Tsja, Marjolein79. De politie heeft een broertje dood aan dingen die nog niet gebeurt zijn. Pas als deze jongeman echt voor de trein gesprongen was, willen ze graag dat getuigen zich melden. Helaas bellen er een heleboel flapdrollen naar de politie met onzinmeldingen. Gaat de politie er kijken, is er niks te zien.
Je moet ook naar de politie bellen omdat JIJ iets te melden hebt, en dat aan de politie kwijt wilt…… voor jezelf dus. Je moet niet naar de politie bellen om de politie te helpen, of denkt te moeten helpen. Want daar zijn ze niet van. Het is eigenlijk, heel erg zwart wit gesteld: ‘bek dicht totdat je wat gevraagd wordt’.
Ik heb wel eens beeld van:
De politie zoekt iemand, en roept mensen op uit te kijken naar die persoon.
Jij ziet die persoon, belt de politie, en de politie pakt die persoon op.
Vraag je aan de politie: en, klopt het, wat ik gemeld heb, was het de persoon die u zocht?
Krijg je als antwoord: Gaat je niks aan.
Kijk, dan ben je er ook snel klaar mee.
Wij krijgen ook regelmatig het verzoek om uit te kijken naar bijvoorbeeld verdachte auto's, krijgen we een kenteken door. En dan denk ik: wat interesseert het mij nou een bal wie de politie zoekt, ga lekker zoeken. Maar ja, dan betreft het weer een collectief waar wij verantwoordelijk zijn voor de beveiliging van dat collectief, en ja …. dan moet je eigenlijk wel. Of bij Opsporing Verzocht. Is er weer een crimineel neergeschoten. Who Cares, waarom zou je de politie daarvoor bellen? Maar ja, bij een moordzaak op een ‘normaal figuur’ denk ik dan: Je wilt natuurlijk dat de dader gepakt wordt, en of je daar de politie voor moet bellen of de lokale bakker …. die klootzak moet gepakt worden, en daarom bel je.
Maar goed, ik dwaal weer kilometers af. Je moet dus bellen, Marjolein79, omdat jij denkt daar goed aan te doen, en wat de meldkamer van de politie daar verder van vindt, wat maakt het uit. De politie is er UITSLUITEND om de burger te dienen, verder dienen ze geen nut.