Geen flauw idee over welke CBS cijfers je het hebt maar misschien kan ik iets toelichten, uit de praktijk van 2 weken geleden.
Een paar weken geleden werkten wij, door omstandigheden, nauw samen met twee politieagenten. Zal niet precies uitleggen hoe of wat, want dat voegt verder niets toe. want wat ik meemaakte was op zijn minst, voor mij, opzienbarend.
Wat was het geval? Wij hadden 2 politieagenten ‘in huis’. Via de portofoon kreeg ik te horen dat mijn collega's een winkeldief te pakken hadden en een collega vroeg aan mij of ik de agenten wilde sturen of dat zij de MK politie moesten bellen. Ik gaf door de agenten te vragen wat wijsheid was. Een van die agenten zei: We lopen wel even mee, maar wij gaan de winkeldief zelf niet aanhouden, want ik heb met mijn collega's afgesproken dat ik geen papierwerk meer doe, en bij aanhoudingen ben je uren kwijt aan het papierwerk. Dus, ik neem wel even contact op met mijn collega's en dan komt er een extra auto.
Persoonlijk zie ik geen beletsel voor de gewone burger aangifte te doen, want het papierwerk wordt door de politie gedaan. Maar ik had toch van Opstelten begrepen dat hij ook van die bureaucratische papierwinkel af wil. Aangifte doe je omdat jezelf benadeelt bent, wat de politie er verder mee doet …. ja, daar gaat de burger niet over, dus het zal hem ook niet echt boeien.
Maar ik vind de kop van deze topic wel een goeie. Neem voor de zoveelste keer Haren. 500 man politie en ze breken nog de hele stad af. Beetje zinloos dan, die 500 man.