openbaar gemaakt of niet

• woutje

heeft de politie beroepsgeheim , net als artsen e.d.?

want ik wil weten als iemand leugens over je verteld tegen de politie je aangifte kan doen wegens smaad en laster

want als meerdere agenten die leugens opslaan in de computer kan er sprake zijn van dat de leugens openbaar zijn gemaakt .Als politie beroepsgeheim heeft weet ik niet of er dan sprake is van iets openbaar gemaakt hebben.

openbar maken wil zeggen dat meerdere mensen ( bijv. een hele straat waar je woont).

• - Gerard -

Beroepsgeheim? http://nl.wikipedia.org/wiki/Beroepsgeheim

Volgens mij zijn ze nog ontoegankelijker, wat informatie betreft, dan een zwitsere bank. Tuurlijk, je hebt altijd mensen die bij de politie werken, die kletsen, maar als het goed is vertelt niemand iets door aan personen die er niets mee te maken hebben.

Ik zie het dus zo: als jij naar de politie gaat en je zegt: Iemand, en dan noem je een naam, vertelt allemaal leugens over mij, ze in eerste instantie zullen doen alsof ze GEEN IDEE hebben over wie of wat je het hebt, ook al weten ze er veel van. Je moet dus met een verhaal komen waaruit blijkt dat JIJ er iets van weet, en als de politie overtuigd is, dat jij er iets van weet, en het is voor de politie belangrijk, dan gaat de politie wel met je in gesprek.

Kijk, de politie is nieuwsgierig. Ze willen alles weten, bemoeien zich ook overal mee (als dat hun taak is), maar wat ze weten, willen ze graag alleen weten en niet met anderen delen.

woutje, politieagenten zijn gewone mensen. Je kunt ze gewoon aanspreken, ze bijten niet. Oké, sommigen hebben geleerd, net zoals politiehonden, om heel kwaad te kijken. Maar dat is allemaal toneel ….aangeleerd.

Dus, zit je ergens mee, heb je vragen, dan ga je naar de politie en doet je verhaal. Dat blijft dan, en daar moet je op vertrouwen, tussen jou en de politie.

En wat dat aangaat, ben ik juist best trots op de Nederlandse politieagent en politieorganisatie. Het is trouwens, qua informatie, makkelijker lullen met de politie dan met de Koninklijke Marechaussee. Want dat zijn echt oesters. Op de meest simpele vragen krijg je vaak geen antwoord.

• KlaasVaak.

Openbaar maken is niet hetzelfde als aan de politie vertellen.

Openbaar maken is niet afhankelijk van ‘beroepsgeheim hebben’.

• woutje

maar heeft “de politie ” officieelberoepsgeheim of niet?

• KlaasVaak.

Het is niet relevant voor de vraag of je aangifte kunt doen wanneer iemand iets (leugens of laster of niet) tegen de politie vertelt.

• Sven

Een politieagent mag niet zomaar politiegegevens verstrekken aan derden. Dat zou je kunnen uitleggen als beroepsgeheim. E.e.a. is geregeld in de Wet Politiegegevens.

Je kan verzoeken om inzage om te kijken of je in het politieregister staat vermeld. Uiteraard kan dit om bepaalde redenen geweigerd worden (o.a. opsporingsbelang). Een korte zoektocht op Google leverde de volgende link op: http://www.openheid.nl/inzagepolitie.html

Zie verder de pagina van Wikipedia over dit onderwerp voor de links naar de wetgeving en korte uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_politiegegevens

• KlaasVaak.

Dat was de vraag niet.

Woutje wil aangifte doen wegens laster of smaad tegen een niet nader genoemd persoon omdat deze persoon met de politie heeft gepraat.

als iemand leugens over je verteld tegen de politie je aangifte kan doen wegens smaad en laster

als meerdere agenten die leugens opslaan in de computer kan er sprake zijn van dat de leugens openbaar zijn gemaakt.

Als politie beroepsgeheim heeft weet ik niet of er dan sprake is van iets openbaar gemaakt hebben.

Er staat niet dat de politie ‘leugens’ openbaar maakt of gemaakt heeft,

maar of er sprake is van “openbaar maken” door het aan de politie te vertellen,

die die leugens opgeslagen hebben in de computer.

Woutje wil dus weten of, als de politie geen beroepsgeheim heeft de ander smaad of laster heeft gepleegd.

Lezen we artikel 261 SR (Smaad) en dan met name lid 3:

3. Noch smaad, noch smaadschrift bestaat voor zover de dader heeft gehandeld tot noodzakelijke verdediging,

of te goeder trouw heeft kunnen aannemen dat het te last gelegde waar was en dat het algemeen belang de telastlegging eiste.

Dan is denk ik lastig te bewijzen door Woutje wat de ander heeft aangenomen en wat het algemeen belang eiste.

Dan zal Woutje er meer over moeten vertellen. Wat is er tegen de politie gezegd door die ander?

Wat weet Woutje daarvan en hoe weet hij dat en hoe zeker weet hij dat?

Artikel 262 SR (Laster) kan alleen als iemand weet dat hetgeen hij vertelt over een ander niet waar is.

• - Gerard -

Mag ik het iets duidelijker uitleggen aan de hand van de quotes?

woutje vraagt dus, uiteindelijk:

Leugenaar 1 vertelt iets tegen agent A. maar ook tegen agent B., agent C., en agent D. En nou maken die 4 agenten daar alle 4 een notitie van. Is dat feit, dat er door 4 agenten notities zijn gemaakt (hoeft het nog niet eens een PV te zin) juridisch het feit ‘openbaar maken’?

Daarna komt het doorvertellen van die leugens door de agenten aan derden, en dat kunnen andere agenten zijn die het niet zelf van leugenaar 1 gehoord hebben of derden. Beroepsgeheim dus.

Althans, zo lees ik het.

• KlaasVaak.

Laat ik het dan nog simpeler zeggen: openbaar maken is niet hetzelfde als het aan een opsporingsinstantie vertellen.

Bij openbaar maken in de zin van smaad / laster moet je denken aan dingen als:

- publiceren: in een krant/blaadje/internetsites of -fora.

- rondvertellen op straat of tegen familie, vrienden en (on)bekenden

En als het vertellen tegen de politie in de zin van ‘een praatje pot’ was zal de politie er zo zijn bedenkingen bij hebben. Niks te vrezen dus.

Als het in een proces-verbaal van aangifte setting was dan kan het zelfs snel tot een valse aangifte leiden. Ook dan heb je niks te vrezen dus. Dat lost zichzelf op.

En als de politie niet naar Woutje komt of is gekomen….dan heb je een idee hoe de politie het gekwalificeerd heeft.

Ook zal heel belangrijk zijn om aan te tonen of de ‘leugenaar’ weet heeft van het onjuist zijn van zijn verhaal.

En even belangrijk is het om dat te kunnen aantonen door Woutje en/of door de politie.

Want dan kan het wel een feit zijn dat het leugens zijn, maar wist de ‘leugenaar’ dat ook en is dat hetzelfde als overtuigd zijn?

En nog belangijker: hoe weet Woutje dat de ‘leugenaar’ dit aan de politie heeft verteld,

en hoe weet hij dat het zlefs aan meerdere agenten is verteld EN DAT DAT ALLEMAAL DOOR DE ‘LEUGENAAR’ is gedaan.

• Sven

Ah..verkeerd begrepen. Excusez moi.