Spijt van melding

• Marjolein79

Vandaag fietste ik naar mijn

werk en reed over het spoor. Tot mijn verbazing stond daar

een jongeman midden op het spoor. Met zijn gezicht richting de trein die komen zou. Ik wilde hem graag aanspreken, maar durfde niet en ik fietste door. Wel belde ik het alarmnummer om te melden dat er een jongeman op het spoor stond. Ik werd totaal niet serieus genomen door de onaardige meneer van de meldkamer. Alle gegevens moest ik achter laten. Volgende keer zal ik niet zo gauw meer bellen. Gelukkig heb ik niks gehoord over een springer maar toch ik heb er een naar gevoel aan over gehouden. Je wordt zo aardig gedemotiveerd om de volgende keer weer te bellen of wordt er toch niets met dit soort meldingen gedaan.

• - Gerard -

Tsja, Marjolein79. De politie heeft een broertje dood aan dingen die nog niet gebeurt zijn. Pas als deze jongeman echt voor de trein gesprongen was, willen ze graag dat getuigen zich melden. Helaas bellen er een heleboel flapdrollen naar de politie met onzinmeldingen. Gaat de politie er kijken, is er niks te zien.

Je moet ook naar de politie bellen omdat JIJ iets te melden hebt, en dat aan de politie kwijt wilt…… voor jezelf dus. Je moet niet naar de politie bellen om de politie te helpen, of denkt te moeten helpen. Want daar zijn ze niet van. Het is eigenlijk, heel erg zwart wit gesteld: ‘bek dicht totdat je wat gevraagd wordt’.

Ik heb wel eens beeld van:

De politie zoekt iemand, en roept mensen op uit te kijken naar die persoon.

Jij ziet die persoon, belt de politie, en de politie pakt die persoon op.

Vraag je aan de politie: en, klopt het, wat ik gemeld heb, was het de persoon die u zocht?

Krijg je als antwoord: Gaat je niks aan.

Kijk, dan ben je er ook snel klaar mee.

Wij krijgen ook regelmatig het verzoek om uit te kijken naar bijvoorbeeld verdachte auto's, krijgen we een kenteken door. En dan denk ik: wat interesseert het mij nou een bal wie de politie zoekt, ga lekker zoeken. Maar ja, dan betreft het weer een collectief waar wij verantwoordelijk zijn voor de beveiliging van dat collectief, en ja …. dan moet je eigenlijk wel. Of bij Opsporing Verzocht. Is er weer een crimineel neergeschoten. Who Cares, waarom zou je de politie daarvoor bellen? Maar ja, bij een moordzaak op een ‘normaal figuur’ denk ik dan: Je wilt natuurlijk dat de dader gepakt wordt, en of je daar de politie voor moet bellen of de lokale bakker …. die klootzak moet gepakt worden, en daarom bel je.

Maar goed, ik dwaal weer kilometers af. Je moet dus bellen, Marjolein79, omdat jij denkt daar goed aan te doen, en wat de meldkamer van de politie daar verder van vindt, wat maakt het uit. De politie is er UITSLUITEND om de burger te dienen, verder dienen ze geen nut.

• Reja

Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om te bellen. Ik verwacht zelfs dat de politie jouw melding wel degelijk serieus heeft genomen, ondanks de wellicht wat nukkige centralist. Maar je weet nooit wat zo iemand kort daarvoor - of op dat moment- meemaakt. Ook centralisten zijn gewoon mensen. In ieder geval gewoon blijven bellen want als je dat niet doet, knaagt het ook aan je……..

• BennieMak

Een nukkige centralist, ik weet niet of dat een professionele houding is: Het demotiveerd mensen om te bellen.

In ieder geval kun je voor iedere verdachte situatie 112 bellen (waarbij dus snel politie nodig is). En niet alleen als het jezelf betreft. Dit alles in tegenstelling tot wat Gerard beweert.

Marjolein, misschien had jezelf wat doortastender moeten zijn en gewoon moeten vragen wat de man bezield om daar op het spoor te gaan staan. Het hoeft natuurlijk niet perse een dreigende ‘aanrijding met een persoon’ te zijn….

• BennieMak

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Tsja, Marjolein79. De politie heeft een broertje

> dood aan dingen die nog niet gebeurt zijn.

Onzin: http://politie.startpagina.nl/prikbord/15757774/15760071/re-spijt-van-melding#msg-15760071

• - Gerard -

Oja, stom van mij …. Marjolein79 had doortastender moeten zijn. Dat is het natuurlijk, Marjolein79 overal de schuld van geven.

• swat

Gerard gaat wel een beetje kort door de bocht.

Punt is wel dat een fors deel van de meldingen die bij de politie gedaan vals zijn. Een centralist moet daarom doorvragen om een goede inschatting te kunnen maken of hij wel of geen eenheid moet inzetten. Er rijden immers geen onbeperkt aantal eenheden rond. Stuurt hij een of meer eenheden naar jou melding dan zijn die dus niet meer te gebruiken tot duidelijkheid is over jou melding. Gebeurt er elders dan iets ernstigs dan is er dus een probleem en zeker als de melding waar men naartoe gaat vals blijkt te zijn.

• Sven

Marjolein79 Schreef:

——————————————————-

> Ik werd

> totaal niet serieus genomen door de onaardige

> meneer van de meldkamer. Alle gegevens moest ik

> achter laten.

Een hoop conclusies op deze klacht van Marjolein, maar we hebben wel erg weinig informatie.

Aanvullende vragen;

- Waarom had je het gevoel niet serieus genomen te worden?

- Waardoor kwam de meneer van de meldkamer onaardig over?

- Welke gegevens moest je achterlaten?

• DePeter

Als er een melding komt dat er iemand op het spoor staat dan is dat een serieuze melding die nader onderzocht moet worden, mocht later blijken dat het een “Nep” melding was dan zij het zo.

En wat kan er ernstiger zijn dan een eventuele zelfdoding? Het is niet alleen de zelfmoordpleger maar wat te denken van de treinmachinist?

Je zult het maar meemaken dat je aan komt rijden in je trein en er staat iemand midden op het spoor.

• NickB

Wat een ontzettende nonsens.

Mijn ervaring is dat de politie erg blij is met meldingen en indien mogelijk (eenheden beschikbaar) ook bij kleinere zaken een kijkje komt nemen. Afhankelijk van bevoegdheden wordt er vervolgens (ook preventief) opgetreden.

In de terugkoppeling kan het beter, maar ook daarin heb ik positieve ervaringen. Misschien ligt een botte reactie ook aan je eigen manier van communiceren, want deze komt erg onaangenaam over.

@Marjolein,

Jammer dat je deze keer een centralist hebt getroffen die je een onprettig gevoel gaf. Over het algemeen zal men erg blij zijn met oplettende burgers die meldingen doorgeven. Hopelijk bel je een volgende keer toch weer en kan men je dan laten zien dat het ook op een andere manier kan!