wanneer is iets "openbaar"

• grey

er is onenigheid over waar de aangifte over gaat.ik wil aangifte doen van smaad en laster maar de politie zegt dat de brief waar de leugens instaan is door maar 2mensen is gelezen. Smaad/laster is pas van toepassing als de brief openbaar gemaakt zou worden dus aan meerdere mensen.nu is er volgens de politie sprake van een klachtsdelict. klopt dat ??

• richard de vreede

Hallo,

Je moet informatie bij een advocaat inwinnen, aangezien nogal veel agenten denken dat ze rechten gestuurd hebben. Zij zijn de uitvoerende macht en het is niet aan hun om te bepalen of iets strafbaar is. Of als je je onjuist behandeld voelt kun je de ombudsman inschakelen. Het nadeel in Nederland is dat de hulp-officier van justitie ook een agent is en ze vallen elkaar niet snel af. En uiteraard moet je er niety te lang mee wachten. Een klacht indienen heeft geen zin want die komt bij de hoofden van het korps waar je de klacht indient en de politie kan niet echt veel publiciteit gebruiken. Het is natuurlijk wel zo dat in jouw geval maar 2 mensen het weten, dus zou ik kunnen begrijpen dat het geen prioriteit heeft, gezien het papierwerk…. En 2 mensen is niet openbaar….

En het feit wordt dan:kun je bewijzen dat het leugens zijn, wat zijn de leugens en het is hun woord tegen die van jou waarschijnlijk. Ik zou het laten rusten.

gr.rich

• - Gerard -

Lijkt mij inderdaad, zoals richard al schrijft: openbaar is het wanneer iedereen er kennis van kan nemen. Je brengt ‘iets in de openbaarheid’.

• - Gerard -

richard de vreede Schreef:

——————————————————-

> Hallo,

> Je moet informatie bij een advocaat inwinnen,

> aangezien nogal veel agenten denken dat ze rechten

> gestuurd hebben.

Haha, leuk bedacht. Vind het wel grappig maar ook voor de politie geldt uiteraard, net zoals voor het OM, dat iets een strafbaar feit betreft maar dan wordt daar een VERMOEDELIJKE dader bij gezocht, en die wordt dan VERDACHTE genoemd . Van een agent wordt verwacht dat hij strafbare feiten opspoort en dat lijkt mij onmogelijk als je stelt dat politieagenten geen kaas van strafbare feit hebben gegeten. Dus, politieagenten kunnen wel degelijk beoordelen of iets strafbaar gesteld is, het is uiteindelijk niet altijd en overal aan de agent of iemand een strafbaar feit heeft begaan.

We hebben dat eerder kunnen lezen, wanneer de politie een bekenende verdachte heeft (vernieling)…. deze wordt dan zonder tussenkomst van de rechter als DADER aangemerkt.

Dus, ik ken inhoudelijk de 3 jarige politieopleiding niet maar iets van rechten studeren zal er vast wel in opgenomen zijn.

• swat

Het is inderdaad de vraag of het sturen van een brief aan twee personen “openbaar maken” in de zin van de Wet is.

Belediging en smaad zijn feiten waarvan je niet alleen aangifte kan doen. Naast de aangifte moet je ook klachte doen bij een hulpofficier van justitie. Zonder deze klacht kan er geen vervolging plaats vinden.

Er zit nog een klein addertje onder het gras en dat is dat de “klacht” binnen 3 maanden nadat je kennis hebt genomen van het feit gedaan moet worden. Na die 3 maanden mag er ook geen strafvervolging meer plaats vinden.

• Planner

richard de vreede

Of als je je onjuist behandeld voelt kun je de ombudsman inschakelen.

richard de vreede

Een klacht indienen heeft geen zin want die komt bij de hoofden van het korps waar je de klacht indient

Om de ombudsman in te kunnen schakelen, zal je toch echt eerst een klacht bij de Korpschef in moeten dienen.

http://www.nationaleombudsman.nl/over-de-nationale-ombudsman-0