Goedemiddag,
Onlangs ben ik - waarschijnlijk - door rood gereden. Het licht werd oranje toen ik vlakbij was, en naar mijn mening kon ik niet meer veilig stoppen. Mijn bijrijder zei dat hij het licht op rood had zien springen. Ik dacht dat hij een grapje maakte, maar dat bleek niet zo te zijn.
Ik stop ALTIJD voor oranje, tenzij ik van mening ben dat ik niet meer veilig kan stoppen. Zoals het hoort dus; daar is oranje immers voor. Ik reed gewoon de toegestane snelheid, en reed voor mijn idee zelfs nog maar net door oranje. Ik was niet afgeleid of ongeconcentreerd, het licht werd oranje en ik maakte heel bewust de afweging om een beetje gas bij te geven en door te rijden. Als ik had geremd, zou ik ruim over de streep tot stilstand zijn gekomen. Ik had dan een noodstop moeten maken, wat ongetwijfeld tot een onveilige situatie zou hebben geleid.
Oftewel: als ik inderdaad door rood reed, stond het licht wel héél kort op oranje. Ook mijn bijrijder was van mening dat stoppen geen optie meer was.
Kan dat, dat een licht te kort oranje is? Ik neem toch aan dat daar normen voor zijn, maar als dit de norm is, is die wel bizar kort. Hoe zit dat precies?