Kunnen burgers helpen bij aanhouding door politie?

• Vraag

Wat vindt de politie ervan, als burgers hun hulp aanbieden bij een aanhouding? Dit gaat over de situatie dat er te weinig agenten ter plaatse zijn.

• KlaasVaak.

“De politie” bestaat niet, “de aanhouding” bestaat ook niet, net zo min als “de situatie”.

Ik kan hier neerzetten dat “de politie” dat prachtig vindt en dat “de politie” dat zeer waardeert.

Maar dat kan ik niet beslissen voor 55000 politieagenten.

Evenmin kan ik beslissen over een veelvoud van aanhoudingen.

Het hangt af van: de agent, de situatie, het overzicht, de duidelijkheid van jouw bedoelingen…..in de ogen van “de agent”.

Het hulp wilden bieden kan zomaar opgevat worden als dat je de verdachte wilt ontzetten, of de agent bij zijn aanhouding wilt belemmeren.

En dat begint al als je “de situatitie” benadert. De meeste agenten zijn huiverig juist omdat jouw bedoelingen niet bekend zijn. Juist als de agent het moeilijk heeft.

Niet ondenkbeeldig dat je dan in het heetst van de strijdt toegesnauwd zult worden door de agent dat je op afstand moet blijven.

En ja, dat is niet netjes, dat is niet beleefd en in een ideale situatie kan dat best anders. Maar op dat moment vaak niet.

Resultaat: een geirriteerde burger die goede bedoelingen had maar zich afgebekt voelt en denkt bekijk het allemaal maar de volgende keer.

Vandaar dat ik zeg, als algemeen advies, doe het niet tenzij het overduidelijk is dat hulp nodig is en dat overduidelijk is dat je de agent in kwestie komt helpen.

En als je het doet doe het dan allééééén als het echt nodig is. En niet omdat je graag eens een agent hebt willen helpen.

En doe je het communiceer dan op afstand met de agent door te vragen: “Heb je hulp nodig, kan ik wat voor je doen?”

Wacht een reactie af en ga zeker niet in discussie of tegen een afwijzing in toch aan de slag.

• - Gerard -

Hangt inderdaad helemaal van de situatie af. Ik heb als gewone burger al tientallen aanhoudingen gedaan en daar had ik helemaal niemand bij nodig. Nou ken ik het politiewerk ook helemaal niet maar ik schat in dat in 9 van de 10 gevallen de politie ook helemaal niemand nodig heeft. En … als een verdachte geweld tegen een agent pleegt, dan vind ik het onverstandig als ongetrainde, niet in het toepassen geweld opgeleide persoon, mee te willen helpen. Voordat je het weet ben je zelf verdachte. Dus, alleen als een agent mij het bevel geeft hem te helpen en wanneer een agent mij vraagt te helpen, zal ik de agent helpen. Wellicht zal ik de agent vragen of ik hem moet helpen, maar ik zou het zeker niet ongevraagd doen. De agent moet weten welke intenties je hebt en als dat niet duidelijk is, moet je je gewoon afzijdig houden.

• - Gerard -

Zo is dat, helemaal goed uitgelegd.

• Vraag

Hartelijk bedankt voor de reacties.