kan elke agent(m/v) zomaar in je persoonlijke politiedossier “neuzen”??(als je een burger bent dus )
Je hebt alleen een “politiedossier” als je negatief in aanraking met de politie bent gekomen.
Een opsporingsambtenaar kan inderdaad zien voor welke zaken je in aanraking met de politie bent geweest. Daarvoor hoeven geen verzoeken in drievoud en een uitgebreide motivatie te worden gedaan. De opsporingsambtenaar mag deze informatie alleen voor opsporingsdoeleinden gebruiken. Hij mag deze informatie niet (behoudens enkele uitzonderingen) niet delen met anderen.
Volgens mij niet. Je moet als de agent bij ‘de zaak’ waar het op dat moment over gaat, bij het onderzoek dus, betrokken zijn. Ik kan me nog herinneren dat MEN ER SCHANDE van sprak toen een BN-er iets ‘overkwam’ en half politieland vond dat hij/zij daar ook iets over moest weten. Dat is dus niet de bedoeling.
Voorbeeldje: als een bekende Nederlander in Zuid-Limboland wordt aangehouden, voor euh ….'seks met een ezel', mocht dat strafbaar zijn, dan is het niet de bedoeling dat een agent uit ‘Er gaat niets boven Groningen’ daar de politiedossiers op gaat naslaan.
Hoewel heel politie Nederland thans dezelfde computersoftware gebruikt is het nog niet zo dat de systemen van de korpsen met elkaar verbonden zijn.
Een agent in Brabant kan wel zien dat er een zaak in Groningen loopt tegen een verdachte maar kan niet in de zaak zelf kijken.
Binnen de eigen regio kan agent A wel kijken in de zaak die agent B in behandeling heeft ook al is agent A niet bij het onderzoek betrokken. Gevoelige zaken kunnen wel afgeschermd worden zodat alleen de bij het onderzoek betrokken agenten daarin kunnen kijken.
Het afschermen van alle zaken zou contraproductief kunnen werken want informatie in een bepaalde zaak kan ook van belang zijn voor een andere zaak. Bij afscherming zou het kunnen gebeuren dat die koppeling niet gelegd kan worden.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?