werkwijze politie

• popeyes

Afgelopen weekend reed ik als passagier mee met mijn vrouw in de auto en werden wij aan de bestuurderskant licht geraakt door een tegenligger die teveel afweek naar onze weghelft. wij stonden op dat moment stil en de tegenpartij is doorgereden, maar we hebben wel de gegevens. Toen wij hierover met 0900-8844 belden kregen we te horen dat wij ons maandag om 13:00 uur maar moesten vervoegen op het politieburo.

Zojuist zijn wij dus naar politieburo gegaan. Daar bleek dat mijn vrouw door de agent verzocht werd mee te gaan naar een verhoorkamer en dat ik daarbij niet aanwezig mocht zijn….. Ik vertrok dus. Later bleek dat de tegenpartij ook in de verhoorkamer aanwezig was. Het bleek dus dat de tegenpartij gisteren ook contact heeft opgenomen met de politie met een heel ander verhaal. Mijn vrouw had dit uiteraard niet verwacht en voelde zich oa. door de manier van spreken van de agent en vanwege het feit dat mijn vrouw werd aangesproken met U en de tegenpartij met jij zich enigszins geintimideerd. Mijn vrouw kreeg hierdoor de indruk dat de tegenpartij en de agent elkaar mogelijk zouden kennen. De agent pakte een schadeformulier en begon eea in te vullen. Mijn vrouw gaf aan dit niet prettig te vinden en gaf aan het niet eens te zijn met de gang van zaken. Toen zij aangaf dat er een getuige was (ik dus) werd haar verteld dat een getuigenis in dit geval niet nodig was. Mijn vrouw wilde niet tekenen, omdat de agent niet opschreef wat mijn vrouw vertelde maar voor het grootste deel het verhaal van de tegenpartij opschreef, zij was het niet eens met de inhoud van het schadeformulier. Maar onder druk en de mededeling dat ze alleen tekende voor gezien en dat ze de achterkant zelf thuis moest invullen en moest opsturen, heeft ze onder protest getekend. Op het schadeformulier is niet aangegeven dat er getuigen waren, terwijl ik notabena mee was naar het politieburo,. Bij het contact opnemen met de verzekering blijkt nu dat de voorkant van het schadeformulier wel degelijk rechtsgeldig is en dat de agent ook de getuigeverklaring van mij derhalve had moeten meenemen. Kan iemand mij vertellen wat hier misgegaan is en wat wij dienen te doen?

• - Gerard -

Je moet zelf een schadeformulier inleveren bij jouw verzekering en die zoeken het voor jou uit. Gaat helemaal buiten de politie om. Wat, volgens mij, alleen interessant voor de politie is is het strafbare feit: doorijden na een aanrijding.

Ik snap eigenlijk nooit dat mensen zich laten intimideren door een politieagent, maar goed … dat is iets persoonlijks denk ik.

Goed, ik zou teruggaan naar het politiebureau en een klacht indienen tegen de agent.

• popeyes

Beste Gerard,

Dank voor je reactie.. We gaan doen wat je aangeeft. Het gaat niet zo zeer om de schade, die valt wel mee.. Maar inmiddels gaat het om het ‘gevoel’ dat zij aan het bezoek aan het politieburo overgehouden heeft.. PS.. In het telefoongesprek wat we hadden met 0900-8844 werd ook gesproken over het doorrijden na ongeval, maar dat werd tijdens het bezoek aan het politieburo afgedaan als, tegenpartij heeft zich op een later moment alsnog gemeld op het politieburo dus is er geen sprake van doorrijden van ongeval.. Dit versterkt dus ook het verhaal van mijn vrouw dat er mogelijk ‘ een spelletje gespeeld’ wordt…

• - Gerard -

Nee, het is volgens mij zo … dat iemand die doorrijdt iets van 24 of 2x24 uur de tijd heeft zich alsnog te melden bij de pliessie. Maar … even doorpakken hoor. Niet bang zijn voor die blauwe pakken. Het zijn gewoon mensen, sommigen met een ontzettende grote bek …. maar trek je daar maar niets van aan. Ook die grote bekken hebben een chef.

