Door rood gereden..

  • Zoveelste Gast

    Goedemiddag,

    Onlangs ben ik - waarschijnlijk - door rood gereden. Het licht werd oranje toen ik vlakbij was, en naar mijn mening kon ik niet meer veilig stoppen. Mijn bijrijder zei dat hij het licht op rood had zien springen. Ik dacht dat hij een grapje maakte, maar dat bleek niet zo te zijn.

    Ik stop ALTIJD voor oranje, tenzij ik van mening ben dat ik niet meer veilig kan stoppen. Zoals het hoort dus; daar is oranje immers voor. Ik reed gewoon de toegestane snelheid, en reed voor mijn idee zelfs nog maar net door oranje. Ik was niet afgeleid of ongeconcentreerd, het licht werd oranje en ik maakte heel bewust de afweging om een beetje gas bij te geven en door te rijden. Als ik had geremd, zou ik ruim over de streep tot stilstand zijn gekomen. Ik had dan een noodstop moeten maken, wat ongetwijfeld tot een onveilige situatie zou hebben geleid.

    Oftewel: als ik inderdaad door rood reed, stond het licht wel héél kort op oranje. Ook mijn bijrijder was van mening dat stoppen geen optie meer was.

    Kan dat, dat een licht te kort oranje is? Ik neem toch aan dat daar normen voor zijn, maar als dit de norm is, is die wel bizar kort. Hoe zit dat precies?

  • rijsbergen

    Hoe lang/kort stond het licht op oranje dan?

    Normaliter zijn de verkeerslichten dusdanig afgesteld dat je op een normale manier tot stilstand kunt komen mits de maximum snelheid gereden uiteraard

  • ¥ Lotje ¥

    misschien dat je iets te hard gereden heb ;)

    De tijd tussen oranje en rood licht hangt af van de maximumsnelheid op de weg waar de verkeerslichten staan. Wanneer de maximumsnelheid ter plekke 50 km/u is, duurt de “omspringtijd” ongeveer 3 seconden. Op een 70 km/u weg duurt het ongeveer 4 seconden. Oranje licht betekent dus eigenlijk “stoppen als het mogelijk is ”.

    Bronnen:

    onlinetheorieles.nl/theorieboek/27.html

  • - Gerard -

    Tsja, als het licht al een tijd op groen staat, zo is mij geleerd, moet je er rekening mee houden dat oranje volgt. Dus, snelheid aanpassen zodat je kunt remmen voor oranje. Stoppen is dus altijd een optie.

  • Adpattaya

    Tsja, als het licht al een tijd op groen staat, zo is mij geleerd, moet je er rekening mee houden dat oranje volgt. Dus, snelheid aanpassen zodat je kunt remmen voor oranje. Stoppen is dus altijd een optie.

    Oja, is stoppen altijd een optie(?), onzin!

    Als je aankomt rijden en het regellicht geeft groen aan dan ga je geen vaartminderen omdat het licht naar geel kan verspringen! Jij gaat dus je snelheid afremmen omdat je weet dat het licht kan verspringen naar geel ja ja :S.

    Als het niet anders kan, dus als je niet optijd tot stilstand kunt komen mag je door geel rijden. Als je met 50 Km per uur richting het groene licht rijdt en je zit op zeg 5 meter van het regellicht af en het licht verpringt naar geel kan je niet optijdstoppen want je hebt al een remweg van meer dan 12 meter, en dan heb ik het niet eens over de reactiesnelheid die ook zo zijn invloed heeft! http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIII/3/Artikel70/geldigheidsdatum_16-06-2012

    Vol door rood lichtrijden is natuurlijk niet discutabel, maar daar gaat het hier niet over. Zij die spreken over oranje licht hebben het verkeerd, het moet zijn geel licht.

  • ¥ Lotje ¥

    Als je met 50 Km per uur richting het groene licht rijdt zegt Adpattaya

    jaja woon jij achter af of zo?? je kan hier nog niet eens met 50 aankomen rijden naar het stoplicht toe. Er staan tig auto,s voor je . Daarbij je nadert stoplichten dus je zou even op moeten letten. en niet denken oja hij staat op groen dus sjezen maar. Je zou een beetje inzicht moeten hebben…. . Je kan beter op tijd stoppen dan denken van: jaaaaaaaaaaa het kan nog wel. En velen doen dat hoor .nog gauw doorrijden

  • Adpattaya

    Als je met 50 Km per uur richting het groene licht rijdt zegt Adpattaya

    jaja woon jij achter af of zo?? je kan hier nog niet eens met 50 aankomen rijden naar het stoplicht toe. Er staan tig auto,s voor je . Daarbij je nadert stoplichten dus je zou even op moeten letten. en niet denken oja hij staat op groen dus sjezen maar. Je zou een beetje inzicht moeten hebben…. . Je kan beter op tijd stoppen dan denken van: jaaaaaaaaaaa het kan nog wel. En velen doen dat hoor .nog gauw doorrijden

    Dit is zeker vrouwen logica, want waar schreef ik dat er auto's voor me rijden? Inzicht heb ik met autorijden het lijkt erop dat sommigen hier juist geen inzicht hebben en twijfelend aan het verkeer deelnemen. Ik ben er een voorstander van dat er voor iedereen eens in de 5 jaar ofzo een verplichte herkeuring komt, bewijzen dat je nog veilig aan het verkeer kunnen deelnemen. Zeker nu blijkt dat er mensen zijn die zeggen af te remmen als het verkeersregellicht op groen staat, ongelofelijk (td).

