Hardere aanpak criminaliteit?

• BennieMak

Bron: http://binnenland.nieuws.nl/701011/onterechte_opsluitingen_kosten_steeds_meer_geld

Politie in het post cie Posthumus tijdperk, blijkbaar is er niets verandert of kan iemand mij dit uitleggen zonder een drogreden te gebruiken?

Nu komt dit op mij over als: Geef agenten de vrijheid waarom ze vragen, en het kost de maatschappij klauwen geld omdat ze gewoon een verkeerde afweging maken (ik gebruik hier het woord afweging, omdat ik aanneem dat politie NL niet aan gokken en vooroordelen doet). Wanneer is er een reden om een verdachte op brood en water te zetten?

• Hyperactief A-P

Een interessant stukje BennieMak, en persoonlijk denk ik het topje van de ijsberg. Ik neem dan even voor het gemak de Schiedammer Parkmoord als voorbeeld. Dat zoals in die casus de echte dader uiteindelijk tevoorschijn kwam, is een zeldzaamheid. Overigens is het tekenend voor deze maatschappij dat het afgewogen wordt in geld. Dit soort zaken is niet in geld te meten. De persoonlijke drama's zijn onbetaalbaar, voor zowel de betrokkenen als de slachtoffers. Die laatste moeten twee keer alle ellende doorstaan, en misschien nog wel het ergste van mensen onterecht opsluiten, daders kunnen ongestoord verder gaan waar ze mee bezig waren. Ik heb zelf van nabij al een decennialang met een rechterlijke dwaling te maken, maar niemand maar dan ook niemand in dit land durft na zo'n lange tijds impasse geen verantwoordelijkheden te nemen. In de media heeft men een grote mond over harde aanpak, maar in de praktijk zijn verantwoordelijken die het tij zouden kunnen keren, zoals rechters door bijvoorbeeld TBS na zo'n lange impasse niet meer te verlengen tandeloze tijgers. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Ik heb er zelf geen probleem mee. Zo hebben we het geregeld. Waar ik wel een probleem mee heb is dat het in de tekst uitsluitend over geld gaat en niet over personen.

• BennieMak

Gerard en Hyper,

Ik heb met deze gedragsverandering bij politie NL wel erg veel moeite, omdat het agenten toestaat een foutje te maken wat dan resulteert in een verhoging van de kosten voor de maatschappij. En zoals je vast weet maakt het kabinet keuze voor de maatschappij op basis van geld. Dus zijn er meerdere slachtoffers van dit gepruts! Daar heb jij dus geen probleem mee…

Afgezien de kosten voor psychologische hulp en wat al niet meer voor de slachtoffers…

Dus zou graag wat feedback willen hebben wie er zoal voor deze maatregel in aanmerking komen. Maatregelen hebben vaak de verkeerde uitwerking omdat ze van een verkeerde vooronderstelling uitgaan. Helaas mag dat blijkbaar veel geld en leed kosten. Verder zie ik de rol van geld in het bewuste bericht als maat om het menselijk leed uit te drukken zoals hierboven uitgelegd.

• - Gerard -

De politie alleen kost ons 5 miljard euro per jaar. En, zolang ‘slachtoffers’ van het politiegepruts gecompenseerd worden, realiseer ik mij dat iedereen fouten maakt. Ik zou ook wel eens willen weten wat het ons kost als burgers de politie om bijstand vragen of informatie geven waar ze geen zak mee doen. Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel geld er gaat naar het invullen van OM formulieren. Volgens mij een veelfout van die 73 miljoen.

Kijk het irritante van de MS excel-maffia is dat we alles tot op de eurocent kunnen verantwoorden maar als je simpelweg aan zo'n korpschef kneus vraagt hoeveel mensen hij nou eigenlijk in dienst heeft, hij met geen zinnig antwoord op de proppen kan komen.

Noem 30 zaken over de politie en het gaat in al die 30 zaken helemaal fout. Alleen merk je daar als gewone burger weinig van.

En dat psychologisch hulp … ach ja, ik heb daar niet zoveel mee. Je kunt vandaag ook aangereden worden als je op een zebrapad loopt. Dat is nou eenmaal het risico van het leven in een onvolmaakte maatschappij.

• BennieMak

Dus 1 bericht verder doet het leed van een onterechte opsluiting er niet meer toe?

• jobcop

Wat ik niet snap is waarom er alleen maar gesproken wordt over fouten van de POLITIE. Het strafonderzoek wordt geleid door de Officier van Justitie, een functionaris van het Openbaar Ministerie. Die neemt uiteindelijk beslissingen in het onderzoek, welke richting het team op gaat denken en welk bewijs uiteindelijk dooslaggevend kan zijn. Ook de strafeis is zijn zaak. Dus wanneer het uiteindelijk fout gaat en iemand onschuldig wordt opgesloten, is dat te ‘wijten’ aan in eerste aanleg de OVJ.

• BennieMak

Waarop baseert de OvJ zijn beslissing dan? Hoe moeten wij de ‘opsporingssamenwerking’ dan benoemen?

• Hyperactief A-P

Je noemt mij in één adem met - Gerard - BennieMak, maar ik heb er dus wel moeite mee, in tegenstelling tot - Gerarard -. Zoals ik in andere bewoordingen al schreef is de schade niet in geld uit te drukken. Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

jobcop Schreef:

——————————————————-

> Wat ik niet snap is waarom er alleen maar

> gesproken wordt over fouten van de POLITIE. Het

> strafonderzoek wordt geleid door de Officier van

> Justitie, een functionaris van het Openbaar

> Ministerie. Die neemt uiteindelijk beslissingen in

> het onderzoek, welke richting het team op gaat

> denken en welk bewijs uiteindelijk dooslaggevend

> kan zijn. Ook de strafeis is zijn zaak. Dus

> wanneer het uiteindelijk fout gaat en iemand

> onschuldig wordt opgesloten, is dat te ‘wijten’

> aan in eerste aanleg de OVJ.

Daar ben ik het niet mee eens jobcop, en dan heb je ook niets opgestoken van de Schiedammer Parkmoord. Als een procesverbaal rond geschreven wordt, dan gaat de rechtsgang daarvan uit. Groetjes v Hyperactief A-P.