• popeyes

Hoi Gerard, nogmaals dank voor je snelle reactie en het ‘steken van een hart onder de riem’ :)

We gaan ook doorpakken, maar we twijfelen nog of het indienen van een officiele klacht het allemaal waard is. Wij zijn namelijk zelfstandig ondernemers en zijn bang dat dit ‘gedoe’ allemaal heel veel tijd gaat kosten die we beter in de zaak kunnen steken. We weten verder ook niet hoe normaal gesproken de politie hoort om te gaan met zo'n situatie. Is er iemand die ons dat kan vertellen? Verder overwegen we om geen klacht in te dienen, maar gewoon de korpschef een brief te schrijven… zou dat iets zijn?

• KlaasVaak.

Hier even een politioneel antwoord:

Het is een aanrijding met lichte schade en is derhalve geen politiezaak. Dat is het pas als er een meer dan geringe vorm van letsel is.

Tenzij het ‘doorrijden na aanrijding’ is (wat bij de politie heet: verlaten plaats na ongeval): artikel 7 WVW1994

Voorwaarde is wel dat de doorgereden partij aantoonbaar iets gemerkt moet hebben.

Achteraf kunnen verklaringen van schuld aan de aanrijding verschillen. Meestal is dat zo. Zelden stapt 1 vd 2 partijen en en zegt: het is mijn fout sorry.

Evenals over de positie op de weg. De tegenpartij zou ook kunnen zeggen dat u te ver over de as van de weg stond.

Achteraf kan de politie slechts vaststellen dat de voertuigen elkaar geraakt hebben. Maar wiens schuld dat was?

Dan schijft u "werden wij aan de bestuurderskant licht geraakt".

De aanwijzing artikel 7 WVW1994 zegt over de strafbaarheid:

“hoe ernstiger het gevolg, des te strafwaardiger is het gedrag van degene, die zich daaraan probeert te onttrekken”

Kortom: Zonder de schade te kennen, daar deze niet genoemd wordt in uw verhaal moet ik daar naar gokken, ik denk dat het nooit een “verlaten plaats na ongeval”-zaak wordt/was geworden.

Ook uit de aanwijzing artikel 7 WVW1994 :

de strafuitsluiting geldt indien de betrokkene binnen 12 uur na het ongeval vrijwillig de politie van het ongeval in kennis stelt en daarbij zijn identiteit en,

voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens de identiteit van dat motorrijtuig bekend maakt

.

Dus net zoals u gedaan heeft, de politie bellen, volstaat.

En gelet op hetgeen u schrijft: "de tegenpartij gisteren ook contact heeft opgenomen met de politie " heeft hij denk ik aan zijn plicht en strafuitsluitingsgrond voldaan.

In elk geval schat ik in dat het hoe dan ook geen politiezaak was geworden. Dan rest enkel het proces van het invullen van het schadeformulier.

En getuigen of niet: er zijn twee partijen die elk hun verhaal hebben.

Ik betwijfel of de verzekering een partner als voldoende onafhankelijke getuige aanmerkt.

Ook was de verzekering niet aanwezig bij het ongeval dus volgt zeer waarschijnlijk een salomons-oordeel: gedeelde smart.

En een klacht indienen?

Dat is uw recht. Als u u daartoe genoodzaakt voelt moet u dat zeker doen.

Maar het zal niets veranderen aan de schuldvraag of de oplossing door de verzekering.

Die blijft even duidelijk of onduidelijk als hij is. Ook voor de verzekeraar.

Ik denk dat zelfs als u als getuige genoemd was dit niets had uitgemaakt.

Ik begreep overigens niet dat omdat uw vrouw met “u” werd aangesproken en de tegenpartij niet, dat uw vrouw zich daardoor “geintimideerd” zou voelen.