    Bij groen licht doorrijden, verpringt het licht van groen naar geel dan stoppen, lukt dat niet dan mag je doorrijden en is het licht rood dan is het duidelijk dan moet je stoppen! Zo is het en niet anders.

  • ¥ Lotje ¥

    Bij groen licht doorrijden, verpringt het licht van groen naar geel dan stoppen, lukt dat niet dan mag je doorrijden en is het licht rood dan is het duidelijk dan moet je stoppen! Zo is het en niet anders.

    Daar ben ik het mee eens ja . dus niks vrouwen logica . ik stel de vraag niet maar krijg zo het idee dat mensen het gauw op de stoplichten stook als ze denken van : ow het kan nog net ….dus ik rijd maar door.En de verplichte herkeuring mag voor mijn part ieder jaar ;)

  • - Gerard -

    Adpattaya Schreef:

    ——————————————————-

    > Tsja, als het licht al een tijd op groen staat, zo

    > is mij geleerd, moet je er rekening mee houden dat

    > oranje volgt. Dus, snelheid aanpassen zodat je

    > kunt remmen voor oranje. Stoppen is dus altijd een

    > optie.

    >

    > Oja, is stoppen altijd een optie(?), onzin!

    Nee hoor, de verkeerregelinstallatie is zo afgesteld dat je voldoende gelegenheid hebt te remmen bij ‘geel’.

    >

    > Als je aankomt rijden en het regellicht geeft

    > groen aan dan ga je geen vaartminderen omdat het

    > licht naar geel kan verspringen! Jij gaat dus je

    > snelheid afremmen omdat je weet dat het licht kan

    > verspringen naar geel ja ja :S.

    Moet je er even bij vermelden welke snelheid iemand moet rijden.

    > Als het niet anders kan, dus als je niet optijd

    > tot stilstand kunt komen mag je door geel rijden.

    > Als je met 50 Km per uur richting het groene licht

    > rijdt en je zit op zeg 5 meter van het regellicht

    > af en het licht verpringt naar geel kan je niet

    > optijdstoppen want je hebt al een remweg van meer

    > dan 12 meter, en dan heb ik het niet eens over de

    > reactiesnelheid die ook zo zijn invloed heeft!

    > http://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/HoofdstukIII

    > /3/Artikel70/geldigheidsdatum_16-06-2012

    >

    > Vol door rood lichtrijden is natuurlijk niet

    > discutabel, maar daar gaat het hier niet over. Zij

    > die spreken over oranje licht hebben het verkeerd,

    > het moet zijn geel licht.

    Nogmaals, je kunt altijd op tijd stoppen voor ‘geel’. Maar je hebt jouw eigen waarheid. Kijk, als je ergens 80 km p/u mag rijden en het licht is al een tijdje groen, en het licht springt op geel dan kun je als jouw zicht niet gehinderd wordt door omstandigheden, op tijd remmen als het licht ‘geel’ wordt. Maar waar praten we over in situaties dat niet schijnt te lukken? Nou, dan moet je denken aan mensen die 100 km p/u uur rijden waar 80 is toegestaan ….. of te dicht op hun voorligger rijden, zoals een trekkeroplegger, waarbij het zicht op de lichten wordt gehinderd. Rij je 100, waar 80 is toegestaan, dan gaan bestuurders twijfelen. Het licht springt op geel en de bestuurder denkt: ‘dat haal ik nog wel’, terwijl ze, als ze 80 zouden rijden, zouden afremmen.

  • - Gerard -

    IK schrijf nergens dat je bij ‘al een tijd’ groen moet afremmen, ik schrijf dat je je snelheid moet aanpassen zodat je op tijd kunt stoppen als het licht oranje wordt. En doe nou niet alsof de gemiddelde Nederlander zich netjes aan de snelheid houdt. Vooral op snelwegen waar je, als de snelweg door een stad ‘loopt’, en de snelheid daar wordt teruggebracht van 120 naar 80, word ik links en rechts ingehaald als ik netjes 80 rijd. Ik maak regelmatig mee dat vrachtwagens of met hun lichten knipperen (ik moet blijkbaar sneller rijden dan toegestaan) of mij inhalen. En omdat IK netjes 80 rij KAN NIEMAND mij inhalen. Toch word ik, zoals net aangegeven, massaal ingehaald.