Sinds aantreden Opstelten woninginbraken in Noorden met 33% gestegen.

• K.Hakvoort

Sinds aantreden Opstelten woninginbraken Noorden met 33% gestegen.

In de periode 2009-2011 is het aantal woninginbraken in de drie noordelijke provincies met 33,6 % gestegen. In Groningen, Friesland en Drenthe lag in 2011 het aantal inbraken 1490 hoger dan in 2009.

2009 2010 2011 verschil 2009 -2011 groei 2009-20011

Friesland 1.279 1.456 1.850 571 44,64%

Drenthe 1.206 1.165 1.707 501 41,54%

Groningen 1.941 2.159 2.359 418 21,54%

Totaal 4.426 4.780 5.916 1.490 33,66%

Wel een beetje teleurstellend van de minister die met de oprichting van het ministerie van Veiligheid en Justitie de volledige zeggenschap over de Nederlandse politie verwierf en met een hoop gewichtigheid bezwoer Nederland veiliger te maken. De grote daden kunnen de grote woorden van mr. Veiligheid blijkbaar nog niet helemaal bijhouden.

Overigens ben ik blij dat ik deze cijfers nog heb kunnen achterhalen. Met informatie is deze minister namelijk ook niet zo gul. Voorheen kon je een jaarrapport van een regiokorps downloaden dat gemiddeld zo’n 50 tot 100 pagina’s telde en waaruit heel wat info te halen viel. Over 2011 viel er weinig meer te downloaden, in ieder geval niets over de regio Groningen. Toen het een van de acht voorlichters van deze regio behaagd had mijn verzoek tot toezending van het jaarverslag in te willigen, bleek me dat dit met 90% was afgeslankt en met zijn negen pagina’s niet alleen Groningen besloeg maar ook Friesland en Drenthe.

Op het vernieuwde politie.nl zijn helemaal geen jaarverslagen meer te vinden. Misschien is de achterliggende gedachte dat het gemakkelijk toegankelijk zijn van dergelijke informatie de onveiligheidsgevoelens bij burgers aanwakkert.

De cijfers m.b.t. de overige provincies mag wat mij betreft iemand anders uitzoeken. Ik heb geen zin informatie op te halen die me vroeger een paar dozijn muisklikken en nu het schrijven van dozijnen e-mails kost.

• swat

De politie moet op straat zijn en niet in een kantoor bezig zijn met het schrijven van jaarverslagen. Kennelijk hecht men wat minder waarde aan uitgebreide jaarverslagen.

• - Gerard -

8 voorlichters …. ik hoop dan dat dat is teruggebracht tot 1. Verder ben ik het met swat eens, en trouwens ook met de minister toen hij gevraagd werd of hij opnieuw minister van Justitie en Veiligheid wilde worden: ‘Ik was nog maar net begonnen’.

• KlaasVaak.

Ook voorlichters werken in ploegendienst, 24/7.

• Planner

En dan heb je er 8 nodig???? Een jaar telt slechts 8760 uur, een politieambtenaar zal toch op z'n minst een uur of 1500 per jaar werkzaam zijn en voorlichters zullen echt niet 24/7 aanwezig zijn, maar buiten “kantooruren” gewoon piket hebben. Ik zou zeggen, 4 voorlichters is meer dan voldoende.

Overigens heeft het meestal weinig met “voorlichting” te maken. Journalisten vragen meestel meteen na een incident steevast dezelfde vragen, namelijk wie, wat, waar. Maar dat is natuurlijk precies datgene wat de collega's van die voorlichters aan het onderzoeken zijn, dus dat is dan ook wat de voorlichters meestal vertellen. Dat wordt dan het liefst gefilmd op de plaats van het incident, maar dat voegt verder ook weinig toe.

• - Gerard -

Precies, net zoals toen bij dat meisje dat was vermoord door een politieagent. Waren ze aan het graven in de tuin maar kon de voorlichter de pers niet melden naar wat of wie werd gezocht. Dat is geen voorlichting geven. Iedereen weet toch naar wie er wordt gezocht. ‘In het belang van het onderzoek’ Leg dan op zijn minst uit welk belang…. Ik vind het altijd zo onzinnig, dat soort voorlichters.

• K.Hakvoort

Dit lijkt me onzin; ondersteunende diensten surveilleren niet op straat. Daarnaast is surveilleren op straat niet alleen zaligmakend. Veel politiewerk t.b.v. misdaadbestrijding, openbare orde en weet ik wat nog meer gebeurt vanachter het bureau.

Opstelten laat deze ondersteunende diensten alleen maar slechter presteren en hindert zicht en daarmee democratische controle, met name op het locale politiewerk. Hoe centralistischer en hoe minder mensen zicht hebben op de politie - hoe minder pottenkijkers in zijn beleving dus -, des te efficienter het politieapparaat, denkt de minister. Hij vergist zich. Het zogenaamde bezuinigen op jaarrapporten heeft dus niets met efficiency te maken maar alles met het versterken van de greep van de minister op het politieapparaat. Vooral als de minister opportunistisch is en inhoudelijk zwak is dat niet perse een positieve ontwikkeling.

• - Gerard -

Het volk wil meer blauw op straat ZICHTBAAR … en de minister doet zijn best dat te realiseren. En jij mag overal beren op de weg zien …..

• Starsky79

Misschien heeft het inbrekersgilde nu ook in de gaten dat men daar nog wel eens de deur niet op slot doet zodat de ‘visite’ naar binnen kan komen?

Is Opstelten de oorzaak van de toename van inbraken of heeft het er ook mee te maken dat de mensen misschien nog steeds heel laks zijn in het beschermen van hun eigendommen?

Gr.

• - Gerard -

Jaja, nou ligt het aan lakse burgers … tsss. Het zijn inbrekers, Starsky79. En meestal hebben die ongenode gasten inbrekers'spulletjes' bij zich. Dus, of jij je deur niet op slot hebt of wel, ze komen daar inbrekerswerkzaamheden verrichten. Met de dames van plezier zo'n beetje het oudste beroep. In het Noorden is het misschien ook wel iets makkelijker omdat daar de woningen, of waar ze dan maar inbreker, iets verder uit elkaar liggen en er daardoor minder makkelijk (sociale) controle mogelijk is?