Aangifte zin van economisch delict?

• Aangifte

Hallo,

Kan ik aangifte doen tegen een telefoonprovider en tegen een verzekeringsmaatschappij wegens het overtreden van de wet?

Het betreft hier een economisch delict in mijn ogen of hoe het ook heet:

1) bij een telefoonprovider kan je namelijk in de winkel verspreid over het gehele land een abonnement afsluiten maar abonnementen opzeggen kan alleen maar telefonisch of schriftelijk. Onlangs geprobeerd in een winkel op te zeggen, maar daar zeiden ze dus dit kan alleen maar telefonisch. Ik zei toen maar jullie overtreden hiermee de wet aangezien jullie wel abonnementen afsluiten in de winkel maar niets opzegt in de winkel. Hiervoor moet u bij klantenservice zijn werd er mij gezegd. Achteraf spijt van dat ik op dat moment al niet gelijk stennis gemaakt heb zodat ik ter plaatse aangifte kon doen tegen deze provider.

2) bij een verzekeringsmaatschappij kan je namelijk via internet allerlei verzekeringen afsluiten, maar opzeggen kan alleen maar schriftelijk of telefonisch

Telecomwinkel kan dus niet opgezegd in de winkel en bij verzekeringsmaatschappij kun je niet opzeggen via internet als je ingelogd bent aldaar.

Wettelijk is het zo geregeld dat je abonnementen/ overeenkomsten op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als aangegaan zijn. Het is een grote provider en een redelijk grote verzekeringsmaatschappij waarover ik spreek.

Kan je hier van aangifte doen zo ja waar valt dit precies over? Zo nee waar kan ik dan wel mijn klachten hierover kwijt? De telecom provider weigert hier wat aan te doen net zoals de verzekeringsmaatschappij nadat ik beide telefonisch gesproken heb,.

• - Gerard -

En wat is nou het economische delict? JIj bent het niet eens met de manier waarop je kunt opzeggen. En omdat jij het daarmee niet eens bent is het een economisch delict?

Kijk, bij een economische delict moet je denken aan: Zonder vergunning een telecombedrijf of verzekeringsbedrijf beginnen/in stand houden. Of niet gediplomeerd personeel aan het werk zetten waar een diploma een wettelijke vereistte is. Of te zwaar beladen vrachtwagens. Maar (haha), bij de politie kun je voor veel zaken via het internet aangifte doen, maar van andere zaken weer niet. Daarvoor moet je naar het politiebureau. Is dat dan ook, als ik jouw logica volg, een economisch delict? Kortom, er moet een economisch voordeel zijn, die er niet zou zijn als jij je aan de wet houdt, t.o.v. een concurrent.

Ik zie het zo: je KUNT in een winkel een abonnement afsluiten. Dat is een service. Maar je kunt uitsluitend via internet of schriftelijk opzeggen. Dat is een gebrek aan service.

• KlaasVaak.

Aangifte Schreef:

——————————————————-

> Het betreft hier een economisch delict in mijn ogen

In jouw ogen? En waar baseren jouw ogen dat op (m.a.w. waar staat dat geschreven in de wet) ?

En als dat al zo is dan staat dat nog niet gelijk aan een Economisch delict.

Een Economisch delict staat in de Wet Economische Delicten.

Zoek daar eens of je jouw veronderstelling terugvindt…

> 1) bij een telefoonprovider kan je namelijk in de winkel verspreid over het gehele land een abonnement afsluiten

> maar abonnementen opzeggen kan alleen maar telefonisch of schriftelijk.

Dat zal ook in de overeenkomst staan waar je voor tekent bij het afsluiten van het abonnement.

> Achteraf spijt van dat ik op dat moment al niet gelijk stennis gemaakt heb zodat ik ter plaatse aangifte kon doen tegen deze provider.

Wees maar blij dat je geen stennis gemaakt hebt.

Het heeft een niveau van kleuter: Je verhaal samengevat luidt:

Ik vind dat ik gelijk heb, maar ik weet het niet eens zeker.

En als ik dan mijn zin niet krijg ga ik stampvoeten en mag de politie mijn eisen kracht bij zetten.

Ter plaatse aangifte doen van zoiets als dit bestaat niet.

1. het is een civielrechtelijk geschil: een verschil van inzicht in de contractvoorwaarden .

De politie gaat echt geen contracten doorlezen en beoordelen op rechtsgeldigheid.

2. als er al politie voor ter plaatse komt zullen die jou hetzelfde vertellen en je adviseren dit op een andere wijze op te lossen/aan te vechten, en jou daarna vorderen het (winkel)pand te verlaten.

Doe je dat niet dan wordt je na een tweede vordering aangehouden voor huisvredebreuk en belandt je op het politiebureau. Dat kost je een boete en je geschil wordt nog steeds niet beoordeeld.

