strafrechtelijke procedure ivm stalking/bedreiging hoe lang duurt dat?

• Vanja

Halverwege april heb ik bij de politie aangifte gedaan tegen een bepaald persoon wegens schriftelijke bedreiging met de dood/mishandeling/verminking. Tot nu toe heb ik 3 toevoegingen erbij gedaan wegens stelselmatig lastig vallen. Hij probeert me ook te chanteren en vertelt onwaarheden (lijkt helemaal op te gaan in zijn eigen waanideeen).

De politie heeft hem 1x gebeld met de mededeling dat hij moet stoppen met lastig vallen. Dit ‘advies’ heeft meneer aan de hoogste boom opgehangen en gaat vrolijk door met lastig vallen. Meneer is nog niet opgeroepen voor wederhoor. Ik bel regelmatig met de politie met de vraag of er actie wordt ondernomen en wanneer meneer wordt opgeroepen voor wederhoor maar daarop blijft mij het antwoord schuldig, de politie weet het niet want ze hebben andere urgente zaken.

Kan iemand mij vertellen wat een gemiddelde doorlooptijd van een dergelijke zaak is? En wanneer het bij de rechter komt? Want ik wil gewoon dat hij stopt. Ik ben nu bezig met mijn rechtsbijstandsverzekering een contactverbod aan te vragen, maar het is natuurlijk de vraag of hij daar wel naar luistert.

Ik vind het allemaal erg lang duren en had wel verwacht dat hij iig op het matje geroepen zou zijn voor wederhoor.

Meneer heeft nu aangegeven te overwegen aangifte tegen mij te doen aangezien ik heb aangegeven dat ik aangifte heb gedaan en hij aan dit verhaal twijfelt en ik hem daarmee lastig val. Aangezien hij zwakbegaaft is, en in een begeleid wonen huis van de GGZ woont, voelt hij het nu als een persoonlijke aanval op hemzelf.

Dussss ik hoop dat iemand weet hoe die doorloopprocedures bij de politie en officier van justitie werken?

Groetjes Vanja

• swat

Er is geen gemiddelde doorlooptijd te geven. Een en ander is zeer afhankelijk van wanneer het betreffende korps tijd en mankracht heeft om de zaak op te pakken. Ook kan een ander ook afhankelijk zijn van ondersteunende informatie die opgevraagd moet worden zoals telefoonlijsten waaruit zou moeten blijken wanneer en hoe vaak hij u belt.

Da strafrechtelijke aanpak van stalking wordt vaak wel als het uiterste middel gezien oftewel u moet zelf actie ondernemen om de stalking te doen stoppen (zoals een civiel contact verbod regelen) en als dat allemaal niet helpt dan zal justitie in moeten grijpen.

Uiteraard moet u elk contact met deze persoon uit de weg gaan. Dus niet reageren op telefoontjes, sms-jes, whats-appjes en welke contactvorm dan ook.

• Plukkie

ter aanvulling:

Link slachtofferhulp: http://www.slachtofferhulp.nl/geweld/Delicten/Stalking/Advies/?gclid=CIyymbO8k7ECFQRTfAodkBjp7A

Verder heb ik altijd begrepen dat het dossier bouwen gewoon veel tijd kan kosten en frustrerend kan zijn,

wel noodzakelijk voor een sterke belagings zaak op te bouwen.

“strafrechtelijke aanpak van stalking wordt vaak wel als het uiterste middel gezien oftewel u moet zelf actie ondernemen om de stalking te doen stoppen (zoals een civiel contact verbod regelen) en als dat allemaal niet helpt dan zal justitie in moeten grijpen.”

Ik heb wat moeite met wat je hier zegt, als je aangeeft dat hij/zij je met rust moet laten en deze dat stelselmatig blijft doen dan heb je gedaan wat je kan doen lijkt me, iemand anders maakt stelselmatig inbreuk op jouw levensfeer, zou raar zijn als jij je daarop moet gaan aanpassen.

@Vanja

Iig sterkte ermee.

Grtz Plukkie

• swat

Plukkie Schreef:

——————————————————-

>

>

> "strafrechtelijke aanpak van stalking wordt vaak

> wel als het uiterste middel gezien oftewel u moet

> zelf actie ondernemen om de stalking te doen

> stoppen (zoals een civiel contact verbod regelen)

> en als dat allemaal niet helpt dan zal justitie in

> moeten grijpen."

>

> Ik heb wat moeite met wat je hier zegt, als je

> aangeeft dat hij/zij je met rust moet laten en

> deze dat stelselmatig blijft doen dan heb je

> gedaan wat je kan doen lijkt me, iemand anders

> maakt stelselmatig inbreuk op jouw levensfeer, zou

> raar zijn als jij je daarop moet gaan aanpassen.

>

>

>

> Grtz Plukkie

Tja, als je memorie van toelichting leest die bij het betreffende strafbare feit hoort dan zie je dat de wetgever vindt dat je eerst zelf de nodig moeite moet doen om stalking tegen te gaan voordat justitie in stelling wordt gebracht. Om die reden is het ook een klacht delict en niet een feit waarvan je aangifte kan doen.

Dit om te voorkomen dat mensen die een paar keer een sms-je hebben gekregen gelijk naar de politie rennen om aangifte te doen van stalking.

• Vanja

Beste Swat en Plukkie,

Dank voor jullie reacties. Nu weet ik iig hoe een en ander werkt en dat ik dus nog geduld moet opbrengen.

Betrokkene staat idd op standje negeer, maar het is wel moeilijk om niet te reageren, maar ja ik wil het natuurlijk niet verder aanwakkeren dus negeren lijkt me dan idd het beste middel, al heeft hij een onwijze plaat (zeg maar gerust billboard) voor zijn kop!

Nu iig maar de civiele procedure afwachten en volgen, hopelijk zet dat alvast het begin. Want ja gek wordt je er zeker van.

Groetjes Vanja

• Plukkie

Met een paar keer een smsje voldoe je niet aan de voorwaarde voor belaging.

Maar ik snap nu hoe je het bedoelt.

Grtz Plukkie

• Zwakbegaafd

Meneer heeft nu aangegeven te overwegen aangifte tegen mij te doen aangezien ik heb aangegeven dat ik aangifte heb gedaan en hij aan dit verhaal twijfelt en ik hem daarmee lastig val. Aangezien hij zwakbegaaft is, en in een begeleid wonen huis van de GGZ woont, voelt hij het nu als een persoonlijke aanval op hemzelf.

Als ik dit zo lees, waarom neem je dan geen contact op met deze instelling waar hij woont? Als hij begeleiding heeft zijn hun hier mede verantwoordelijk voor zijn gedrag.