dossier

• - Gerard -

Die bedoelde ik, ingrid003. (tu)

• KlaasVaak.

Wat versta je precies onder “persoonlijk dossier” ?

Ik weet dat burgers nog al wijd strekkende beelden hebben over “dossiers”.

Bedoel je een strafzaak/onderzoek waarin je voor komt?

Of bedoel je alles wat er in de politiesystemen staat mbt jouw persoon?

Ik kijk namelijk zo vaak in (digitale) dossiers van mensen, gewoon omdat het kan en mag.

En dat zijn geen zaken waarin ik betrokken ben bij het (lopende of afgeronde) onderzoek.

Enerzijds als ik achter de mobilofoon zit op bureau, wanneer de collega's op straat hun bevragingen bij mij doen (denk aan een staandehouding of controle).

Anderzijds als ik zelf namen of kentekens heb genoteerd van situaties die mij opvielen op straat en ik, later, op bureau benieuwd ben over de achtergronden.

Dan hoef je als persoon nog niet eens “verdachte” te zijn. Maar dat vermoeden kan wel stijgen nadat ik onderzoek heb gedaan (plussen van info, zeg maar).

De zaak ‘Van Persie’ is een voorbeeld van wat niet kan en mag. Veel die niet betrokken waren gingen n.a.v. een pers-/mediabericht in het systeem kijken.

Tegenwoordig is het zo geregeld dat bepaalde zaken (denk aan zeden of publiek bekende personen) met 1 vinkje door de verbalisant die de zaak opstart als ‘besloten’ registratie kan aanmaken.

Daarna kan ‘niemand’ er meer bij, behalve de verbalisanten die al in de zaak gekoppeld zijn als betrokken verbalisanten.

En een paar leidinggevenden die er bij moeten kunnen om dat weer te wijzigen/aan te passen/ongedaan te maken.

• KlaasVaak.

Niet (geheel) correct. Zie http://politie.startpagina.nl/prikbord/15677959/15743199/re-dossier#msg-15743199

• KlaasVaak.

Niet (geheel) juist. Zie http://politie.startpagina.nl/prikbord/15677959/15743199/re-dossier#msg-15743199

Wat versta jij onder ‘opsporingsonderzoeken’ dan?

Ik doe zo vaak (vaker niet dan wel zelfs) geen opsporingsonderzoek en toch kijk ik rechtmatig in politiesystemen naar zaken om te zien ‘wat voor vlees ik in de kuip heb’.

Dan is dat geen opsporingsonderzoek want de persoon ik kwestie kan voor mijn neus staan (of voor die van een collega) en toch wordt er navraag gedaan..

• hippo

onder persoonlijk dossier versta ik de gegevens die de politie over mij in de computer heeft gezet.

maar ik begrijp dus dat elke agent zomaar even die gegevens over mij kan doorkijken.

geeft me niet bepaald een gevoel van “privacy”. dus een heel korps kan gegevens ove rmij zomaar even inzien. “Fijn”

• - Gerard -

En zo kunnen nog veel meer (overheids)diensten jouw gegevens zien. Denk aan de belastingdienst en gemeente. Het zijn niet jouw gegevens maar HUN gegevens over jou.

• KlaasVaak.

Dus als het aan jou ligt kan alleen die ene agent die het ter kennis heeft genomen en heeft ingevoerd het inlezen, of zelfs dat niet?

OF wil je dat ze jou eerst om toestemming vragen?

Hoe dan ook: in beide gevallen hoef je het net zo goed niet in te voeren.

• - Gerard -

Inderdaad, hoe vreemd.

Trouwens, de KPN zeikt ook maar door over glasvezel omdat ik volgens HUN gegevens lid ben van KPN. Nou, ik heb helemaal niks met KPN.