> Wettelijk is het zo geregeld dat je abonnementen/overeenkomsten op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als aangegaan zijn.

> Het is een grote provider en een redelijk grote verzekeringsmaatschappij waarover ik spreek.

> Kan je hier van aangifte doen zo ja waar valt dit precies over?

Als het zo is zoals jij zegt zal het ergens in een Burgelijk Wetboek moeten staan.

> Zo nee waar kan ik dan wel mijn klachten hierover kwijt?

Telecomklachten misschien naar de Opta?

En anders bij een bureau voor rechtshulp.

• Aangifte

http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam

Het heet dus de wet van Dam waarin dit staat geregeld

Nieuwe regels voor de manier van opzeggen

Volgens de nieuwe regels moet je kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop het abonnement is afgesloten. Nu is het vaak zo dat een opzegging per brief verplicht wordt gesteld. Zelfs wanneer je het abonnement telefonisch of via een website hebt afgesloten. Dat mag niet meer vanaf 1 december 2011. Als je je online hebt aangemeld als klant, dan moet je ook online kunnen opzeggen.

Op opzeggen.nl tref je alle informatie per organisatie aan over opzeggen. Je kunt snel zoeken op naam van het bedrijf en je kunt altijd gebruik maken van een gratis opzegbrief. Steeds meer organisaties bieden op opzeggen.nl een gratis telefonieservice; je kunt bij deze bedrijven direct gratis telefonisch contact opnemen om je opzegging te regelen.

Opzeggen.nl biedt ook voor steeds meer bedrijven een verzendservice. Deze biedt de mogelijkheid om een opzegbrief door opzeggen.nl te laten versturen naar de betreffende organisatie. Je krijgt van ons een verzendbevestiging die je kunt gebruiken als bewijs dat je de opzegging hebt verstuurd.

Dit allemaal is ingegaan op 1 december 2011 en van mij speelt dit zich af een week geleden.

Dus de vraag is valt dit ook onder economische delicten ja of de nee?

• KlaasVaak.

Wat heb je er zelf aan gedaan?…zou een (standaard) antwoord zijn van docenten op de politieacademie. Ik denk niks.

Heb je al gekeken in de Wet op de Economische Delicten?

En van wie heb je die ‘wijsheid’ dat het een economisch delict zou zijn?

Dat is niet iets wat je even verzint.

En die ‘Wet Van Dam’ is volgens mij een wijzingsvoorstel en geen op zichzelf staande wet.

Maar 1 keer klikken in Google leverde dit zoekresultaat op: http://www.eerstekamer.nl/9370000/1/j9vvhwtbnzpbzzc/vil4duqs4reu/f=y.pdf

Daar staat dus: Wet Van Dam, een aanpassing van het Burgerlijk Wetboek artikel 35, 36, 236 en 237.

Dus civielrechtelijk, dus naar een advocaat, bureau voor rechtshulp of rechtsbijstandsverzekering.

Dus nogmaals: wees nou maar blij dat je geen stennis hebt geschopt. Had je misschien nog een strafblad gehad ook.

• Mammie

ik raak helemaal in de war klaas vaak

• Mammie

jij kunt zeker aangifte doen.

alle reden heb je ervoor.

gewoon doen !

je moet er wel voor zorgen dat je geldig bewijs hebt

• Mammie

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> En wat is nou het economische delict? JIj bent het

> niet eens met de manier waarop je kunt opzeggen.

> En omdat jij het daarmee niet eens bent is het een

> economisch delict?

>

> Kijk, bij een economische delict moet je denken

> aan: Zonder vergunning een telecombedrijf of

> verzekeringsbedrijf beginnen/in stand houden. Of

> niet gediplomeerd personeel aan het werk zetten

> waar een diploma een wettelijke vereistte is. Of

> te zwaar beladen vrachtwagens. Maar (haha), bij de

> politie kun je voor veel zaken via het internet

> aangifte doen, maar van andere zaken weer niet.

> Daarvoor moet je naar het politiebureau. Is dat

> dan ook, als ik jouw logica volg, een economisch

> delict? Kortom, er moet een economisch voordeel

> zijn, die er niet zou zijn als jij je aan de wet

> houdt, t.o.v. een concurrent.

>

> Ik zie het zo: je KUNT in een winkel een

> abonnement afsluiten. Dat is een service. Maar je

> kunt uitsluitend via internet of schriftelijk

> opzeggen. Dat is een gebrek aan service.

staat zo nog steeds in de wet gerard:)

• KlaasVaak.

Je kunt alleen aangifte doen van strafbare feiten.

Voor civielrechtelijke feiten moet je naar een bureau voor rechtshulp, advocaat of meteen naar de rechter.

• KlaasVaak.

Dan moet je je niet uitlaten over dit soort zaken denk ik.

Of je er eerst beter in verdiepen.

En niet óveral op reageren.