Het filmpje laat niet zien wat er vooraf is gebeurd. Ik zie dat de persoon reeds met 1 arm in de boeien zit dat betekent dat hij dus is aangehouden. Aangehouden wordt je, en zeker voor een overtreding, niet zomaar. Ik schat in, want de film laat dit niet zien, dat de heer met de fiets een bekeuring ging krijgen van de BOA's. Dat de heer daaraan niet wilde meewerken en vervolgens werd aangehouden. Daartegen kennelijk verzet bood of wellicht zich aan die aanhouding wilde onttrekken waarna de boa's de heer wilden gaan boeien. Dit is het moment waarop kennelijk is begonnen met filmen.
Je kan geen (totaal) oordeel geven zonder de aanleiding te weten.
Op onderdelen kan je wel (enig) commentaar geven:
- De BOA's pakken niet door het is duidelijk dat de man niet wil meewerken het lukt kennelijk niet om zijn armen op de rug te krijgen ondanks de overmacht 1 man en 2 vrouw lukt het niet om de man te overmeesteren;
- De politieagenten (zo te horen van de spoorwegpolitie) zijn duidelijk. De man krijgt 1x de gelegenheid uit zichzelf mee te werken en wordt, als hij dat vervolgens niet doet, tegen de grond gewerkt en geboeid;
- Ja er wordt inderdaad redelijk wat geweld gebruikt. De politie (i.c. opsporingsambtenaren dus ook BOA''s) zijn bevoegd, indien nodig, geweld te gebruiken. Het gebruikte geweld moet redelijk zijn en gematigd. In dit geval lijkt mij dat aan die vereisten wordt voldaan. De man werkt niet mee aan zijn aanhouding, wordt gewaarschuwd om wel mee te werken, doet dat niet en dan wordt er dus geweld gebruikt. Er had in dit geval zelfs gebruik mogen worden gemaakt van de pepperspray;
- Het taalgebruik richting de filmer is niet professioneel. De agent in kwestie had de filmer wel mogen manen afstand te houden. Ook het trachtten het filmen te verhinderen is niet professioneel. De filmer mag de agenten uiteraard niet hinderen bij hun taak.
- Op straat en gedurende de aanhouding zijn niet de momenten om te discussiëren of die aanhouding wel of niet terecht is. Als je is aangezegd dat je bent aangehouden dan heb je op dat moment maar 1 optie en dat is meewerken. De voorgeleiding bij de hulpofficier van justitie, (achteraf) de klachtencommissie en de rechter zijn de momenten om je bezwaren tegen de aanhouding kenbaar te maken.
Ik heb zat aanhoudingen die op ongeveer soortgelijke wijze plaats vonden en allemaal omdat de aangehouden persoon (ook wel verdachte genoemd) vond dat HIJ (of soms een ZIJ) wilde bepalen of hij(/zij) wel of niet meeging.. Dit filmpje is dus verre van uitzonderlijk gezien de dagelijkse praktijk.
Let wel, je zal nooit filmpjes zien van personen die aangehouden worden, geboeid worden en netjes meewerken.