kan ik aangifte doen?

• marja

Sittuatie is als volgt:

Ik heb via internet een bedrijf gevonden wat folie op dakramen plakt ivm de zon.

Bij info aan de foon vroeg ik wat de kosten waren.

Dit was 199 euro maar omdat er een minimale afname was moest ik incl voorijkosten 290 betalen.

Dit dus laten doen.

Krijg nu een rekening van bijna 800 euro.

Kan ik aangifte doen vanweg oplichting en wat kan ik hieraan doen?

• DePeter

Heb je dat bedrag van €290,- in de offerte staan?

Als je die € 290,- mondeling hebt afgesproken dan niet meer betalen, laat hen dan maar aangifte tegen jou doen.

Zal dan een welles nietes spelletje gaan worden, is nml jou woord tegen het zijne.

Zolang jij niet getekend hebt voor die € 800,- sta je volgens mij tamelijk sterk.

grtzzz

P.s. nog een welgemeende tip:

Volgende keer iets langer zoeken dat materiaal kun je nml per strekkende meter kopen

en is meestal 1 mtr breed en kost +/- € 40,- per meter. En aanbrengen kun je al helemaal zelf.

• swat

Nee, u heeft een civiel geschil en daarvoor moet u niet bij de politie zijn.

• marja

Ik heb geen offerte want het was mondeling aan de telefoon afgesproken.

Ik heb ook geen zin dat ze straks met incassoburo's gaan beginnen want dan wordt het bedrag steeds meer en ik ben een gewoon standaard moedertje en dus niet rijk.

Ik had het voor dat bedrag namelijk nooit gedaan, maar dit is pure oplichting toch en dat is toch strafbaar?

• swat

Nee dit is geen oplichting.

U beroept zich op een mondelinge overeenkomst. Mondelinge overeenkomsten zijn bindend alleen zeer lastig te bewijzen als een van de partijen ontkent dat de overeenkomst bestaat en er geen getuigen zijn.

U heeft het bedrijf gevraagd, zonder eerst een schriftelijke offerte op te laten stellen, de ruiten van uw auto te laten voorzien van folie. Het bedrijf heeft die opdracht uitgevoerd en u daarvoor een rekening gepresenteerd.

Dat u die rekening achteraf te hoog vind is iets wat u dus vooraf beter had moeten regelen.

Het is zoiets als een met een defect naar de garage te brengen en alleen te zeggen “Repareer hem maar”. U geeft de garage dan een vrijbrief om elk defect dat ze tegenkomen te repareren met alle gevolgen voor de hoogte van de rekening.

• ik

Anderzijds kun je ook aangeven dat je geen opdracht hebt gegeven dit aan te brengen, je kunt toch zeggen haal het er maar af want het bevalt niet?

• Hyperactief A-P

Wie zegt dat het voor een auto was swat? Ook huizen hebben dakramen.;) Groetjes v Hyperactief A-P.

• Boris

In het openingsbericht van marja staat al dat het om dakramen gaat.

Hoe swat dus bij autoruiten komt is mij een raadsel.

• Hyperactief A-P

Boris Schreef:

——————————————————-

> In het openingsbericht van marja staat al dat het

> om dakramen gaat.

> Hoe swat dus bij autoruiten komt is mij een

> raadsel.

Precies Boris, dat wilde ik dus ook aangeven. Want in bijvoorbeeld een proces verbaal mogen dingen nooit een eigen leven gaan leiden. Groetjes v Hyperactief A-P.

• LM

Geen sprake van oplichting, of dit zou een vaste praktijk moeten zijn waarbij argeloze burgers een poot wordt uitgedraaid. Vooralsnog een civiele kwestie. U bent een overeenkomst aangegaan waarvan de inhoud ter discussie staat. Omdat niets is vastgelegd kunnen beide partijen hun stelling niet zomaar bewijzen. Het verschil in prijs is wel erg groot. Als het overduidelijk is dat € 800 geen redelijk prijs is voor het geleverde werk dan zou ik zeker niet betalen en heeft u m.i. een sterke zaak. Als € 800 wel een redelijke prijs is dan ligt hij voor. Als u verder wel tevreden bent over het werk is mijn advies de € 290 te betalen en schriftelijk de overeenkomst zoals deze volgens u geldt te bevestigen.

Het heeft wel hoog beun de haas gehalte. Staat er wel BTW op de factuur?