boom snoeien

• Jane

De nieuwe bewoners zagen steeds takken van hun enige boom in de tuin op dusdanige wijze dat ik bang ben dat die boom straks dood gaat,

tevens zagen ze die takken er vanaf om deze op een vuurkorf te verbranden wat een vieze lucht geeft en veel rookoverlast.

Klopt het dat ik hiervoor de politie moet bellen?

• Carlos

Praat eens met de nieuwe bewoners, kan ook wonderen doen ipv de politie bellen. Heb jij dan enige kennis van bomen snoeien ?

• swat

Het onoordeelkundig snoeien van een eigen boom is geen strafbaar feit. Voorzover dit kennelijk wordt gedaan om de boom te (kunnen) verwijderen zou iets kunnen zijn wat in strijd is met de locale kapveroordening maar dat is een zaak voor de gemeente en niet de politie.

Overlast door het stoken van een vuurtje zou wellicht iets voor de politie kunnen zijn maar dan moet er wel sprake zijn van ernstige overlast.

Voor dit laatste is het inderdaad verstandiger om eerst de buren hierop zelf aan te spreken.

• ¥ Lotje ¥

Het kappen van bomen

In de Algemeen plaatselijke verordening zijn kapbepalingen opgenomen. Deze houden onder andere in dat voor het kappen van bomen, ook in een particuliere tuin, veelal een vergunning nodig is. Deze kan bij burgemeester en wethouders worden aangevraagd. Alleen de eigenaren van de boom of bomen kunnen deze aanvraag indienen. De gemeente beoordeelt aan de hand van een aantal factoren of de vergunning verleend moet worden. De gemeente kan aan de vergunning de voorwaarde verbinden dat voor de gekapte boom een nieuwe moet worden gepland.

je kan eens praten met de buren .Bomen kappen , dacht ik moet je bij de gemeente zijn. En dat vuurtje stoken zou ik eens navragen bij de politie . je mag zomaar , lijkt mij geen vuurtje midden in een woonwijk aan steken.

• KlaasVaak.

Of ze die takken eraf zagen om te verbranden of dat ze de afgezaagde takken verbranden om er vanaf te komen kun je niet bepalen.

Dan zul je hun verklaring moeten kennen.

Het is een complexe materie (veel mitsen en mare).

Je zult moeten beginnen in de APV van uw gemeente om te zien wat er over kappen van bomen wordt geschreven.

Dan heb je meestal te maken met een kapvergunning. Meestal, want een boom snoeien is niet altijd verboden.

Een boom zodanig snoeien zodat deze als gevolg ervan dood gaat is soms verboden.

Dat hangt van een aantal dingen af.

Eén ervan heb je al verklapt: de plaats waar de boom staat icm zijn omgeving.

Het is één boom in een tuin van de eigenaar. Dus geen houtopstand of bos, geen openbaar terrein.

In principe mag je een boom zonder vergunning kappen mits (overzicht niet limitatief):

- deze geen deel uitmaakt van een beschermd dorpsgezicht;

- deze geen deel uitmaakt van een cultuurhistorisch waarde;

- de boom een stamdiameter van maximaal 25 cm heeft, gemeten op een hoogte van 1.30 meter (Bomenverordening 2012)

Er is een uitzondering: als de boom binnen een halve meter van de erfgrens staat mag het kappen meestal wel als de buren aan de andere zijde van die erfgrens erom vragen.

Hier een aantal regeltjes voor de gemeente Rotterdam: http://knnv.rotterdam.free.fr/=VERENIGING%20KNNVR/=NATUURBESCHERMING/=WETTEN/=BOMENVERORDENINGEN/BVROTTERDAM.htm

• KlaasVaak.

En dat vuurtje stoken zou ik eens navragen bij de politie. Je mag zomaar, lijkt mij geen vuurtje midden in een woonwijk aan steken.

Ook daar zijn in een APV meestal uitzonderingen op gemaakt.

Een vuurkorf en/of barbecue is meestal wel toegestaan.

• ¥ Lotje ¥

oke . en dat rookoverlast??? Mag dat.?

Ik zie dat zoal als een walm van rook

• KlaasVaak.

Je mag nooit (!) overlast veroorzaken.

In strijd tot wat men vaak denkt dat je (geluids)overlast mag veroorzaken tot 22:00 uur is dit niet het geval. Dus dat is 1.

Dan de APV:

Artikel 5.4.1 Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken.

1. Het is verboden in de open lucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen als aangewezen krachtens artikel 1.1, vierde lid, van de Wet milieubeheer, of anderszins vuur aan te leggen, stoken of te hebben.

2.Het verbod geldt niet voor zover het betreft:

a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke,

b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven,

c. vuur voor koken, bakken en braden,

voor zover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving kan veroorzaken.

Je mag dus ook geen sloophout / pallet / oude kasten / kranten / dozen / etc. verstoken. (tenzij je er een biefstukje boven hangt :D)

• ¥ Lotje ¥

De BBQ rookt wel eens , maar dat komt dat het vlees gedrenkt is in een sausje . En ruiken/stinken doe het ook wel dan :D

Maar ja . de buren nemen het op de koop toe . ;)ze doen het zelf ook

We hebben namelijk een makkelijke buurt :Dsoms blijft er een biefstukje over voor hun:D

• Mammie

Je hebt slimme buren, je kunt niks doen.