De nieuwe politie.nl (website)

• - Gerard -

Het valt mij op dat het allemaal draait om wijkagenten. Ook even een foutje in de database gemeld. Sneek wordt niet gevonden, Sneel wel.

Ja … wat vinden wij er van, wordt er op Twitter gevraagd.

Nou, het is dodelijk saai. Waardeloze uitlijning. Als je een onderwerp kiest verspringen de kantlijnen. Leest onprettig. Saaie opmaak, standaard lettertype. Veel tekst. Ga je met je muis over een foto van een wijkagent, krijg je de tekst: meer over uw wijkagent. Maar klik je op de foto, dan volgt een contactformulier. Kan aan mij liggen hoor, maar als ik meer over de wijkagent wil weten, zoals de tekst suggereert, dan wil ik geen contactformulier invullen. Het is allemaal erg basic. Fantasieloos en op HTML 1990 niveau. Ik ben er snel op uitgekeken. Na een minuut of 5 was ik het al helemaal zat.

Slecht begin van de presentatie nationale politie op internet, vind ik.

• KlaasVaak.

Ik ging via een Android OS mobiel naar politie.nl en vond die mobiele site wel aangenaam.

Een knop voor direct contact met de keuze en toelichting om 112 of 0900-8844 te bellen.

En een meldingen formulier waarin je foto's en filmpjes kunt toevoegen als bijlage.

Een probleempje alleen is dat als je via een link in een twitterbericht naar de politie.nl site wordt gestuurd

dan routeert de ‘gewone’ politie.nl site je naar politie.nl/mobile, omdat je van een mobiel OS komt……… echter zonder de link in acht te nemen dus.

En och..mijn gemeente bestaat wel maar levert (nog) geen info op.

En ook de buurtagenten worden niet gevonden.

Als ik de buurtagenten van een grote gemeente zoek ook niet. TOTDAT ik 1 pagina terug klik. Dan worden ze wel getoont.

Voordat het 2013 is zal het vast wel draaien.

Laten we het positief zien: eindelijk gaan we naar 1 site ipv 26 regionale invullingen van een ideale website.

Hoe kun je geloofwaardig zijn dat er 26 ideale oplossingen naast elkaar bestaan?

Ik kan me er al bijna niet meer over verbazen, althans: niet heel erg lang.

Ik neem het waar et voila. Is niet mijn verantwoordelijkheid.

• Arie

Gerard en positief over politie, je moet niet teveel vragen hoor :D

• KlaasVaak.

BTW: Gerard, mooie nieuwe toilet heb jij :D

• K.Hakvoort

Je kijkt m.i. teveel naar de vormgeving. Met deze heb ik niet zoveel moeite, integendeel mooi overzichtelijk Overheidssites moeten bovendien niet al te hip willen lijken. Sneek lijkt inderdaad nog niet ingevoerd maar dat zijn kleine onvolkomenheden.

Wat me wel is opgevallen dat de berichten minder toegankelijk zijn en ook in aantal verlaagd lijken. Via de RSS kom je qua nieuwsberichten op maximaal 130 berichten met de 13 provinciesites. Voorheen zat met toch wel op een daggemiddelde van 200+. Naar een vorige datum gaan is hier niet mogelijk.

Bij de nieuwspagina valt er alleen maar in een straal rondom een opgegeven locatie te selecteren. Niet per provincie, niet per regionale eenheid (10 in totaal) en evenmin per tijdsbestek, onmiskenbaar een tekortkoming.

Een ernstig manco is het in een keer onbereikbaar maken van de honderden documenten op het oude politie.nl; jaarverslagen en dergelijke.Zorgelijk, en typerend voor de manier waarop de minister en de zijnen denken, zeker als dit opzettelijk is gedaan maar ook als men het is vergeten. Dit geldt ook voor het afschermen van info die uitsluitend voor de pers bedoeld is. Als dit om een telefoonnummers van voorlichters of uitnodigingen voor een persconferentie gaat is dat natuurlijk prima. Bedenkelijk wordt het echter als op deze wijze het publiek de toegang tot achtergrondinformatie bemoeilijkt wordt zoals hier het geval.

Wat de timing betreft had men kunnen en moeten wachten totdat de vernieuwde site net zo informatief is als de vorige.

Kortom: een mooie site met helaas ondemocratisch trekjes; past wat dat betreft goed bij de “Nationale Politie”.

• - Gerard -

Dank u.

• - Gerard -

Arie, volgens KlaasVaak bestaat de politie niet. Maar goed, ik had een heel positief verhaal geschreven over de luchtvaartpolitie en hoe zij samenwerken met de verschillende politiediensten….. dacht ik ;)

En ik heb al, vanaf het moment dat er enige bekendheid bestond over vorming van de nationale politie, mijn geld daar op ingezet. Ik zie dat met meer vertrouwen tegemoed dan wat we nu hebben. Volgens mij heb ik dat vaak genoeg geschreven. En over de werkvloer ben ik zeker zeer tevreden, alleen dat volk dat zich politieleiding noemt, daar heb ik niks mee. Maar ja, zelfs ….welke agent wel?

Ik blijf moeite houden met de discretionaire bevoegdheid van agenten, want dan gaat het toch mogelijk om privéopvattingen van agenten, en daar heb ik niks mee als ze geacht worden overheidsvertegenwoordigers te zijn. Dan verwacht je in gelijke gevallen een gelijke behandeling. En dat bereik je, volgens mij, nimmer met discretionaire bevoegdheid.

Ik hoop stiekum ook een beetje dat we, na 2013, van het: ‘ik ga niet met u in discussie’, of het: ‘Ik ben u geen verantwoording schuldig’ af zijn. Want natuurlijk ga je met mij in discussie en leg je verantwoording af …. Wil je dat niet, donder dan een eind op en ga je vrouw/man, kinderen of collega's vervelen met je ambtshalve overheidsgeleuter.

• KlaasVaak.

De bug om vanuit Twitter een link te volgen naar de mobiele politiesite lijkt gefixt.

En dat in het weekend. :D

• - Gerard -

Maar Sneek is nog niet gevonden, terwijl ik via Twitter al heel snel een bedankje had voor het melden.

• - Gerard -

Op advies WA … de app politie.nl gedownload en geïnstalleerd. Wat een drama, nog nooit eerder gezien bij een app. Alles staat door elkaar, niet te gebruiken natuurlijk. Ook daar geen goede start nationale politie. Gatverdamme …. wat is dat nou weer voor kneuzenclub?