Hoger beroep in zaak Rob Oostrom

• Reja

RTV Utrecht bericht vandaag dat het OM in het Hoger Beroep inzake de poging tot moord op agent Rob Oostrom nu 8 jaar cel en TBS eist. Dit nadat de dader eerder tot 15 jaar cel was veroordeeld.

www.rtvutrecht.nl/nieuws/845023/eis-cel-en-tbs-voor-poging-moord-op-agent-rob-oostrom.html

of zie rtvutrecht.nl actueel nieuws.

• - Gerard -

TBS ….. is levenslang, dus beter dan dat die meneer weer op straat komt na verloop van tijd.

• Planner

TBS is niet levenslang, het duurt tot een rechter bepaalt dat er geen gevaar op terugval is, en dat KAN dus levenslang zijn

• - Gerard -

Uit het artikel: 'Deskundigen kwamen tot de conclusie dat Van H. sterk verminderd toerekeningsvatbaar is. Hij lijdt aan psychoses en zware depressies. De kans op herhaling is erg groot, aldus het OM. De verdachte wil ook geholpen worden bij zijn problemen, aldus de zegsvrouw'.

Ik ga uit van levenslang …..

• KlaasVaak.

het kan zo maar na een periode van 1 jaar klaar zijn.

als hij bijvoorbeeld goed meewerkt aan zijn therapie en medicatie slikt.

eerst was hij 15 jaar achter de tralies

nu 8 +TBS (minimaal 2 jaar met dan telkens een periode van 2 jaar na toetsing) dus een kans op vrijlating na 10 jaar.

en een theoretisch maximum van 6 jaar maakt 14 jaar:

De wetgever stelt dat een tbs-behandeling in principe binnen zes jaar afgerond moet zijn.

Als binnen deze zes jaar het recidivegevaar onvoldoende is verminderd, wordt de kliniek gekort

op de verpleegprijs en zal de nadruk verschuiven van behandeling naar verblijf.

Wanneer behandeling in twee verschillende klinieken onvoldoende resultaat oplevert

(in die zin dat het recidivegevaar niet of onvoldoende is verminderd en er geen zicht is op verbetering)

kan een terbeschikkinggestelde aangemerkt worden als ‘longstay-patiënt’.

Ter vergelijk: Rob Oostrom leeft DE REST VAN ZIJN LEVEN als een kastplantje en moet bij alles hulp VRAGEN, daar waar hij eerst hulpVERLENER was.

• Hyperactief A-P

Je moet niet zo eigenwijs doen - Gerard -, je weet totaal niet hoe dat systeem werkt, Planner heeft dit item het meest bij het juiste eind. Jou antwoorden gaan in deze nergens over. TBS is ten aller tijde gericht op terugkeer in de samenleving, long stay of long care wat verkapt levenslang is, wordt aklleen opgelegt als iemand “onbehandelbaar” is. Het systeem is daarvoor niet bedoeld. In de praktijk komt het er op neer, dat een dader die sorry zegt, en dus overeenstemming over zijn/ haar delicten heb en het spelletje meespeelt het snelst weer buiten is. Heb je geen overeenstemming omdat je onterecht daar komt te zitten en weigerd daarin mee te gaan, dan blijf je zitten waar je zit. Het gaat absoluut niet om veiligheid.

Ik heb diverse zaken van nabij meegemaakt, waar tegen waarschuwingen van alle mede TBSsers in, mensen op proefverlof gingen die daadwerkelijk de fout ingingen. Door de maatschappelijke comotie werd het systeem daarvoor zowel financieel als in zwaardere regelgeving beloond. Regelgeving waarvan vele andere TBSsers waarvan je op je vingers kan natellen dat de kans superklein zou zijn op herhaling de dupe zijn. Maar meer frustratie en woede die dit oproept, werkt weer mee aan een steeds zieker wordend systeem, en leverd de instellingen dus wederom muntjes en werk op. In de praktijk komt het er op neer, dat Robert M. mits die braaf meewerkt weer naar buiten kan, en de ongevaarlijke niet geweldadige maar door het personeel “gek” gemaakte onschuldig veroordeelde, of schuldig veroordeelde die tegen het systeem opstaat, blijft zitten waar die zit, de wereld op zijn kop dus.

