Volgens meest recente nieuws over Haren ..

• - Gerard -

…. blunderde de politie opnieuw. Er waren in eerste instantie slechts 16 ME-ers in Haren (niks 500) en werden dat er later pas meer. Morgen meer nieuws … volgens NU.nl

• Planner

Dit wordt gemeld door het Dagblad van het Noorden en RTV Noord “op basis van eigen onderzoek”. Nu.nl en andere media hebben dit overgenomen. Maar natuurlijk is het allemaal leuk en aardig dat de media ook hun eigen onderzoek doen, maar wellicht is het handige om even het officiele onderzoek van Cohen af te wachten?

• KlaasVaak.

Al was er geen enkele ME'er…

Het tuig heeft zich misdragen. Ik zag ook al berichten in fora dat het tuig zei dat “omdat er politie en ME was zijn zij gaan rellen en plunderen”.

Dan ben ik toch benieuwd hè:

Is het normaal dat je zo uit je pannetje gaat als je politie zit?

Ik heb zo'n neiging nooit gehad. Nu niet (uiteraard) en 20-35 jaar geleden ook niet als snotneus.

Maar ik heb ook zulke neigingen niet gehad als ik GEEN politie of ME zag.

Ben benieuwd wie het wel of niet aanwezig zijn van de politie of ME daadwerkelijk aangrijpen om tot een lagere straf te komen.

edit: typo

• rijsbergen

als het inderdaad waar is heeft de gehele politie dan geblunderd of de verantwoordelijke? Volgens mij kan een agent in Limburg niets verweten worden

• BennieMak

Vraagje Rijsbergen: Waar ligt voor jou het omslagpunt dat je zegt ‘De politie’ heeft succes/faalt/handhaaft enz.?

• - Gerard -

Ik heb zelf weinig vertrouwen in het onderzoek van Cohen. Alleen al omdat ik niet merk dat er onder de getroffenen in Haren veel belangstelling is voor Cohen. Wat mij persoonlijk betreft is Cohen een bestuurder en bestuurders wegen belangen tegen elkaar af. Ik zag een tijdje terug een uitzending op Tv. Cohen was in Haren aanwezig om ‘slachtoffers’ aan te horen. Maar de middenstand en inwoners vonden op dat moment een race van lokale dames op hoge hakken door het winkelcentrum van Haren belangrijker dan Cohen en velen wisten niet eens dat Cohen er op dat moment was. Kortom, de behoefte Cohen te woord te staan was/is nihil.

Ik kijk er zo tegen aan. De politie was daar op een gegeven moment met, naar eigen zeggen, 500 mensen aanwezig. Ze staan met hun neus bovenop de vernielingen. Pak die lui dan GVD direct op, en afvoeren dat tuig. Of dat vernielen bewezen kan worden, boeit mij niet, maar het vernielen wordt wel per direct gestopt. Maar nee, de politie keert terug naar hun politiebureau en gaan getuigen vragen fimpjes op te sturen met verdachten. Kunnen ze mooi in hun eigen tijd vanuit hun luie stoel hun opsporing doen. Kost klauwen geld maar dat boeit blijkbaar niet. En Cohen gaat een half jaar onderzoek doen. Kost ook bakken geld, ook niet interessant. En Haren zegt: dat was gisteren, snel vergeten … troep opruimen en aan het werk. En eigenlijk vind ik dat de verzekeringsmaatschappijen de schade op de politie moeten verhalen, en dan ziet de politie/OM maar hoe ze de centen terugkrijgen van dat tuig. Treden ze de volgende keer misschien wel op. Want een ME linie vormen en als makke schapen niks bereiken …. ik vind het helemaal niks.

En ja … dan heb ik altijd nog een beeld voor me dat we de KMar hadden moeten sturen. LET WEL, dat is mijn beeld van de KMar. Ze slaan iedereen plat tegen de grond … boeien om, en direct afvoeren. Maar misschien had de KMar het niet anders dan de politie gedaan. Laat mij dan maar het (fantasie)beeld dat ik van de KMar heb, koesteren. Kan het altijd nog tegenvallen.

• - Gerard -

KlaasVaak. Schreef:

——————————————————-

> Al was er geen enkele ME'er…

Ik geloof dat het belangrijk is wat de korpschef daarover gezegd heeft in de media en of dat allemaal wel klopt.

Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

• - Gerard -

De politie als geheel. Daarbij is het helemaal niet nodig een agent in Limburg iets te verwijten. Als Ford minder auto's verkoopt verwijt niemand dat een medewerker aan de lopende band de slechte verkoop, maar de fabriek gaat wel dicht.

• KlaasVaak.

Het probleem bij dit soort rellen is dat je elke aangehouden verdachte ten spoedigste dient voor te geleiden en naar een plaats van onderzoek dient te brengen etc.

a) daarvoor ontbreekt het gepast vervoer

b) ik ken bureau Haren niet maar ik denk (met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) dat daar niet voldoende cellen zijn

c) een verdachte vervoeren doe je met twee man politie, zeker als je niet beschikt over de bijzondere cellenbussen.

d) zelfs als je besluit dit te doen ondanks alle bovenstaande praktische problemen kom je op straat dus nog veel sneller in de minderheid

e) een verdachte mag maar max. 6 uur (in eerste aanleg) worden vastgehouden waarbinnen dus zijn zaak moet worden afgehandeld of uitgebreid zodat hij in verzekering kan.

f) een verdachte mag maar 1x voor een strafbaar feit worden aangehouden dus dien je diens strafbare feit meteen (helemaal) af te handelen

g) vaak zie op straat maar 1 incident en zou dezelfde verdachte wel veel meer geflikt kunnen hebben

h) als je wilt bewerkstelligen dat de recherche een verdachte afhoort binnen die 6 uur moet je dus recherchecapaciteit voorhanden hebben

want anders verhoor je de eerste 4 en kun je de anderen naar huis sturen omdat de 6 uur voorbij zijn (en zie punt f !).

i) een arrestant moet worden ingevoerd, gefouilleerd, ingesloten, een procesverbaal getikt worden, gecontroleerd worden door de leidinggevende VOORDAT je weer de straat op kunt.

en dat gaat allemaal van de sterkte op straat af,

nu is gekozen om met de sterkte op straat de menigte te sturen en deze niet over het hele dorp te laten verspreiden.

terecht als je let op gebrek aan vervoer, mankracht op straat, cellen, bij de recherche, etc.

DAT had beter gemoeten… de logistiek en de logistieke middelen incl. mankracht aan bureau.

Alleen op straat ben je een menselijk cordon als politie. Je zou er bijna hekken voor in de plaats kunnen zetten.

• - Gerard -

Ik begrijp dat het NOS Journaal over het draaiboek van Haren beschikt, dat heeft laten lezen aan een politiefunctionaris uit een andere regio en deze beoordeelt het draaiboek als: beneden elk peil.

Ik begrijp jouw uitleg KlaasVaak. Maar er was al bekend gemaakt dat men niet naar Haren mocht komen. Dan zou ik zeggen als politie/burgemeester. Je identificeert/legitimeert je in Haren bij de politie. Heb je daar niets te zoeken, dan vertrek je vrijwillig of je wordt aangehouden wegens het niet opvolgen van een bevel gegeven door een politieambtenaar. Noodverordening …..

Dit gaat nog een drama worden voor de Groningse politie voorspel ik.