Dat is natuurlijk subjectief, wat ik voel is niet wat een ander voelt, maar het deed mijn wenkbrauwen wel licht fronsen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de tegenpartij tegen de agent gezegd heeft “Zegt u maar jij.” of dat de agent jonger was dan uw vrouw en daarom uw vrouw met “u” aansprak.

Dat uw vrouw daar de conclusie aan verbond dat de agent en de tegenpartij elkaar kennen is voor haar rekening.

Ik zie er geen reden voor een (succesvolle) klacht in. Temeer ook dat de afhandelwijze (invullen van een schadeformulier) de juiste afhandelwijze is.

Ik zie er hooguit een reden (maar niet meer dan dat) voor de tegenpartij die NIET met “u” werd aangesproken.

Ook voor hem geldt dat de afhandelwijze via een schadeformulier er niet door beïnvloedt.

Dat derden niet direkt in een verhoorkamer worden toegelaten is alleen maar tactisch en praktisch juist.

Tactisch: Stel dat er uit de verklaring aanleiding is om een derde te horen is het alleen maar juist dat deze nog niet in het voorgesprek betrokken was.

Praktisch: Er zijn maar twee bestuurders die partij zijn. De getuigen kunnen op het schadeformulier bij naam genoemd worden.

Dat "een getuigenis in dit geval niet nodig was" is formeel correct. Maar misschien schreef u het anders dan u bedoelde.

De getuigenis komt niet op het schadeformulier, slechts de naam van een getuige.

Zie verder het verhaal over: onafhankelijkheid, onduidelijkheid en verwijtbaarheid.

Dat de agent “voor het grootste deel het verhaal van de tegenpartij opschreef” vind ik vreemd.

Subjectief op een schadeformulier is mijns inziens enkel de tekening.

De rest zijn namen en gegevens zoals polisnummer, rijbewijsnummer en datum, kenteken, plaats etc.

Sterker nog: de agent had helemaal niets hoeven invullen… nu het geen artikel 7 WVW1994 is het een onderlinge (administratieve) aangelegenheid.

Dat uw vrouw tekende terwijl ze dat niet wilde vind ik jammer. Als ik (als burger en als agent) ergens niet voor wil tekenen dan teken ik niet.

Of een agent, rechter, advocaat, of Z.K.H. Willem Alexander dat nu verlangt van mij….Nee is nee.

En een agent is maar….(zoals Gerard al zei): een agent.

Zie ook: http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/verkeer_en_vervoer/@158570/aanwijzing-verlaten-0/

• - Gerard -

Ik denk dat het de korpschef niet zoveel interesseert, daarvoor zijn juist klachtenprocedures. Je komt hooguit in een excelsheet terecht die een korpschef ooit een keer voor zijn neus krijgt. Maar lees het antwoord van KlaasVaak even, misschien kan hij nog wat onduidelijkheden wegnemen.

• BennieMak

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Ik snap eigenlijk nooit dat mensen zich laten

> intimideren door een politieagent, maar goed …

> dat is iets persoonlijks denk ik.

Een agent is drager van autoriteit, iemand waarvoor je respect moet hebben. Althans zo horen we opgevoed te worden.

Je verwacht dan niet dat een agent (of andere gezagsdrager, zoals ook je ouders) zich onheus gaan gedragen. Je volgt hun aanwijzingen op en gelooft in hun betrouwbaarheid.

Ik heb het persoonlijk meegemaakt in een oplichtingszaak bij een restaurant in Barcelona: Ik weigerde een niet besteld gerecht af te rekenen, de guardia civil stond binnen 1 minuut voor het pand, ik werd volledig door de mallemolen gehaald (paspoort controle, aanraking met justitie enz). Bemiddelde dat ik hetgeen besteld zou betalen en de rest via een aangifte van de restauranthouder zou worden afgehandeld. Wisselgeld van de restauranthouder kreeg ik vervolgens niet terug en de guardia civil ging boeven vangen…

• - Gerard -

BennieMak Schreef:

——————————————————-

> - Gerard - Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Ik snap eigenlijk nooit dat mensen zich laten

> > intimideren door een politieagent, maar goed

> …

> > dat is iets persoonlijks denk ik.