Dit is geen emotie of natte vinger werk, maar de dagelijkse praktijk waar jij geen zicht op heb. Meer weten? Google eens op het antipsychiatrie prikbord van Startpagina op TBS. De zaken die ik daar (dat is dan vanzelfsprekend) of die anderen daar beschreven hebben, ken ik van buiten het prikbord ook. En de algemene overeenkomsten zijn veel groter dan buitenstaanders vermoeden. Als achter die gesloten deuren de werkelijkheid naar buiten kwam, dan donderstraalde het systeem meteen in mekaar, daar ben ik vrij zeker van. Geen mens zou pikken dat er gesubsidieerd geweld achter gesloten deuren plaats vind. Psychiatrie is geen geneeskunde, maar politiek. Ook het PTSS forum waar veel agenten inhoudelijk terecht mee weglopen, is helaas ingelijfd door degeen die er zelf belang bij hebben.

Maar in bepaalde emoties verkerende zijn de intelligentste mensen een makkelijke prooi, de werkwijze is dezelfde als die van loverboys… Erkenning/ geldelijke cadeautjes, een mooie site, mooi gelul, maar ondertussen wordt je genaaid… Ook politici hebben vaak niet in de gaten dat ze aan dezelfde touwtjes bengelen als die ze proberen te bestrijden… Nou kom maar op, want nu ben ik natuurlijk “gek”, zo werkt dat met moeilijke haast niet te bevatten items voor buitenstaanders… En als je nog steeds in dat systeem gelooft - Gerard -, vertel mij dan eens waarom het aantal dramatische gebeurtenissen nog steeds toe inplaats van afneemt? We hebben nog nooit zoveel deskundigen gehad, en ook nog nooit zoveel rotzooi… Groetjes v Hyperactief A-P.

• Hyperactief A-P

Even een kleine correctie KlaasVaak, de gemiddelde behandelingsduur is inmiddels door alle maatschappelijke comotie opgelopen naar een jaar of tien. De verlenging oftewel de toetsing voor verlenging is standaar elke twee jaar (nooit langer) of als men het zeer goed vind gaan of dat op korte termijn verwacht één jaar. Daarnaast kan er ook TBS met voorwaarden uitgesproken worden, wat inhoud dat iemand naar buiten kan onder die voorwaarden, en anders weer naar binnen moet. Of zoals momenteel al vaker gebeurd. O.O. Onmiddelijke Opheffing. Dat laatste gebeurd steeds vaker als de behandeling tussen kliniek en “patiënt” muurvast zit. Die quote van zes jaar is allang niet meer haalbaar door de excessen en de comotie er omheen. Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Man, klets niet zoveel over bijzaken. Deze knakker heeft een politieagent invalide gemaakt. Als justitie wil dat deze man levenslang opgesloten blijft dan kiest ze voor TBS. Andere kansen/keuzes heeft justitie niet.

En inderdaad, de rechter beslist of iemand blijft zitten …. dus als jij mij uitlegt dat het iedere 2 jaar getoetst wordt, dan heb je toch levenslang, anders valt er niks te toetsen. Dan komt hij gewoon vrij omdat zijn tijd er op zit.

Ik ben allang blij dat hij deze straf opgelegd krijgt. Beter dan 15 jaar, en dan na 10 jaar of zoveel eerder weer deelnemen aan de maatschappij.

• Reja

Naar ik heb gehoord is Rob weer enigszins aan het werk bij zijn oude korps. Zal wel administratief werk zijn, maar dat is toch een bijzondere prestatie lijkt mij.

• - Gerard -

Een kans op vrijlating….

Die kans heeft hij dus alleen als een rechter, en voor mijn part ook nog de koningin, anders beslist. Kijk, als je nou zegt: TBS is maximaal zoveel jaar, dan heb je een punt, nu niet. TBS is levenslang totdat anders wordt besloten.