktplaats )

• Robin1

Alles leek veilig.

Ik had een naam en achternaam, een ING rekening.

Ik heb iets gekocht op marktplaats, ik heb het geld overgemaakt van ing naar ing.Ik zag dus direct de naam staan waarop deze rekening stond.Het enige verschil was dat de naam in de mail anders was als de naam die op het ING rekening stond/staat….dat heb ik helaas gemist, erg stom.

Ik heb de persoon wederom tig keer ( uiterst netjes doch dringend ) gemaild waar mijn pakketje blijft , na 8 keer mailen en 3 weken verder de 9e mail, met de melding dat ik aangifte ga doen schrijft deze eindelijk terug :

“”ik heb hier niks mee van doen, ik weet hiet niets vanaf, als mijn naam in het PV voorkomt neem ik passende maatregelen“”.

Wat is de vervolgstap, ik heb niet meer gereageerd, maar ik heb dus wel een ING rekeningnummer en de naam die daar bij hoor waar het geld heen is gegaan.

Aan de ene kant denk ik laat maar gaan want de andere kant heeft mijn adres ook, aan de andere kant denk ik weer van tja als iedereen dit laat zitten dan wordt het nooit wat…ik weet niet meer wat ik moet doen, het gaat om “”slechts“” enkele tientjes maar toch….het zit me niet lekker.Ik weet dat MP een beerput is maar toch…..

• swat

Marktplaats geeft tips hoe u kunt handelen als er kennelijk sprake is van oplichting.

Dat iemand niet levert is echter niet altijd dan ook oplichting. Van oplichting is pas sprake als een persoon zich door het aanmeten van een vals hoedanigheid of door het toepassen van een samenweefsel van verdichtsels een ander beweegt tot afgifte van een goed (geld is ook een goed).

Als een andere partij niet hetgeen levert wat is afgesproken dan is in beginsel sprake van een civiel conflict, er is dan sprake van contractbreuk. U moet dan (in het uiterste geval) via de civiele rechter ervoor zorgen dat de andere partij de gemaakte afspraken na komt. De politie heeft in dit soort zaken geen bemoeienis. U kunt dan wel aangifte gaan doen maar de kans is groot dat de politie daar niets mee doet.

Blijkt dat de betreffende “leverancier” al vaker geld heeft geind zonder te betalen en wellicht hetzelfde goed aan meerdere personen heeft verkocht zonder aan iemand te leveren dan zou er inderdaad sprake kunnen zijn van oplichting. Als u deze extra informatie heeft dan is het verstandig om dit bij de aangifte te vermelden.

Neem, als u aangifte gaat doen, het ING afschrift mee waarop de betaling en dus het rekeningnummer en de naam van de rekeninghouder staat.

• wim76

Ik ben het niet helemaal met je eens.

De casus van Robin ligt met strafrecht en civielrecht erg dicht tegen elkaar aan.

Je kan wel degelijk aangifte doen van oplichting.

Het feit dat er al een andere naam wordt gebruikt op marktplaats en dat wat er bij de ING rekening staat kan duiden op een valse naam/hoedanigheid.

En deze casus heeft Robin ertoe bewogen tot afgifte van enig goed, in dit geval het geld.

Er zal via een 126 vordering gegevens opgevraagd moeten worden bij de ING.

Waarschijnlijk ook bij Marktplaats om de gegevens van het IP adres e.d. op te vragen.

Maar het kan nog best moeilijk worden om een verdachte veroordeelt te krijgen.

Zeker wanneer een rekening misbruikt wordt door criminelen.

• Nog steeds Dennis

In aanvulling op de andere reageerders: steek je licht eens op bij deze site.

Mogelijk kunnen zij je ook van dienst zijn en anders kun je in ieder geval eens kijken of deze persoon al bij hun voorkomt.

• wim76

Webpagina werkt niet Dennis.

• Nog steeds Dennis

Bedankt Wim, de “l” in “nl” ontbrak. Link werkt nu wel.

• wim76

:)

Zo!, er gaat even een wereld van informatie open :)

Erg informatief.

• Nog steeds Dennis

Had ik de eerste keer ook. Wel triest dat er zoveel kaf onder het koren zit.

• LM

Helaas is de kennis onder politiemensen over wanneer iets civiel is en wanneer strafrechtelijk beperkt. Op het moment dat er aangifte gedaan wordt slechts een vermoeden hoeft te hebben. Onderzoek moet uitwijzen of het strafbare feit bewezen kan worden. Gevolg: slachtoffers krijgen vaak te horen dat ze geen aangifte kunnen doen en worden met een kluitje in het riet gestuurd. Wat wel reëel is dat de politie prioriteiten stelt en dit soort zaken meestal niet kunnen concurreren met andere zaken die ook opgepakt moeten worden. Hierbij speelt een rol dat het slachtoffer altijd in zekere mate zelf bewust het risico loopt.

• BennieMak

Wat heeft de maatschappij aan dit soort advies/behandeling?

Naar mijn mening niets! Het bevestigt het beeld van de burger dat de politie er alleen is om de burger te pesten en geld afhandig te maken. Waarom niet het advies geven om wel melding/aangifte te doen en deze serieus te behandelen (b.v. in een database van meldingen zodat een ambtenaar meer overzicht krijgt en meteen in actie kan komen. Een burger krijgt geen inzage in het gedrag van zijn ‘zakenpartner’, een politie-organisatie kan dat dus wel. Door dit wegwimpelgedrag van de politie krijgen criminelen juist de vrije hand!