>

> Een agent is drager van autoriteit, iemand

> waarvoor je respect moet hebben. Althans zo horen

> we opgevoed te worden.

> Je verwacht dan niet dat een agent (of andere

> gezagsdrager, zoals ook je ouders) zich onheus

> gaan gedragen. Je volgt hun aanwijzingen op en

> gelooft in hun betrouwbaarheid.

Ik niet. Op onze surveilanceauto's zit een lichtbalk met de tekst: security. Die kun je dus aanzetten of niet … zelf weten. Maar volgens collega's zijn ze al een keer door de politie m.b.v het transparant (kuchkuch) aan de kant gezet en werd hun gezegd dat ze die lichtbalk 's avonds aan moeten zetten. Nou, ik weet niet welk gezag op dat moment wordt vertegenwoordigd maar ik zou die agent toch eens vragen zijn feitenboekje te raadplegen en de feitcode te noemen. Tis natuurlijk gewoon lariekoek.

Kijk, dat soort politiegedrag voegt helemaal niks toe en niemand zit daarop te wachten.

• KlaasVaak.

- Gerard - Schreef:

——————————————————-

> Ik niet. Op onze surveilanceauto's zit een lichtbalk met de tekst: security. Die kun je dus aanzetten of niet … zelf weten.

> Maar volgens collega's zijn ze al een keer door de politie m.b.v het transparant (kuchkuch) aan de kant gezet en werd hun gezegd dat ze die lichtbalk 's avonds aan moeten zetten.

> Nou, ik weet niet welk gezag op dat moment wordt vertegenwoordigd maar ik zou die agent toch eens vragen zijn feitenboekje te raadplegen en de feitcode te noemen.

Nou op je eigen verzoek dan.

R 459 “voeren van verlichte transparant door ander voertuig of op andere wijze dan genoemd”

Dat kost € 120.-

Gebaseerd op artikel 41a van de RVV1990 en de Regeling Voertuigen, artikel 5.2.65:

Artikel 41a RVV1990

1. Verlichte transparanten die informatie bieden over de bestemming of het gebruik van het voertuig mogen worden gevoerd door:

a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:

1°. in gebruik bij de politie;

2°. in gebruik bij de brandweer;

3°. in gebruik bij pechhulpdiensten;

4°. in gebruik bij Rijkswaterstaat;

5°. die worden gebruikt door artsen;

6°. die worden gebruikt voor het geven van rijonderricht of het afleggen van een rijproef;

7°. die worden gebruikt door ambulancediensten waaraan krachtens de Wet ambulancevervoer een vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer;

8°. van hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van een meldkamer als bedoeld in artikel 35 van de Wet veiligheidsregio’s bezighouden met het verlenen van eerstelijns spoedeisende hulpverlening;

b. autobussen van openbaar vervoerdiensten;

c. bedrijfsauto’s van transportbegeleiders;

d. personen- en bedrijfsauto’s ingericht als dierenambulance;

e. taxi’s.

(…)

5. Verlichte transparanten worden niet gevoerd door andere voertuigen dan genoemd in het eerste lid en worden niet gevoerd op een andere wijze dan bepaald in het eerste tot en met vierde lid.

Artikel 5.2.65 Regeling Voertuigen

1. Onverminderd het bij of krachtens de artikelen 29 tot en met 30b van het RVV 1990 bepaalde inzake zwaai-, flits- of knipperlichten of extra richtingaanwijzers en het krachtens artikel 30c van het RVV 1990 bepaalde inzake herkenningstekens, mogen personenauto's niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.2.51, 5.2.57 dan wel bij of krachtens de artikelen 5.2.51a of 5.2.57a is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.

> Tis natuurlijk gewoon lariekoek.

Niet dus :D

> Kijk, dat soort politiegedrag voegt helemaal niks toe en niemand zit daarop te wachten.

:)o